Gå til innhold

Skaffe seg eget domene/webhotell for å lage blogg

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg bruker blogspot nå, men har lyst på en egen, mer "ekslusiv" adresse til bloggen min- dessuten liker jeg ikke den markante blå menylinjen øverst på blogspot-sidene. Hvordan går jeg frem etter at jeg har skaffet meg webhotell? Må jeg lære meg masse html-koding og slikt, eller finnes det enkle program? Word har jo for eksempel en mulighet til å opprette blogginnlegg, kan det brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo foreksempel se på wordpress. Jeg bruker det, men det var ikke jeg som "installerte" det, det ordnet samboeren min for meg fordi alt skulle opp på hans server. Men jeg regner med at det er en guide på hjemmesiden til wordpress som forklarer hvordan du setter opp wordpress på serverplassen din.

Når du har fått alt på plass er wordpress enkelt og greit å bruke. Synes jeg da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjoepe domene og webhotell paa f.eks. One.com

Som nevnt over kan du laste ned wordpress til harddisken, bruk et ftp program for aa laste den opp paa serveren og foelg instruksene som du finner paa Wordpress sin hjemmeside.

Edit: du trenger ikke kunne html med mindre du oensker aa endre utseendet paa et theme, eller lage et selv.

Jeg tror du ogsaa kan sette opp blogspot paa din egen side.

Endret av Fluffie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med samme greia, men aner ikke hvilket webhotell jeg skal velge. One.com og Surftown kommer godt ut i diverse forbrukertester, men flere (for eksempel freezepop her på Kvinneguiden, som har et par lekre blogger) anbefaler ikke one.com. Det gjør meg en smule skeptisk, gitt.

Noen som har forslag til gode og ikke altfor dyre webhoster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan jo faktisk fjerne menylinjen fra blogspot og. Og en kan få tre kolonner og diverse. Mye en kan gjøre ut av blogspot om en kikker litt rundt hva andre har gjort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt one.com i 4-5 år (også før de skiftet navn) og er superfornøyd. Kjempegreie priser og oversiktelig kontrollpanel. De har også chat-support til alle døgnets tider så du slipper å ringe hvis du lurer på noe.

Dessuten har de en egen funksjon i kontrollpanelet som du kan lage blogg med uten å måtte kunne så mye fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker også one.com nå -og har brukt wordpress

Nå gjenstår det å forsøke å få wordpress'n over til one.com, noe jeg ikke helt har funnet ut av enda!

Du trenger ikke kunne html/css hos one.com heller, men du kan som hos de aller fleste uansett om du har eget domene eller "låner" slik du gjør hos wordpress, velge hvordan du vil at ting skal se ut helt selv. Og da har du jo større valgmulighet om du kan noe html/css.

En kan vel egentlig ikke forandre på alt om man bare er reg på wordpress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica
Jeg holder på med samme greia, men aner ikke hvilket webhotell jeg skal velge. One.com og Surftown kommer godt ut i diverse forbrukertester, men flere (for eksempel freezepop her på Kvinneguiden, som har et par lekre blogger) anbefaler ikke one.com. Det gjør meg en smule skeptisk, gitt.

Noen som har forslag til gode og ikke altfor dyre webhoster?

Den ene bloggen (Kohl) er min ;)

Men ang. one.com og wordpress, og hvorfor dette ikke anbefales av min kjære freezepop:

One.com tillater ikke automatisk oppdatering av Wordpress, man må dermed gjøre dette manuelt, og selv om det er lett, er det ganske irriterende, de slipper tross alt oppdateringer ganske ofte. Det er det eneste negative med one.com riktignok, bare gode erfaringer ellers.

Colargol: Om du har en blogg på wordpress sin server, tror jeg ikke det er mulig å flytte den. Da må du isåfall ta back-up av alle poster, sette oppe en ny wordpress-blogg på "din" server, og legge inn back-upen der.

Til alle andre: HTML/CSS er to forskjellige ting. Det er CSS som styrer utseendet på bloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ang. one.com og wordpress, og hvorfor dette ikke anbefales av min kjære freezepop:

One.com tillater ikke automatisk oppdatering av Wordpress, man må dermed gjøre dette manuelt, og selv om det er lett, er det ganske irriterende, de slipper tross alt oppdateringer ganske ofte. Det er det eneste negative med one.com riktignok, bare gode erfaringer ellers.

Jaså! Jeg antok at begge tilhørte freezepop. Trivelig blogg i alle fall - jeg liker'n.

Takk for infoen. Hvis det er det eneste å utsette på one.com tror jeg at jeg kommer til å gå for den. Den er tross alt ganske billig og ser ellers ut til å være den folk flest foretrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Men for TS er det ikke sikkert one.com er det smarteste mtp at automatisk oppdatering ikke er mulig, jeg vet jo ikke hvor mye h*n kan om slike ting, var bare derfor jeg ville gjøre oppmerksom på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for TS er det ikke sikkert one.com er det smarteste mtp at automatisk oppdatering ikke er mulig, jeg vet jo ikke hvor mye h*n kan om slike ting, var bare derfor jeg ville gjøre oppmerksom på det :)

Jeg kan ikke så mye om slike ting selv ... Er det mye hassle med oppdateringer, da? Nå som jeg har satt meg inn i det virker det som om Wordpress er en ganske grei plattform som utgangspunkt, men hvis det blir mye stress med oppdateringer når man har den på one.com bør jeg kanskje revurdere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

For å oppdatere må man gjøre som når man installerer, laste det ned på maskinen og så laste det opp igjen på server. Jeg kan gjerne gå flere måneder mellom hver gang jeg gidder å oppdatere :ler: Man må ikke gjøre det hver gang liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 4 uker senere...

Colargol: Om du har en blogg på wordpress sin server, tror jeg ikke det er mulig å flytte den. Da må du isåfall ta back-up av alle poster, sette oppe en ny wordpress-blogg på "din" server, og legge inn back-upen der.

Til alle andre: HTML/CSS er to forskjellige ting. Det er CSS som styrer utseendet på bloggen.

Takk for svar Grafica! :)

Det skal være såpass vanskelig ja... hmm.. vel har akkurat laget en website med ren html/css nå, så kanskje jeg bare skal jobbe litt med den i stedet for å overføre fra wordpress? ;) Har jo dreamweaver, og det funker med wysiwyg hos one.com også, selv om den ikke akkurat er optimal. (Har forøvrig egen serverplass hos one.com på 30GB)

Bare synd at jeg er så glad i layouten på wordpress, tror det kan bli småvanskelig å få helt lik! :P

Endret av Colargol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...