Gå til innhold

Noen som vil hjelpe meg å regne litt på tapet?

*snuppis*

Anbefalte innlegg

Det fremgår klart av overskriften..Jeg suuuger big time i matte. Derfor trenger jeg litt hjelp her jeg sitter og planlegger tapet innkjøp! Dette skal jammen meg bli morrosamt! aldri tapetsert før så dette blir første gang og kanskje også site.

Er bare en vegg, så skal jo ikke være all verdens med jobb. Men tar gjerne imot råd. Kan jeg feks bruke vanlig pensel å føre på lim? eller må det en sånn skikkelig dyr, riktig pensel til??

Også måla da..

Veggen min er 290 bred og 230 høy.

Tapeten jeg ønsker å bruke er 53 bred.

Da trenger lille jeg å vite hvor mye tapet jeg må kjøpe. For dette skjønner jeg ikke bæret av:(Noen snille sjeler der som vil ta seg bryet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Du må finne ut først hvor mange bredder det går på veggen din.

290/53=5.47

Runder av til 6 ob må da ha 6 bredder med tapet som er 230 høye.

230*6=1380cm

Altså trenger du 13.8 meter med tapetlengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal legge tapet med et spesielt mønster som skal stemme overens bortover veggen, hvis du skjønner, må tapeten legges med en vist omskjøt. Altså når du har lagt første lengde så må andre lengde legges så så mange cm over den andre for å få mønsteret til å stemme. Jeg er skikkelig dårlig til å ordlegge meg, men jeg håper du forstår. Dermed kan bredden på tapeten i realiteten bare dekke feks. 47cm i bredde dersom den skal legges med f.eks. 6cm overlegg(siden den du tenkte på var 53cm bred).

Men det er jo ikke sikkert dette har kjempemye å si iforhold til ditt innkjøp. Antall cm i omskjøt varierer i forhold til hvilken tapet og mønster.

Det var altså ikke meningen å gjøre deg forvirret med dette innlegget, men med noen tapeter har det noe og si :)

Lykke til meg leggingen av tapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du må sjekke om det er rapport på tapeten. For da trenger du mest sansynlig enda mer tapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe jeg forstod hva du mente:) Ja stemmer det, det er mønster på dette og må nok regne med litt skjøting der ja. Rullen er på 20 meter så det burdte kanskje holde, pluss at jeg har fire meter liggende hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...