Gå til innhold

French, Moland, Krekar, dødsstraff mm.

Gjest Allis

Anbefalte innlegg

Her i Norge har vi slitt i årevis med å prøve å få utvist terroristen Mullah Krekar. Men pga. usikkerheten rundt om vedkommende ville få dødsstraff i det landet han i såfall ville bli sendt til, så har den norske stat ikke villet utvise ham.

Samtidig har vi nordmennene Tjostolv Moland og Joshua French som begge har fått flere dødsdommer i Kongo, henholdsvis 5 og 4 dødsdommer.

Ja da burde da den norske stat VIRKELIG legge seg i selen og gjøre absolutt alt som finnes mellom himmel og jord for å hindre disse to gutta i å bli henrettet, for dødsstraff er vi jo noe så til de grader i mot her i landet!! Ikke sant??

Er det verre at Krekar blir dømt til døden enn Moland og French?

Så da lurer jeg på følgende: er dødsstraff mindre ille så lenge det ikke er den norske stat som står bak den (direkte eller indirekte) og vi ikke har noe ansvar for det?

For meg virker det som at UD og Gahr Støre ikke er så VELDIG opptatt av at noen kan bli henrettet, så lenge Norge ikke står bak det, eller har bestemt det.

Hvis vi er så VEEEEEEELDIG i mot dødsstraff som Stortinget og det norske folk gir uttrykk av, ja da burde vi jo bladd opp det x antall millioner (eller var det milliarder?) kroner den kongolesiske stat krever av Norge for å slippe gutta fri, ikke sant?

Eller er ikke dødsstraff så ille og farlig når det er småland som Kongo som har bestemt det?

Jeg tror regjeringen og Stortinget er mye mer opptatt av at USA og verden generelt skal ha inntrykk av at i Norge, ja her gjør vi alt etter boka og dødsstraff er fy fy osv. Og jeg tror(spesielt Støre & Co) er mer opptatt av å sole seg i glansen av superomtaler fra USA ang. fredsmekleren Norge, enn av skjebnen til French og Moland.

Så lenge vi er i mot dødsstraff og er giverland nr. 1 til katastrofeområder. U-land osv., ja da er regjeringen strålende fornøyd.

Tror jeg har et poeng her altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De blir ikke henrettet. De blir nok bare sittende i fengsel en del år.

Mulig det, men de har jo blitt dømt til døden, det er poenget mitt.

Da burde jo Gahr Støre bare sprinte inn på første fly med ett lass med penger (slik som de gjør så fort det er en tsunami eller katastrofe ett eller annet sted i verden), og for en hver pris få disse gutta ut av Kongo!!

For dødsstraff er vi jo helt fullstendig i mot, er vi ikke??

Krekar kan jo ikke sendes hjem pga en liten sannsynlighet for dødsstraff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært like mye oppstryr om de hadde fått dødsdom i USA?

Det vet jeg ikke.

Men sannsynligvis, hos det norske folk og mannen i gata.

Men tipper Gahr Støre og regjeringen hadde oppført seg og handlet (eller ikke handlet) omtrent som nå.

USA er liksom ikke hovedtemaet i denne tråden, men at dødsstraff burde være like ille for French/Moland som for Krekar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krekar er vel en helt annen sak som ikke kan sammenliknes.

Hvorfor kan ikke dette sammenlignes??

Det er jo dødsstraff som er kjernen her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge sakene er ganske ulike. Krekar har ikke drept noen i Norge, French og Moland er dømt for drap i det landet de er fengslet i. Norge er imot dødsstraff, men Norge kan ikke hindre andre land i å ha dødsstraff. Kongo har vel ikke utført dødsstraff på mange år.

Det at norske statsborgere havner i fengsel i utlandet er ikke noe nytt. Rart at det skal bli så mye styr rundt disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at det skal bli så mye styr rundt disse to.

Det er ikke spesielt rart at en såpass absurd rettssak vekker oppsikt. Sånn sett er det vel ikke Moland og French som personer det er styr rundt, men heller måten de blir behandlet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Har Krekar blitt dømt for en handling i Norge? Nei. Men han er uønsket i Norge og utsendelse kan medføre dødsstraff i det landet han kommer til. Derfor sender ikke UD han ut. Det er sakens fakta vel?

Moland og French har begått en kriminell handling i Kongo. Denne er de dømt for. Kongo har ikke begjært dem utvist, isteden har de satt i gang et voldsomt sirkus for å flå den norske stat og oppført seg som om Moland og French var på oppdrag fra den norske stat og kongen (!). Jeg synes både UD og Gahr Støre arbeider hardt for å sørge for at disse skal få en rettferdig rettssak jeg, eller mener du at vi skal iverksette en krigshandling i form av å stjele de to ut av landet?

Nei jeg synes ikke de to tingene kan sammenlignes overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, men de har jo blitt dømt til døden, det er poenget mitt.

Da burde jo Gahr Støre bare sprinte inn på første fly med ett lass med penger (slik som de gjør så fort det er en tsunami eller katastrofe ett eller annet sted i verden), og for en hver pris få disse gutta ut av Kongo!!

Er du seriøs? Pengekravet er regelrett utpressing, man gir da ikke bort haugevis av penger til den slags sjarlataner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Det går jo ikke an å sammenligne i det hele tatt.

Norge er i mot dødstraff.

Siden Krekar risikerer dødsstraff hvis han blir sendt til Irak kan ikke Norge sende ham tilbake, før Irak enten av avskaffer dødsstraff eller det foreligger en garanti om at Krekar ikke vil bli henrettet.

French og Moland er dømt for drap i Den demokratiske republikken Kongo. Norge har ingen myndighet overfor Den demokratiske republikken Kongo, og kan derfor ikke stille noe krav om at French og Moland ikke skal henrettes.

Endret av The Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går jo ikke an å sammenligne i det hele tatt.

Norge er i mot dødstraff.

Siden Krekar risikerer dødsstraff hvis han blir sendt til Irak kan ikke Norge sende ham tilbake, før Irak enten av avskaffer dødsstraff eller det foreligger en garanti om at Krekar ikke vil bli henrettet.

French og Moland er dømt for drap i Den demokratiske republikken Kongo. Norge har ingen myndighet overfor Den demokratiske republikken Kongo, og kan derfor ikke stille noe krav om at French og Moland ikke skal henrettes.

Dødsstraff kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest nobilian
Her i Norge har vi slitt i årevis med å prøve å få utvist terroristen Mullah Krekar. Men pga. usikkerheten rundt om vedkommende ville få dødsstraff i det landet han i såfall ville bli sendt til, så har den norske stat ikke villet utvise ham.

Samtidig har vi nordmennene Tjostolv Moland og Joshua French som begge har fått flere dødsdommer i Kongo, henholdsvis 5 og 4 dødsdommer.

Ja da burde da den norske stat VIRKELIG legge seg i selen og gjøre absolutt alt som finnes mellom himmel og jord for å hindre disse to gutta i å bli henrettet, for dødsstraff er vi jo noe så til de grader i mot her i landet!! Ikke sant??

Er det verre at Krekar blir dømt til døden enn Moland og French?

Så da lurer jeg på følgende: er dødsstraff mindre ille så lenge det ikke er den norske stat som står bak den (direkte eller indirekte) og vi ikke har noe ansvar for det?

For meg virker det som at UD og Gahr Støre ikke er så VELDIG opptatt av at noen kan bli henrettet, så lenge Norge ikke står bak det, eller har bestemt det.

Hvis vi er så VEEEEEEELDIG i mot dødsstraff som Stortinget og det norske folk gir uttrykk av, ja da burde vi jo bladd opp det x antall millioner (eller var det milliarder?) kroner den kongolesiske stat krever av Norge for å slippe gutta fri, ikke sant?

Eller er ikke dødsstraff så ille og farlig når det er småland som Kongo som har bestemt det?

Jeg tror regjeringen og Stortinget er mye mer opptatt av at USA og verden generelt skal ha inntrykk av at i Norge, ja her gjør vi alt etter boka og dødsstraff er fy fy osv. Og jeg tror(spesielt Støre & Co) er mer opptatt av å sole seg i glansen av superomtaler fra USA ang. fredsmekleren Norge, enn av skjebnen til French og Moland.

Så lenge vi er i mot dødsstraff og er giverland nr. 1 til katastrofeområder. U-land osv., ja da er regjeringen strålende fornøyd.

Tror jeg har et poeng her altså.

Godt mulig du har et poeng, men jeg ser ikke hva det er.

Noen av spørsmålene du stiller er såpass enkle å svare på at det burde du ha greid selv.

For det første, Norge betaler ikke ut Moland og French av flere grunner:

-Hvis de gjør, kan ikke nordmenn lenger oppholde seg i det fjerne utland, spesielt ikke i konfliktområder. Milliarder av kroner i løsepenger ville få selv bestemødre til å jakte på norske statsborgere.

Ikke minst ville det bety at norsk personell måtte gi opp å drive hjelpearbeid i felten.

-Norsk budsjett tåler ikke så mange slike utbetalinger som kongolesere tror, pengestrømmen er ikke uendelig.

-Hvis de betaler, vil det se ut som de godtar å bli dømt for spionasje, noe de altså ikke gjør.

Er det verre at Krekar blir dømt til døden?

Nei, verken bedre eller verre. Han er nå engang uansett dømt, og Norge gjør det de har forpliktet seg til, de utleverer ikke så lenge det er fare for henrettelse.

Neste: Dødsstraff er ikke mindre ille om andre står bak, og jeg skjønner ikke hvor du ser den sammenhengen. Norge er som nasjon mot dødsstraff uansett hvor den er avsagt. Hvor mye de gjør for å få den endret eller for å hindre at den blir utført, er noe annet.

Krekar er trygg, så her har regjeringen gjort jobben. French og Moland forsøker man å holde i live via diplomatiet, som er de spilleregler et land som Norge må forholde seg til. Ingen sier at den ene straffen er verre eller bedre enn den andre, i begge tilfeller gjor Norge det de kan for å hindre utførelsen.

Hvorfor engasjerer vi oss ikke mer for dem som er dømt til døden i andre land, hvis dødsstraff er så forferdelig? Fordi det er begrenset hvor mye vi har lov til å gjøre. Vi har ikke forhandlingsmuligheter/rettigheter for ikke-norske borgere, ikke engang for alle norske borgere i utlandet. Enhver stat har rett til å utforme sitt eget lovverk, og bare FN kan sanksjonere om det er i strid med eksempelvis menneskerettskonvensjonene.

Sånn til slutt virker det litt rart det du sier; hvorfor skal vi strekke oss etter ros fra USA når også de praktiserer dødsstraff? Det er ikke heelt sikkert, akkurat, at vi får vi får høyere status der borte av å motarbeide dødsstraff.

Endret av nobilian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Minni_*
Begge sakene er ganske ulike. Krekar har ikke drept noen i Norge, French og Moland er dømt for drap i det landet de er fengslet i. Norge er imot dødsstraff, men Norge kan ikke hindre andre land i å ha dødsstraff. Kongo har vel ikke utført dødsstraff på mange år.

Det at norske statsborgere havner i fengsel i utlandet er ikke noe nytt. Rart at det skal bli så mye styr rundt disse to.

Kanskje fordi de er de første nordmennene som er dømt til døden i utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...