Gå til innhold

Hvilket semester har man turnus i Norge?

Gjest Gjest_Pernille_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pernille_*

Hei

Jeg vurderer medisinstudiet i Norge kontra utlandet. Prøver å se på uio på semesterlistene når turnustjenesten er. Ser ut som den er ila 10- 12.semester? Jeg har nemlig trodd turnustjenesten begynte etter 6 år med studier.

Hvis jeg f.eks drar til Budapest, er praksis og turnus to forskjellige ting. Jeg har forstått det sånn at jeg må ha praksis i 4 uker ila sommerferien i Norge hvert år før jeg begynner ¨på nytt semester der nede. Det 6.året er et praksisår(det jeg kan ta det meste i Norge), og ETTER dette følger 18 mnd turnustjeneste.

Vil det da si at jeg bruker 18 mnd ekstra på å bli ferdig med turnus hvis jeg velger Budapest fremfor UiO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_gjest_*
Hei

Jeg vurderer medisinstudiet i Norge kontra utlandet. Prøver å se på uio på semesterlistene når turnustjenesten er. Ser ut som den er ila 10- 12.semester? Jeg har nemlig trodd turnustjenesten begynte etter 6 år med studier.

Hvis jeg f.eks drar til Budapest, er praksis og turnus to forskjellige ting. Jeg har forstått det sånn at jeg må ha praksis i 4 uker ila sommerferien i Norge hvert år før jeg begynner ¨på nytt semester der nede. Det 6.året er et praksisår(det jeg kan ta det meste i Norge), og ETTER dette følger 18 mnd turnustjeneste.

Vil det da si at jeg bruker 18 mnd ekstra på å bli ferdig med turnus hvis jeg velger Budapest fremfor UiO?

Er du sikker på at du ikke blander? Turnus er det som kommer etter seks års studier, men samtidig har man i Norge ulønnede praksisperioder som vel begynner det femte året (korriger meg, medisinstudenter?) hvor man utplasseres på sykehus og institusjoner. Mulig det er det du har sett oversikten over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Praksis og turnus er ikke det samme.

Praksis er obligatorisk deltakelse i praksisfeltet under undervisningen, mens turnustjeneste gjennomføres etter 6 år med medisinstudier.(for de fleste et halvt år medisinsk, et halvt år kirurgisk og et halvt år distrikt, evt et år delt på medisinsk/psykiatrisk/kirurgisk og et halvt år distrikt.) Turnus må tas selv om du har studert i utlandet, for å få jobbe i norge etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Pernille_*

Ok, takk for svar. =) Da har jeg altså misforstått når man har turnus i Norge. Har trodd det var det 6. året(altså IKKE praksis, men selve turnusen!) Så da tar det 7 1/2 år å før man er ferdig med turnusen enten man studerer i Norge eller Budapest?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...