Gjest Shivani Skrevet 9. oktober 2003 #1 Skrevet 9. oktober 2003 Nå har jeg sett det diskuteres heftig om grammatikk i andre deler av forumet. Dette er så interessant at jeg syns en debatt på generelt grunnlag kan være på sin plass. Så spørsmålet er: Hvor mye har grammatisk presisjon å si for inntrykket man får av en bedrift/foretak? Dette spørsmålet var faktisk oppe da jeg for mange år siden (altfor mange) studerte markedsføring. Det som først kan konstateres er at det skriftlige budskapet ofte fungerer som et første møte med kundemassen. Et slags ansikt utad. Skal det settes ulike krav til ulike typer bedrifter når det gjelder skriftlig presisjon? For eksempel så er det slik at i visse typer firmaer er skriftlig fremstillingsevne alfa og omega for om de klarer å holde seg i markedet eller ikke. Dette gjelder for eksempel juridiske tjenester, medisin, forskning, psykologi. Dette sier seg egentlig selv. Feil her kan få fatale konsekvenser. Jeg personlig får umiddelbart et dårlig inntrykk av firmaer som gir ut brosjyrer og annen info med grammatiske feil. Det kan hende det er meg det er noe galt med, men når jeg ser feil sår det med en gang en liten tvil om firmaets seriøsitet. Jeg tenker at hvis de ikke klarer å formulere budskapet skriftlig, hvordan står det da til på andre områder av virksomheten? Har de den kompetansen de påberoper seg? Mange ganger har jeg tenkt at informasjon jeg har fått som tydelig er oversatt fra et annet språk kan tenkes å være full av feil og upresisheter. Dette kan få store konsekvenser hvis det dreier seg om kosmetikkprodukter, innholdsdeklarasjoner, medikamenter, bruksområder, advarsler, og lignende Det samme gjelder firmaer i "vanlige" bransjer også. Jeg stoler ikke på produktet eller tjenesten firmaet har å tilby hvis informasjonen florerer av grammatiske feil. Er dette en overdrevet reaksjon, eller har dere det på samme måte?
Dødspingvinen Skrevet 9. oktober 2003 #2 Skrevet 9. oktober 2003 Når det er snakk om en bedrift, så syns jeg rettskrivingen har veldig mye å si. Det skal se proffesjonelt ut, og da er ikke grammatikkfeil det beste. Av og til er det skriftelige det eneste "bildet" man har på bedriften, du har ikke nødvendigvis vært der før, og har ingen kjenneskap til hvordan det drives. Om det eneste du da har å holde deg til, er stappa fullt av skrivefeil, så gir ikke det et bra utrykk.
Labella Skrevet 9. oktober 2003 #3 Skrevet 9. oktober 2003 Helt enig! Skrivefeil i trykksaker og på skilt gir et dårlig og uproft inntrykk av firmaet, og jeg får mye mindre lyst til å ha noe med dem å gjøre. En ting som ofte har forundret meg er at de som lager skilt og merkelaper er så dårlige på rettskriving. Så et innslag om orddeling på TV2-nyhetene i dag - avlutningsvis viser de navnet på et firma som lager skilt; "Skilt mann" :o Et annet eksempel fra en brosjyre vi fikk i posten i dag: Et firma som lager merkelapper viser i reklamen sin disse: "Sissel's blomster" og "Helene's" - sånne klassiske feil som virkelig gir dårlig inntrykk av et firma.
Gjest Shivani Skrevet 9. oktober 2003 #4 Skrevet 9. oktober 2003 Jepp! Ikke sant? Det er der forskjellen ligger mellom private og profesjonelle "ytringer". F.eks her inne sleives det mye (jeg også :oops: ), og det er slik det må være... å slappe av litt. Men ikke hos profesjonelle. Fy!
Gjest Starya Skrevet 9. oktober 2003 #5 Skrevet 9. oktober 2003 Jeg tenker mitt om kafeer som serverer kaffe og kakker.
Kalas Skrevet 9. oktober 2003 #6 Skrevet 9. oktober 2003 Jeg synes skrivefeil er skrekkelig, særlig når det kommer fra såkalte profesjonelle aktører. Jeg jobber i mediebransjen, og påpekte overfor en av våre annonsører at det var en stygg feil i overskriften på annonsen de sendte oss. Men, neida - det brydde de seg slett ikke om! Tittelen på annonsen (helside) var "Glittrende nyheter". Aaargh! Skjønner de ikke at folk irriterer seg? I hvert fall den skriveføre delen av befolkningen...
mellom Skrevet 9. oktober 2003 #7 Skrevet 9. oktober 2003 Har de ikke tatt seg tid til korrektur, slurver de sikkert på andre områder også.
Bokalven Skrevet 9. oktober 2003 #8 Skrevet 9. oktober 2003 Hvor mye har grammatisk presisjon å si for inntrykket man får av en bedrift/foretak? For min del, ganske mye. Hvis de har et språk som ikke ligner grisen synes jeg de fremstår som useriøse.
Usikker Skrevet 9. oktober 2003 #9 Skrevet 9. oktober 2003 Helt enig med dere her. Det virker lite profesjonelt når det er trykkfeil og skrivefeil i en presentasjon fra et firma. Der skal man bestrebe seg på å skrive korrekt - det har med firmaets "ansikt utad" å gjøre. Brosjyrer og masseutsendelser SKAL være fri for skrivefeil. (joda - feil kan skje......) Hos min arbeidsgiver har vi retningslinjer på hvordan et brev skal "settes opp" også - det også synes jeg et firma bør ha. Og da mener jeg f.eks. at teksten skal ikke være "trøkt" øverst på arket. Det skal se pent ut - innholdet skal være korrekt - og firmaets brevark skal benyttes. Når mottaker åpner brevet - så skal det se ut som det har kommet fra et seriøst firma - ikke fra en "fjortis"! Nå bruker jeg sjøl og min arbeidsgiver Microsoft Word - der er det en stavefeil-funksjon som alle ansatte BØR og SKAL kunne. Når det gjelder skrivefeil og måten å skrive på - så synes jeg forøvrig at dette skal man bestrebe seg på å gjøre dette til en vane. En god vane er nemlig ikke å forakte!
chimp Skrevet 9. oktober 2003 #10 Skrevet 9. oktober 2003 En bedrift bør fremstå som proff og seriøs, og derfor er det veldig viktig at man ikke sender fra seg korrespondanse, reklame, trykksaker og annet materiale med trykkfeil og dårlig norsk! Jobber selv innen markedsføring, og jobber med og kjenner godt til viktigheten av skikkelig korrekturlesning og et forståelig språk på alt skriftlig materiale. Nettopp av den grunn blir jeg litt skeptisk til bedrifter og andre som sender fra seg skriftlig materiale som ikke kommuniserer bra med mottakeren, enten på grunn av uklart budskap eller mange skrivefeil. Vitner litt om useriøsitet, syns jeg. Kan gi signaler om at de ikke tar målgruppen sin alvorlig nok, kanskje.
Gjest lekebøll Skrevet 9. oktober 2003 #11 Skrevet 9. oktober 2003 Jepp. Enig. Jeg stempler, mer eller mindre ubevisst, bedrifter bak "offentlige" skrivefeil, som uprofesjonelle.
Diva Skrevet 9. oktober 2003 #12 Skrevet 9. oktober 2003 Synes det er viktig å holde en seriøs fasade, og nettsidene til bedriften bør også samstemme med det de utgir seg for.... Har vært borti mange "lovende" datafirmaer som har hatt ganske crappy nettsider,- som ofte ser ut som om en har satt en 12-åring til å mekke. Ikke så veldig imponerende. Nettsider og annen PR / infomateriale, er det første kunden ser og legger merke til. Slurv er ikke bra. Jeg synes ikke det er så viktig på en mer "uhøytidelig" personlig webside e.l. Jeg innrømmer gjerne at jeg tenker mitt når jeg ser en dårlig presentasjon, og lurer på om det er mer negativt i firmaet / bedriften.
villkatt Skrevet 9. oktober 2003 #13 Skrevet 9. oktober 2003 ...Det samme gjelder firmaer i "vanlige" bransjer også. Jeg stoler ikke på produktet eller tjenesten firmaet har å tilby hvis informasjonen florerer av grammatiske feil. Er dette en overdrevet reaksjon' date=' eller har dere det på samme måte?[/quote'] Jeg har samme feelingen som deg på dette! Når firmaer eller bedrifter ikke takler forholdsvis enkel grammatikk, begynner man litt å lure på om det er andre enkle og selvsagte ting innen for sitt felt de takler like bra/dårlig... Ser klart at noen har vanskeligheter med rettskrivning, som dysleksi og slikt, men når firmaer skal frontes, trekker slike feil ned, og gir, ikke direkte dårlig image, men jeg tenker meg om etpartrefire ganger ekstra før jeg, dessverre nok hadde valgt et annet firma. Hvis de ellers så likeverdige ut vel og merke..
Arwen Skrevet 10. oktober 2003 #14 Skrevet 10. oktober 2003 Jeg reagerer også på for store ord hvis dere skjønner. Greit at reklame er ment for å være positivt for bedriften, men man bør heller ikke overdrive unaturlig mye.
Gundel Gaukeley Skrevet 10. oktober 2003 #15 Skrevet 10. oktober 2003 Bare en liten bemerkning.... Når jeg leser innleggene i denne tråden slår det meg at de som har svart er brukere jeg forbinder med god grammatikk og høy språklig variasjon. Kanskje dette med grammatikken ikke er like viktig for alle? Hadde vært interessant å vite hva andre også mener om dette. (OPPFORDRING! :blunke: )
Gjest Poirot Skrevet 10. oktober 2003 #16 Skrevet 10. oktober 2003 Yim-tror du har helt rett. Har selv en utdannelse der rettskrivning og ordlegging er svært viktig. Mange yrker har ikke brukt for dette på samme måten, eks en snekker (kanskje...?). Synes allikevel man bør tilstrebe seg å skrive korrekt i hvertfall i yrkessammenheng.
mellom Skrevet 10. oktober 2003 #17 Skrevet 10. oktober 2003 Utrolig hvor mange feil folk legger merke til, så lenge det ikke er deres egne skriblerier. Tror ikke det er lurt å tenke at *folk flest* kanskje ikke bryr seg, om en har et ønske om å bli oppfattet som seriøs. Det er i alle fall litt av en sjanse å ta.
Labella Skrevet 10. oktober 2003 #18 Skrevet 10. oktober 2003 Utrolig hvor mange feil folk legger merke til, så lenge det ikke er deres egne skriblerier. Tror ikke det er lurt å tenke at *folk flest* kanskje ikke bryr seg, om en har et ønske om å bli oppfattet som seriøs. Det er i alle fall litt av en sjanse å ta. Denne diskusjonen dreier seg om profesjonelle aktører med skrivefeil i firmapresentasjoner o.l., det blir litt annerledes enn skriblerier på KG.
mellom Skrevet 11. oktober 2003 #19 Skrevet 11. oktober 2003 Men det er jo det jeg snakker om Jeg snakker om at folk flest faktisk bryr seg om gramatikk og godt språk - når det kommer fra profesjonelle aktører. Og at de kanskje nettopp er mer kritiske til disse aktørene enn til seg selv og sine vel, skriblerier. Jeg har ikke nevnt språket her på KG i det hele tatt. Hvor fikk du det fra?
Gundel Gaukeley Skrevet 11. oktober 2003 #20 Skrevet 11. oktober 2003 Denne diskusjonen dreier seg om profesjonelle aktører med skrivefeil i firmapresentasjoner o.l., det blir litt annerledes enn skriblerier på KG. Helt enig Labella, takhøyden når det gjelder skrivefeil her på KG er stor og det er kjempeflott, ville aldri falle meg inn å kommentere eller irritere meg over skrivefeil her inne. Men det er, som du sier, ikke det som blir diskutert her... Offentlige skrivefeil irriterer meg voldsomt, skaper et meget dårlig førsteinntrykk og vitner om useriøsitet. Dersom jeg skulle ha forfattet et offentlig skriv, noe jeg forsåvidt ofte gjør, setter jeg min ære i at det er korrekt skrevet. Her på KG er jeg ikke så nøye....... :oops:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå