Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å utdanne meg som lærer for den videregående skolen, men jeg vil helst ikke gå på høgskole. Jeg vet at jeg kan utdanne meg som lærer ved å gå lektorprogrammet på universitetet (master + ppu), men jeg er av den rastløse typen og har meget lyst til å studere fler enn ett fag. Spørsmålet mitt er derfor: Er det mulig å kombinere to bachelorgrader/eventuelt andre fag til én master, eller kan jeg bli lektor på en annen måte?

Håper at noen har svar på dette!

Skrevet (endret)
Jeg har lyst til å utdanne meg som lærer for den videregående skolen, men jeg vil helst ikke gå på høgskole. Jeg vet at jeg kan utdanne meg som lærer ved å gå lektorprogrammet på universitetet (master + ppu), men jeg er av den rastløse typen og har meget lyst til å studere fler enn ett fag. Spørsmålet mitt er derfor: Er det mulig å kombinere to bachelorgrader/eventuelt andre fag til én master, eller kan jeg bli lektor på en annen måte?

Hvorfor vil du ikke gå høgskole? Jeg utdanner meg til lærer via høgskole, og stortrives. :) Ellers er jeg usikker på spørsmålet ditt. Det eneste jeg vet er at du må ha PPU om du skal bli lærer, om du tar fag uavhengig fra en lærerutdanning. Og, da bruker du flere år på samme utdanning...

Endret av finkel
Skrevet
Hvorfor vil du ikke gå høgskole? Jeg utdanner meg til lærer via høgskole, og stortrives. :) Ellers er jeg usikker på spørsmålet ditt. Det eneste jeg vet er at du må ha PPU om du skal bli lærer, om du tar fag uavhengig fra en lærerutdanning. Og, da bruker du flere år på samme utdanning...

Jeg kan spesialisere meg på universitetet og det er også derfor jeg ønsker å gå der. Jeg behøver da ikke å ha fag som religion og matematikk. Akkurat, det jeg lurer på er om jeg kan bli lærer ved å studere fag som er uavhengig av lærerutdanningen. Ut i fra det du sier, så er det altså mulig så lenge jeg tar PPU?

Gjest Gjest_Lilla_*
Skrevet
Jeg kan spesialisere meg på universitetet og det er også derfor jeg ønsker å gå der. Jeg behøver da ikke å ha fag som religion og matematikk. Akkurat, det jeg lurer på er om jeg kan bli lærer ved å studere fag som er uavhengig av lærerutdanningen. Ut i fra det du sier, så er det altså mulig så lenge jeg tar PPU?

Det skal vel være mulig. Du kan jo for eksempel studere historie-fag ved universitetet og bygge på med et årsstudie pedagogikk. Fysikklæreren jeg hadde på vgs haddde studert fysikk på UiO, og antakelig tatt pedagogikk ved siden av. Det er vel stort sett slik disse spesialiserte lærerne blir lærere tror jeg.

Skrevet

Det er i bunn og grunn to måter å lærerutdanne seg for videregående skole:

a) Ta en alminnelig grad, for så å bygge på med årsstudium pedagogikk. Her er det da litt opp til deg hvor mange og hvor mye fag du tar først, men det stilles visse krav til kompetanse i dine undervisningsfag.

b) På NTNU kan du ta et lærerstudium med integrert pedagogikk i den alminnelige fagutdannelsen. Her er det vanlig å ha to undervisningsfag, og uvanlige kombinasjoner er vanskelig å få til. Jeg antar at dette er noenlunde likt på UiO.

Uansett er det uvanlig å kun ha ett undervisningsfag. Selv om du tar en bachelorgrad vil typisk få tid til nok bredde til å få flere undervisningsfag.

Mulighetene finnes, men ta kontakt med en studieveileder! Da får du all informasjon du trenger.

Skrevet
Det skal vel være mulig. Du kan jo for eksempel studere historie-fag ved universitetet og bygge på med et årsstudie pedagogikk. Fysikklæreren jeg hadde på vgs haddde studert fysikk på UiO, og antakelig tatt pedagogikk ved siden av. Det er vel stort sett slik disse spesialiserte lærerne blir lærere tror jeg.

Presis, jeg hadde en del slike lærere selv. Jeg får vel heller ta kontakt med universitetet for nærmere informasjon! Takk for svar!

Gjest lærer nordpå
Skrevet

Bæst å bli læarer fra lærerhøgskula, f.eks den i Tromsø! Kann anbefales!!

Skrevet
Bæst å bli læarer fra lærerhøgskula, f.eks den i Tromsø! Kann anbefales!!

Får håpe du ikke er norsklærer ihvertfall...

Skrevet

Hvis du har 180 studiepoeng, og minst 60 av de i et fag som UiO tilbyr fagdidaktikk i på PPU-programmet (sjekk på nettsidene hvilke fag det gjelder), er det bare å søke. Alle kombinasjoner går.

Skrevet

Dette stemmer ikke. Du kan ikke bli kvalifisert som lærer ved å ta et årsstudie pedagogikk, du må ha et år med PPU (praktisk-pedagogisk utdanning). To helt forskjellige ting. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...