Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eks-mannen min og jeg tok ut separasjon i mars 2009. Dessverre har ikke jeg tenkt på å endre skattekortet mitt, og lurer nå på om jeg kan forvente meg restskatt eller om jeg får penger igjen.

Jeg har sett på selvangivelsen fra i forfjor, og ser at da gjeld var trukket fra formue, satt jeg igjen med en nettoformue på rundt 35.000,-. Da eide jeg bolig sammen med eks-mannen, nå leier jeg kun, og har derfor verken formue eller gjeld i egen bolig.

Er det slik at jeg kan regne ut hva jeg nå har i gjeld (kun studielån), og trekke dette fra det jeg har i formue (bil og bankinnskudd), og se hva nettoformuen min er og sammenligne dette med tidligere? Jo høyrere formue, jo mer skatt ikke sant? Hva med status fra å være gift til separert? Det har vel betydning av noe slag det også?

Er dessverre helt grønn på hele systemet, og hadde satt stor pris på hjelp fra noen med mer innsikt på dette området.

På forhånd tusen takk for svar! :)

Skrevet

Eidt: På ligningen fra 2008 hadde jeg nettoformue på ca. 11.000,-.

Nå har jeg regnet litt og funnet ut at jeg har følgende:

Formue:

Bankinnskudd/aksjer: 40.000,- (Herav 30.000,- BSU)

Bil: 20.000,-

Depositum leil: (15.000,-) (regnes dette forresten med?)

Sum: 60.000,-

(75.000,-)

Gjeld:

Lånekassen: 153.000,-

Nettoformue: - 93.000,-

(- 78.000,-)

Nettoformue før separasjon: 11.000,-

Nettoformue etter separasjon: Minus 93.000,- (minus 73.000,-)

Gjest Gjest_tone040807_*
Skrevet
Eidt: På ligningen fra 2008 hadde jeg nettoformue på ca. 11.000,-.

Nå har jeg regnet litt og funnet ut at jeg har følgende:

Formue:

Bankinnskudd/aksjer: 40.000,- (Herav 30.000,- BSU)

Bil: 20.000,-

Depositum leil: (15.000,-) (regnes dette forresten med?)

Sum: 60.000,-

(75.000,-)

Gjeld:

Lånekassen: 153.000,-

Nettoformue: - 93.000,-

(- 78.000,-)

Nettoformue før separasjon: 11.000,-

Nettoformue etter separasjon: Minus 93.000,- (minus 73.000,-)

så lenge du ikke har nettoformue som overstiger 470 000 kr blir det nok ikkenoe skatt på formuen... Det som teller er jo hvor mye du har tjent (inntekt, og hvor mye du har betalt i skatt gjennom året. ) Ektefeller lignes i klasse to hvis de har felles ligning... Når du blir enslig lignes du i klasse 1, så fremt dere ikke har felles barn som du har ansvaret for...

Skrevet
så lenge du ikke har nettoformue som overstiger 470 000 kr blir det nok ikkenoe skatt på formuen... Det som teller er jo hvor mye du har tjent (inntekt, og hvor mye du har betalt i skatt gjennom året. ) Ektefeller lignes i klasse to hvis de har felles ligning... Når du blir enslig lignes du i klasse 1, så fremt dere ikke har felles barn som du har ansvaret for...

Takk for svar!

Vi har ingen barn, nei. Lønnen er jo den samme, så da blir det vel egentlig ingen endring i det hele tatt som følger av skilsmissen? Jeg ser at da jeg var gift hadde jeg skatteklasse 1E, men det er vel i utgangspunktet det samme som 1?

Skrevet
Takk for svar!

Vi har ingen barn, nei. Lønnen er jo den samme, så da blir det vel egentlig ingen endring i det hele tatt som følger av skilsmissen? Jeg ser at da jeg var gift hadde jeg skatteklasse 1E, men det er vel i utgangspunktet det samme som 1?

Jepp:)

Gjest Hilde K S
Skrevet

Du kan gå inn på www.skatteetaten.no og regne ut hvor mye skatt du skal betale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...