Gå til innhold

Kjøp av veteranbil, halvgalskap eller greitt i dette tilfellet?


Gjest Vito - nr to

Anbefalte innlegg

Gjest Vito - nr to

Vi er en familie på sju, fem voksne og to barn (alder fire år – niende klasse). Om et års tid regner vi med at vi sjelden blir mer enn fem hjemme, de to eldste guttene flytter da på hybel for å gå på skole.

Den kjørbare bilparken vår består av en åtteseter fra sent 1990-tall og en stor pickup fra tidlig 1990-tall, begge i god stand og lite kjørt i forhold til alder. Kan jo si at bilene kjøres ca 16 000 km/år til sammen, åtteseteren mest. (Kan også legge til at den dagen bilene skal byttes, står det penger klar til en ny bruktbil som er fem – seks år gammel, kontoen for «bil» vil pr nyttår inneholde ca 130 000 kr og vi ser ikke for oss bilskifte før om fire – fem år for noen av bilene). I tillegg har vi en veteranbil, en ganske nøktern og grei europeisk bil fra ca 1960 som vil være i fineste stand til i høst. Da vil den ha kostet oss ca 55 000 kr. Ser for oss at denne blir brukt 500 – 1000 km i år, videre framover rundt 2 000 km.

Nå har vi også kjøpt enda en veteranbil, den får vi i høst, og den blir neppe kjørt mer enn hjem i år. Videre framover ser vi også for oss at den blir brukt 1 500 – 2 000 km pr år. Her snakker vi om en adskillig dyrere bil, en diger amerikaner fra rundt 1950, ferdig restaurert og i topp stand, til en pris av 135 000 – 140 000 kr. I utgangspunktet er bilen kjøpt for å ha, men vi regner også kjøpet som «veldig godt kjøp» og vet vi lett kan selge for minst 150 000 kr om vi venter til våren. Det samme kan vi ganske sikkert om noen år dersom vi vedlikeholder skikkelig.

Hva tenker dere andre, blir det – økonomisk og/eller på andre måter – halvgalskap å ha to veteranbiler, eller er slikt intet problem? Kan si at vi har en viss bilinteresse, uten at vi på langt nær tilhører noen «hardkjerne» i veteranbilmiljøet (hører vel knapt til der i det hele tatt, men vet jo om miljøets eksistens) eller har bil som lidenskap, at vi er i stand til å vedlikeholde tilnærmet alt selv (har god garasje og OK verktøy) og at vi ellers har et relativt nøkternt levesett. (Tror vi selv i alle fall, planlegger å bruke ca 220 000 til forbruk i 2009, skatt er da holdt utenom. I tillegg kommer sparing til nykjøp av bil/inventar + på «krisekontoen på i alt vel 40 000 kr. Har da fri bolig (eks strøm, inkl to mål/120 sekker ved) og fri mobiltelefon/bredbånd). Årets kostnad er ellers høyere enn normalt, siden den inneholder utgifter på 30 000 – 35 000 i forbindelse med en (dobbelt) «konfirmasjon». Litt kjøp av nye møbler (ca 50 000 kr?) vil skje i tillegg, dette blir for penger spart opp gjennom en del år for formålet) Kan også si at det ikke blir tatt opp lån i forbindelse med kjøp av bilen, og at vi ellers er gjeldfrie. Bør kanskje også nevne, for dem som er ukjent med veteranbiler, at disse ikke har årsavgift, og veldig billig forsikring, ofte 1 000 – 1 200 kr/år, at de ofte har ganske billige servicedeler, men at karosserideler og lignende oftest koster en hel del. Vi ser også for oss et visst bensinforbruk på veteranbilene, rundt 1 l/mil på landeveiskjøring på den europeiske og rundt 2 ½ l/mil på den amerikanske. Da snakker vi om landeveiskjøring, særlig bykjøring i tett trafikk med bilene blir jo helt uaktuelt.

Hva er din mening om bilholdet vår, og hvorfor mener du som du mener? Ser fram til et seriøst svar fra deg, og vet absolutt å ignorere de useriøse som «ja, her presenterte jo sannelig N N (sannsynligvis en anonym en...) både seg selv og sitt behov for å tømme seg for edder og galle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg farget av å selv ha en veteran i garasjen, men jeg ser egentlig ikke noe problem med å ha to veteraner. Diverse kostnader og risiki ved bilhold faller jo bort:

* Lite eller intet verditap pga aldring

* Nesten gratis forsikring

* Hverdagen går ikke i knas om bilen stopper, siden transportbehovene er fullt dekket av de nye bilene

Så bilene er "gratis" så lenge de ikke brukes, og går noe galt kan dere utsette reparasjon til dere har tid og råd. Kostnadene skalerer rimelig jevnt med hvor mye bilene brukes, altså kan dere selv bestemme hvor mye veteranbilholdet koster dere. Blir det for dyrt kan de parkeres til dere igjen har råd til kjøring.

Dere binder riktignok opp en del penger på å ha disse bilene, penger som kunne vært brukt på å betale ned lån (hvis dere har) eller investert i noe som gir avkastning (utleiebolig/hytte, aksjer osv), men så lenge økonomien er komfortabel selv med noen hundre tusen bundet opp i bil må dere gjøre som dere har lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vito - nr to

Nå er jeg farget av å selv ha en veteran i garasjen, men jeg ser egentlig ikke noe problem med å ha to veteraner. Diverse kostnader og risiki ved bilhold faller jo bort:

* Lite eller intet verditap pga aldring

* Nesten gratis forsikring

* Hverdagen går ikke i knas om bilen stopper, siden transportbehovene er fullt dekket av de nye bilene

Så bilene er "gratis" så lenge de ikke brukes, og går noe galt kan dere utsette reparasjon til dere har tid og råd. Kostnadene skalerer rimelig jevnt med hvor mye bilene brukes, altså kan dere selv bestemme hvor mye veteranbilholdet koster dere. Blir det for dyrt kan de parkeres til dere igjen har råd til kjøring.

Dere binder riktignok opp en del penger på å ha disse bilene, penger som kunne vært brukt på å betale ned lån (hvis dere har) eller investert i noe som gir avkastning (utleiebolig/hytte, aksjer osv), men så lenge økonomien er komfortabel selv med noen hundre tusen bundet opp i bil må dere gjøre som dere har lyst til.

Takk for svar!

Vi ser igrunnen på det mye som deg (kanskje er vi mer entusiaster enn vi selv vil innrømme, selv for oss selv??), her er det bruken og kapitalbindingen som koster. Akkurat DEN blir jo dobbelt så dyr som for en annen bil, minst. Med et digert dollarglis kanskje tredobbelt.

Nå har vi ikke VELDIG høye inntekter, ca 40 000 brutto pr mnd til sammen (+ fri bolig), men vi kan egentlig når som helst vi måtte ønske det doble lønna vår. Bedriftens (eier egen bedrift) inntjening og vår lønn er nemlig to ulike ting...

Kapitaltapet tåler vi, vi sitter gjeldfrie, med en del penger (ledige) på bok og en hel del (bundet) i bedriftens egenkapital. Vi har ellers (gjennom bedriften) fire utleieboliger, disse er også gjeldfrie. (I tillegg noen tjenesteboliger for ansatte, disse har imidlertid ingenting med "lønnsomhet" å gjøre, de har å gjøre med mulighetene til å få best mulig ansatte, uten at boligdrifta går med (altfor mye) tap. Få dager etter at vi var sikre på ikke å trenge disse for ansatte mer ville det vært "Til salgs" - skilt på dem...) Hytte har aldri interessert oss, dessuten tviler vi vel litt på om det gir større avkastning enn en veteranbil. Aksjer har heller aldri interessert oss, unntatt et par bedrifter hvor vi har avgjørende innflytelse. Som pengeplassering interesserer egentlig aksjene null. Og vi ønsker nok, når den tid kommer, å forlate jorda gjeldfrie og overlate barna en eiendom + ei bedrift i førsteklasses økonomisk tilstand, men vi ser ingen grunn til at det skal være maksimal formue etter oss.

Men ja, vi er veldig klar over at kapitalen bundet her betyr et rentetap (etter skatt) på 4 000 - 8 000 kr pr år. Og så kan vi vel si at selve bruken koster oss minst det samme. Naturligvis kunne vi kjørt akkurat samme distanse med "nybilene" og på den måten spart 5 000 - 10 000 kr pr år. Så vi ser "hobbykostnaden" på 5 000 - 10 000 kr, vi gjør det.

Er det nok til å gjøre en "halvgal"? Hva mener andre - gjerne folk med et likegyldig forhold til veteranbil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liksom bestefaren min har to veteranbiler han sitter å fikser på i sine pansjonist dager. ser ikke helt galt i å ha to av slike biler..

Økonomisk skal jeg ikke utale meg for jeg har ikke peiling på hvor mye det koster å ha de. Vet bare det koster litt å bestille spessial deler hvis man må ha det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vito - nr to

Liksom bestefaren min har to veteranbiler han sitter å fikser på i sine pansjonist dager.

...

Det er da også VI ser for oss å kunne stelle pent med bilene... Inntil da har vi egentlig litt for lite tid. Men vi vet også at man alltid har tid til det man VIL ha tid til. Så får vi se om viljen EGENTLIG er til stede, eller om vi må selge om noen år fordi bilene lider...

Økonomisk skal jeg ikke utale meg for jeg har ikke peiling på hvor mye det koster å ha de. Vet bare det koster litt å bestille spessial deler hvis man må ha det

Det vet vi. Ikke så veldig mye for den nyeste europeeren, her er egentlig delene forbausende billige. Det samme også når det gjelde vanlige driftsdeler på amerikaneren, ble egenlig forbauset her. Men litt "spesialdeler". Som danskene sier: "Uha!!" Det er da man blir glad for ikke å være AVHENGIG av en slik bil!

Endret av Vito - nr to
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan jeg få spørre om noe som absolutt ikke har med bil å gjøre (jeg kan ingenting om biler, definitivt ikke kostnad rundt en veteran). Hvorfor legger du ut om din familie hver gang du skal spørre oss om noe? Er det relevant for oss å vite alderen på dine barn når spørsmålet til slutt (etter en uendelig informasjon som heller ikke er relevant for hva du egentlig spør om) handler om en veteranbil/hobbybil?

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vito - nr to

Men kan jeg få spørre om noe som absolutt ikke har med bil å gjøre (jeg kan ingenting om biler, definitivt ikke kostnad rundt en veteran). Hvorfor legger du ut om din familie hver gang du skal spørre oss om noe? Er det relevant for oss å vite alderen på dine barn når spørsmålet til slutt (etter en uendelig informasjon som heller ikke er relevant for hva du egentlig spør om) handler om en veteranbil/hobbybil?

Min generelle hang til detaljer har jeg gått inn på i en annen tråd, den går jeg ikke mer inn på nå. :) Men konkret til de detaljene du nevnte, antall barn og barnas alder i dette innlegget. Jeg anser dem som (kanskje) relevante i denne sammenhengen, fordi det forhold at vi ER sju i familen nå viser veteranens bruksverdi som transportmiddel for familen i øyeblikket, og alderen på barna + det forholdet at vi om et års tid sjelden regner med å bli mer enn fem hjemme sier litt om bruksverdien som transportmiddel i framtida. Om det ER relevant overlater til svareren, men siden jeg vurderer det som "mulig relevant" har jeg tatt med opplysningen nå.

Verre var det egentlig ikke. :)

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Vi har to veteranbiler og halvparten av bruttolønnen deres, og det går veldig fint. Er vel ingen problem så lenge dere ønsker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vito - nr to

Vi har to veteranbiler og halvparten av bruttolønnen deres, og det går veldig fint. Er vel ingen problem så lenge dere ønsker det :)

Betryggende å høre! :) Kanskje litt dumt spørsmål, men: Har dere glede av bilene som står i forhold til utgifter/arbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden ryddet for avsporinger.

Start gjerne en ny generell tråd om religion på Religionsrommet.

Bond, mod

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...