Gjest Helene_Mari Skrevet 26. oktober 2010 #1 Skrevet 26. oktober 2010 Hei. Jeg tenkte å dra til Krakow neste sommer, og jeg trenger noen tips Hvilke steder burde jeg få med meg? Hvor dyrt er det? Hvor lang tid tar det å fly fra Gardermoen direkte til Krakow uten flybytte? Hvilke hoteller er å anbefale? Hvor godt engelsk snakkes det? TAkk for svar!
Berentsens Skrevet 26. oktober 2010 #2 Skrevet 26. oktober 2010 Saltgruvene Auschwitz/Birkenau Markedsplassen Disse bør man få med seg når man reiser til Krakow. Engelskkunnskapene er det så som så med, men på de vanligste turiststedene kan de engelsk. Noen steder prater de tysk. Så ved å kunne noen få tyske gloser skulle det gå fint. Nå er det 7 år siden jeg var der, men på den tida var det i alle fall ganske billig der.
Gjest Helene_Mari Skrevet 26. oktober 2010 #3 Skrevet 26. oktober 2010 Saltgruvene Auschwitz/Birkenau Markedsplassen Disse bør man få med seg når man reiser til Krakow. Engelskkunnskapene er det så som så med, men på de vanligste turiststedene kan de engelsk. Noen steder prater de tysk. Så ved å kunne noen få tyske gloser skulle det gå fint. Nå er det 7 år siden jeg var der, men på den tida var det i alle fall ganske billig der. Tusen takk
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2010 #4 Skrevet 26. oktober 2010 Verdt å besøke er: Auschwitz/Birkenau (45 min. busstur sør/vest for Krakow) Saltgruvene i Wieliczka Markedsplassen (The Rynek) Slottet på Wawel høyden Kazimierz - den jødiske bydelen. Trange gater med masse hyggelige spisesteder, brune puber, m.m. - Prisnivå rundt 1/3 av her hjemme. I allefall når det gjelder mat og drikke. - Ganske nøyaktig 2 timer flyreise. Norwegian flyr direkte. - Selv kun bodd på Radisson BLU. Kan absolutt anbefales, men du finner garantert rimeligere overnatting. Mener jeg betalte 500 norske per natt. - Engelsk er ikke noe stort problem. De fleste yngre, samt de i servicenæringen håndterer det helt greit. Var der for litt over ett år siden. Vil gjerne tilbake!
Gjest Helene_Mari Skrevet 26. oktober 2010 #5 Skrevet 26. oktober 2010 Verdt å besøke er: Auschwitz/Birkenau (45 min. busstur sør/vest for Krakow) Saltgruvene i Wieliczka Markedsplassen (The Rynek) Slottet på Wawel høyden Kazimierz - den jødiske bydelen. Trange gater med masse hyggelige spisesteder, brune puber, m.m. - Prisnivå rundt 1/3 av her hjemme. I allefall når det gjelder mat og drikke. - Ganske nøyaktig 2 timer flyreise. Norwegian flyr direkte. - Selv kun bodd på Radisson BLU. Kan absolutt anbefales, men du finner garantert rimeligere overnatting. Mener jeg betalte 500 norske per natt. - Engelsk er ikke noe stort problem. De fleste yngre, samt de i servicenæringen håndterer det helt greit. Var der for litt over ett år siden. Vil gjerne tilbake! Takk for masse god info!! Kjenner jeg gleder meg allerede
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2010 #6 Skrevet 27. oktober 2010 Du finner mange tips på denne Krakow guiden.
ToveM Skrevet 27. oktober 2010 #7 Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Var i Krakow for noen uker siden. En flott by. Vi bodde på et hotel som het Pod Wawelem. Lå helt nede ved elven, og rett ved siden av slottet Wawel Vi hadde et superior rom da hadde vi utsikt til slottet og elven, og en liten balkong. 5 min å gå til sentrum. Masse gode restauranger i sentrum. Vi hadde en tur til Auschwitz/Birkenau, der anbefaler jeg en organisert tur. Vi tok og en tur til Zakopane. Men der tok vi vanlig rutebuss, det gikk helt greit. Bussene går fra busstasjonen/jernbanestasjonen. Tror faktisk det gikk 2 busser i timen. Turen tar rundt 2 timer avhengig av trafikk. Tror vi betalte 40,- pr. pers. En tur til Krakow er absolutt å anbefale. Endret 27. oktober 2010 av ToveM
Gjest Helene_Mari Skrevet 27. oktober 2010 #8 Skrevet 27. oktober 2010 Takk takk alle sammen Et til spørsmål: Hvordan er det med vann? Jeg vet man ikke bør drikke springvannet der, men kan man det om man koker det først?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2010 #9 Skrevet 27. oktober 2010 Om man koker det så vil jeg tro det ikke er noen stor fare. Men hvorfor ta risikoen når du får kjøpt flaskevann for en rimelig penge overalt?
Gjest Helene_Mari Skrevet 27. oktober 2010 #10 Skrevet 27. oktober 2010 Om man koker det så vil jeg tro det ikke er noen stor fare. Men hvorfor ta risikoen når du får kjøpt flaskevann for en rimelig penge overalt? regner med at jeg vil kjøpe flaskevann, men syns det er greit å vite
Fimbrethil Skrevet 27. oktober 2010 #11 Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Jeg vil bare legge inn en stemme til på saltgruvene i Wieliczka. Det var virkelig noe av det mer spektakulære jeg har vært borti. Og den lokale maten anbefales på det varmeste! Billig og veldig godt. Forøvrig skriver jeg under på de andre tingene som er nevnt. Det finnes en gammel (jødisk?) kirkegård som virkelig er verdt en titt. Den ble bombet under krigen, men deler av den er svært gammel og veldig stemningsfull. Hvis du er kunstinteressert finnes det flere museer, du finner både Rembrandt og Da Vinci. Og selv hadde jeg stor glede av et besøk på byens gamle universitet, hvor Copernicus har studert Endret 27. oktober 2010 av Fimbrethil
ToveM Skrevet 27. oktober 2010 #12 Skrevet 27. oktober 2010 På hotellet vi bodde på hadde vi vannkoker, kan i alle fall fint bruke springvann til å koke vann til te/kaffe.
Gjest Helene_Mari Skrevet 27. oktober 2010 #13 Skrevet 27. oktober 2010 Jeg vil bare legge inn en stemme til på saltgruvene i Wieliczka. Det var virkelig noe av det mer spektakulære jeg har vært borti. Og den lokale maten anbefales på det varmeste! Billig og veldig godt. Forøvrig skriver jeg under på de andre tingene som er nevnt. Det finnes en gammel (jødisk?) kirkegård som virkelig er verdt en titt. Den ble bombet under krigen, men deler av den er svært gammel og veldig stemningsfull. Hvis du er kunstinteressert finnes det flere museer, du finner både Rembrandt og Da Vinci. Og selv hadde jeg stor glede av et besøk på byens gamle universitet, hvor Copernicus har studert Jeg er veldig kunstinteressert, så museene må jeg se!
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2010 #14 Skrevet 27. oktober 2010 ..også verdt å nevne at Krakow er en av få Polske byer som ikke ble bombet sønder og sammen under krigen. Siden nazistene hadde byen som base. Så masse gamle bygninger å se.
Independent_ Skrevet 27. oktober 2010 #15 Skrevet 27. oktober 2010 Heisann Helene_Mari Jeg har vært i Krakow, men det er 2 år siden så kanskje noe av min informasjon er utdatert, hehe. Hvilke steder burde jeg få med meg? De beste plassene er vel egentlig nevnt over her. Hvis du er veldig nærtagene og fantasifull og ikke liker nazismens mange minnesteder, ikke dra å besøke konsentrasjonsleirene. Det ble for mye for meg i hvert fall. Men saltgruven er helt klart noe man må besøke. Det er bare facinerende hvordan alt er lagd av salt. Ps: ikke slikk veggen selvom at de sier at du kan gjøre det. Så bør du få med deg kjøpesenteret som jeg ikke husker hva heter. Det har i hvert fall 200-300 (?) butikker og er SVÆRT. En salig blanding av merkekjeder og polske butikker. Markedet midt i byen bør du besøke og mens du er der bør du besøke kirka som står der. Den er helt fantastisk. Men da jeg var der gav de bare visninger til spesielle tidspunkt. Ellers er det masse brae restauranter i området, og det er bare å prøve seg fram. Så var vi på et utested hvor det var noe polsk dansing. Jeg aner ikke hva plassen het eller noe om dansingen, men det var veldig gøy og en skikkelig smak på polsk kultur som falt i smak selv for oss som ikke i utgangspunktet var interessert. Hvor dyrt er det? Det meste er veldig billig hvis du tenker på selve oppholdet. De fineste hotellene koster ikke mye å bo på, og alt av resturanter, mat, drikke og ellers aktiviteter er billige. Maten er noe av det billigste jeg har sett av alle de mange stedene jeg har vært i verden. Når det gjelder klær så handlet jeg mye, hvorav noe var billig og noe dyrt. Det dyre var typiske merker som koster det samme overalt. Hvor godt engelsk snakkes det? DÅRLIG. Det er alt jeg har å si. Hvis det ikke har forandret seg på 2 år da. Det var helt grusomt hvor dårlige de var i engelsk. Og det var til tider utrolig irriterende. Vi var ikke akkurat like godt forberedt før vi drog og baserte vel egentlig reisen på å ta det som det kommer. Men det ble til en del misforståelser mens vi var der altså. De som kunne litt engelsk snakket veldig dårlig engelsk og det skapte en del forvirring og feilopplysninger. Men mange i Polen snakker tysk om du kan det. Så må jeg bare legge til en ekstra sak: Ikke gå alene sent om kvelden. Det er en del lommetyveri og vold i enkle deler av byen, og da gir det en god trygghetsfølelse å være to, tre eller fire sammen. Jo flere, jo bedre. Så bør dere alltid ha med en mobiltelefon i tilfellet noe skulle skje. Men dette er vel vanlig reiseskikk kanskje Jeg likte meg veldig godt i Krakow. Kom hjem med to ekstra kofferter. Èn med klær, belter og sko (sko er billig!!!), og èn med bare godis og drikke. GOD TUR
Gjest Helene_Mari Skrevet 27. oktober 2010 #16 Skrevet 27. oktober 2010 Heisann Helene_Mari Jeg har vært i Krakow, men det er 2 år siden så kanskje noe av min informasjon er utdatert, hehe. Hvilke steder burde jeg få med meg? De beste plassene er vel egentlig nevnt over her. Hvis du er veldig nærtagene og fantasifull og ikke liker nazismens mange minnesteder, ikke dra å besøke konsentrasjonsleirene. Det ble for mye for meg i hvert fall. Men saltgruven er helt klart noe man må besøke. Det er bare facinerende hvordan alt er lagd av salt. Ps: ikke slikk veggen selvom at de sier at du kan gjøre det. Så bør du få med deg kjøpesenteret som jeg ikke husker hva heter. Det har i hvert fall 200-300 (?) butikker og er SVÆRT. En salig blanding av merkekjeder og polske butikker. Markedet midt i byen bør du besøke og mens du er der bør du besøke kirka som står der. Den er helt fantastisk. Men da jeg var der gav de bare visninger til spesielle tidspunkt. Ellers er det masse brae restauranter i området, og det er bare å prøve seg fram. Så var vi på et utested hvor det var noe polsk dansing. Jeg aner ikke hva plassen het eller noe om dansingen, men det var veldig gøy og en skikkelig smak på polsk kultur som falt i smak selv for oss som ikke i utgangspunktet var interessert. Hvor dyrt er det? Det meste er veldig billig hvis du tenker på selve oppholdet. De fineste hotellene koster ikke mye å bo på, og alt av resturanter, mat, drikke og ellers aktiviteter er billige. Maten er noe av det billigste jeg har sett av alle de mange stedene jeg har vært i verden. Når det gjelder klær så handlet jeg mye, hvorav noe var billig og noe dyrt. Det dyre var typiske merker som koster det samme overalt. Hvor godt engelsk snakkes det? DÅRLIG. Det er alt jeg har å si. Hvis det ikke har forandret seg på 2 år da. Det var helt grusomt hvor dårlige de var i engelsk. Og det var til tider utrolig irriterende. Vi var ikke akkurat like godt forberedt før vi drog og baserte vel egentlig reisen på å ta det som det kommer. Men det ble til en del misforståelser mens vi var der altså. De som kunne litt engelsk snakket veldig dårlig engelsk og det skapte en del forvirring og feilopplysninger. Men mange i Polen snakker tysk om du kan det. Så må jeg bare legge til en ekstra sak: Ikke gå alene sent om kvelden. Det er en del lommetyveri og vold i enkle deler av byen, og da gir det en god trygghetsfølelse å være to, tre eller fire sammen. Jo flere, jo bedre. Så bør dere alltid ha med en mobiltelefon i tilfellet noe skulle skje. Men dette er vel vanlig reiseskikk kanskje Jeg likte meg veldig godt i Krakow. Kom hjem med to ekstra kofferter. Èn med klær, belter og sko (sko er billig!!!), og èn med bare godis og drikke. GOD TUR Her var det MASSE god info! Oi, jeg visste ikke at det sto så dårlig til med engelsk kunnskapene deres, skulle tro at de som var unge var litt bedre i engelsk, men jaja, får pugge litt tysk også da Jeg tror kjøpesenteret du mener kanskje kan være Galirea Krakowska? Takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå