Troilltøva Skrevet 9. november 2010 #1 Skrevet 9. november 2010 jeg er helt i startfasen av og starte opp for meg selv, og har lenge hatt lyst til dette, men bare ikke kommet på nettopp hva jeg skulle gjøre. nå har da ideen dukket opp og jeg har kommet i kontakt med aktuelle samarbeidspartnere og gjort meg opp en del tanker om hvordan dette skal foregå. Ideen er og gjøre de noen av de tingene jeg jobber med til daglig i min jobb som jeg jobber deltid i. og tilby lignende tjenester. Det er ment for å være noe og ha på si, mens jeg enda er ung og kanskje litt for uerfaren til og lage det noe større enn det. så kan man utvide senere når jeg får mer erfaring innen diverse andre ting som jeg kan tilby. så hva gjør jeg nå....? hva er viktig og huske på og gjøre? og hva er viktig og vite, når det kommer til skatt, moms osv.... jeg har surfet meg frem til mange internettsider hvor man kan lese om alt mulig rart sånt, men hvor begynne? hvem kontakter jeg først? takker for svar =)
Vrimle Skrevet 9. november 2010 #2 Skrevet 9. november 2010 Hei! Jeg har selv et enkeltpersonsforetag, og underviser i forretningsutvikling på skolen der jeg jobber. Her er mine beste tips: 1. Start med å lage deg en god forretningsplan, hvis det ikke fungerer på papir, funger det ikke virkeligheten. Innovasjon-Norge har en god mal du kan lagre og fylle ut direkte. 2. Registrer firmaet ditt i brønnøysund, dette er veldig enkelt. 3. Opprett en bank-konto til firmaet (ofte lurest/mest praktisk å ha det i samme bank som privatbank når man er enkeltpersonsforetak) 4. finn ut om du får til å føre regnskapet selv, eller om du må få noen til å gjøre det for deg (dette vil du sansynligvis få litt bilde av mens du holder på med forretningsplanen og skal sette opp budsjett) 5. Jobb, jobb, jobb og jobb :-) Å starte for seg selv er veldig tidkrevende, men veldig moro når man får de til! :-) Men kan ikke understreke mange nok ganger hvor lurt det er å starte med forretningsplanen. Det er som en god arkitekttegning i bunnen av et byggeprosjekt, litt kjedelig med 100% nødvendig :-) Tross alt mye bedre å gjøre feilene på papiret, enn i virkeligheten. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 9. november 2010 #3 Skrevet 9. november 2010 Ideen er og gjøre de noen av de tingene jeg jobber med til daglig i min jobb som jeg jobber deltid i. og tilby lignende tjenester. Ja vel. Nå er det ikke gitt at man kan drive konkurrerende virksomhet samtidig som man jobber hos konkurrenten...
Troilltøva Skrevet 10. november 2010 Forfatter #4 Skrevet 10. november 2010 Hei! Jeg har selv et enkeltpersonsforetag, og underviser i forretningsutvikling på skolen der jeg jobber. Her er mine beste tips: 1. Start med å lage deg en god forretningsplan, hvis det ikke fungerer på papir, funger det ikke virkeligheten. Innovasjon-Norge har en god mal du kan lagre og fylle ut direkte. 2. Registrer firmaet ditt i brønnøysund, dette er veldig enkelt. 3. Opprett en bank-konto til firmaet (ofte lurest/mest praktisk å ha det i samme bank som privatbank når man er enkeltpersonsforetak) 4. finn ut om du får til å føre regnskapet selv, eller om du må få noen til å gjøre det for deg (dette vil du sansynligvis få litt bilde av mens du holder på med forretningsplanen og skal sette opp budsjett) 5. Jobb, jobb, jobb og jobb :-) Å starte for seg selv er veldig tidkrevende, men veldig moro når man får de til! :-) Men kan ikke understreke mange nok ganger hvor lurt det er å starte med forretningsplanen. Det er som en god arkitekttegning i bunnen av et byggeprosjekt, litt kjedelig med 100% nødvendig :-) Tross alt mye bedre å gjøre feilene på papiret, enn i virkeligheten. Lykke til! takk skal du ha for svar er allerede i gang med og skrive forretningsplan så får vi se hvor dette bærer.
Troilltøva Skrevet 10. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 10. november 2010 Ja vel. Nå er det ikke gitt at man kan drive konkurrerende virksomhet samtidig som man jobber hos konkurrenten... Jeg vil ikke si de er konkurrentene mine, for vi skal ikke konkurere om kunder, produkt eller noe sånt. jeg vil ikke si noe mer konkret hva det er, annet enn at det er en tjeneste innenfor kontor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå