Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #1 Skrevet 7. september 2009 Jeg studerer på høgskole og klaget i sommer på en C som jeg syntes var urimelig. Etter klagen fikk jeg E , som jeg ihvertfall ikke skjønner noe av. Er det da E`en som blir stående da?
vesla86 Skrevet 7. september 2009 #2 Skrevet 7. september 2009 Det er vel den nye karakteren som blir stående mener jeg. Dessverre. Høres dog ganske urimelig ut, men det er vel ikke mulig å klage på klageresultatet.
Gjest Spinell Skrevet 7. september 2009 #3 Skrevet 7. september 2009 Det er noen år siden jeg var ferdig med å studere, men ved mitt universitet var det i alle fall sånn at siste karakter telte. En kunne ikke velge, nei... Det beste rådet er å sjekke studiereglementet for høgskolen din.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #4 Skrevet 7. september 2009 Det er siste karakteren som er stående. Det burde være ganske åpenbart. Om det var slik at man kunne velge hvilken karakter man ville ha selv, så ville selvsagt "alle" klaget. Det å klage er en risiko du tar. Du sier at den karakteren du fikk var feil, og du vil ha en ny karakter. Da kan du ikke si at "ånei, jeg synes den andre karakteren var rett likevel" om du er misfornøyd.
Gjest TS Skrevet 7. september 2009 #5 Skrevet 7. september 2009 Takk for svar. Jeg er ikke fornøyd med den opprinnelige karakteren selv om den andre karakteren var dårligere. Jeg har hatt mange eksamener og har ganske god oppfatning av hvordan jeg selv presterer, derfor synes jeg det er rart at siste karakter ble E, som er helt utenkelig i forhold til den prestasjonen jeg mener jeg gjorde. Det er helt greit at det ikke er A, for det mener jeg ikke at skulle hatt heller!
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #6 Skrevet 7. september 2009 Har du bedt om å få en forklaring på karakteren fra sensoren? Det er jo rett og slett mulig at du har misforstått oppgaven fullstendig. Hvis man skriver noe som er riktig, men som ikke er svar på oppgaven, får man dårlig karakter uansett hvor riktig det man har skrevet er isolert sett. Når det er sagt så har jeg selv opplevd å klage på en karakter og bli satt ned. Fikk da beskjed om at den nye karakteren ville være gjeldende, men på vitnemålet er det likevel den beste karakteren som står. Det er vel noen som har gjort en glipp, og jeg har ikke gjort noen oppmerksom på det for å si det slik.
Gjest TS Skrevet 7. september 2009 #7 Skrevet 7. september 2009 Fikk ikke mulighet til å få en forklaring fra sensor, men oppgaven har jeg og har sett på den flere gang. Det er en forholdsvis enkel oppgave å forstå slik at det er vanskelig å gjøre feil på den, mener jeg..
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #8 Skrevet 7. september 2009 En venn ved UiO fikk B på sin Masteroppgave i statsvitenskap - han klaget og endte opp på en D!
Babyrus Skrevet 7. september 2009 #9 Skrevet 7. september 2009 Det er en sjans man tar når man klager på sluttkarakter eller eksamenskarakter. Det er fult og helt opp til lærer som vuderer karakteren og man kan bli satt ned en karakter istedet for opp. Det er den siste karakteren du fikk, i dette tilfellet en E, som blir stående som den endelige karakteren. Jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg klaget på en karakter :gjeiper:
Gjest Gjest_Student_* Skrevet 7. september 2009 #10 Skrevet 7. september 2009 Er litt i samme situasjon, går på høgskole og fikk eksamenskarakter E i et fag. Ligger på B i snitt ellers, og trodde jeg hadde gjort det meget bra på denne eksamenen det er snakk om, men tok visst feil da jeg fikk E! Har lest gjennom kladden min flere ganger og ser ikke årsaken til den dårlige karakteren, men vet ikke om jeg tør å klage med tanke på faren for å lande på F/stryk Noen som vet hvem som skal vurdere besvarelsen på nytt om jeg klager, er det sensor fra en annen skole eller?
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #11 Skrevet 8. september 2009 Alltid, alltid be om redegjørelse før dere vurderer å klage! Alle har rett på å få en redegjørelse for karakteren. Å klage uten redegjørelse er risikosport. Dere kan ha misforstått oppgaven fullstendig, eller rett og slett ha hatt helt feil fokus i oppgaven.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 8. september 2009 #12 Skrevet 8. september 2009 Her jeg går får man ikke lov til å klage før man har bedt om en redegjørelse fra ansvarlig for emnet. Og det er ikke så dumt, for som noen sier; Du kan ha misforstått fullstendig, og da er det risikosport å klage, særlig om det er en "sluttkarakter".
Gjest Cynthia Skrevet 8. september 2009 #13 Skrevet 8. september 2009 (endret) Jeg studerer på høgskole og klaget i sommer på en C som jeg syntes var urimelig. Etter klagen fikk jeg E , som jeg ihvertfall ikke skjønner noe av. Er det da E`en som blir stående da? Jeg forstår ikke bæra av dette vurderingssystemet. Fikk selv C på en stor eksamen, klaget, og endte opp med A. Det skal da ikke være mulig??? For øvrig er det siste karakter som blir stående. Endret 8. september 2009 av Cynthia
helenaa Skrevet 8. september 2009 #14 Skrevet 8. september 2009 Det eneste som kan "redde" deg her, er hvis du har rett på å få redegjørelse fra senosr, bedt om å få det, men ikke fått det (sjekk reglementet). Da kan du klage på formelle feil. Har lest gjennom kladden min flere ganger og ser ikke årsaken til den dårlige karakteren, men vet ikke om jeg tør å klage med tanke på faren for å lande på F/stryk Noen som vet hvem som skal vurdere besvarelsen på nytt om jeg klager, er det sensor fra en annen skole eller? Tror jeg husker UH-loven rett, og da er det som følger: Det skal være to sensorer på klagesensur, en av dem må være ekstern, og ingen av dem skal ha vært sensor på den opprinnelige vurderingen.
Glitnir Skrevet 9. september 2009 #15 Skrevet 9. september 2009 Hadde du fritt kunne velge den beste karakteren av de to, så hadde selvfølgelig alle klaget. Da har man jo absolutt ingenting å tape. Det er selvsagt siste karakter som gjelder. Men hva mener du med at du "ikke fikk mulighet" til begrunnelse fra sensor? Er enig med innlegger rett over her at om det er skolen som har gjort en feil, så måtte det eventuelt være din eneste mulighet (altså klage på en formaliafeil i første runde).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå