Bellatrix Skrevet 4. februar 2009 #41 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) ... Endret 4. februar 2009 av Bellatrix Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 4. februar 2009 #42 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=Mozilla-search Det er litt interessant at definisjonen på en uniform er at den er ensartet og ikke individualisert. Endret 4. februar 2009 av Bellatrix Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ops Skrevet 4. februar 2009 #43 Del Skrevet 4. februar 2009 Godt poeng at uniformen skal være ensartet! Når man opptrer som polititjenestemann er det likegyldig om man er muslim, kristen, sikh, humanetiker eller hva det skal være, da er man politi og skal ikke signalisere noe annet enn akkurat det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #44 Del Skrevet 4. februar 2009 Direktoratet åpner for bruk av hijab og uniform. Hva synes du om det? Hvilken uthuling kan dette føre til? leger med burka? Brannmenn med turban? Vi er så ettergivende i dette landet at det er til å spy av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missLynch Skrevet 4. februar 2009 #45 Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg er positiv til dette. Norge har statsreligion; kristendommen. Hvilket jeg er uenig i. Dog: Mener at en stat som rommer mange ulike mennesker med ulik bakgrunn og ulik religionstilhørighet bør ta hensyn; det være seg kristne, jøder, muslimer etc. Innvandrere med norsk statsborgerskap som tilhører en annen religion, bør respekteres. De er norske statsborgere men har altså andre skikker knyttet til religion. Religion er viktigere for noene enn andre. Uansett: Dette dreier seg om et hodeplagg- det utgjør intet når det kommer til vedkommendes innsats og gjerning i politiet. Om de bærer en caps eller en hijab er det samme for meg. Politi er politi. Det jeg er glad for, er at innvandrerkvinner faktisk går politiskolen! Det er snakk om vellykket integrering, og jeg er sikker på at de vil nå frem steder der det kan være vanskelig å nå frem for en "etnisk" nordmann. Gleder meg til å se dette, jeg. Mulig jeg er den eneste, men....whatte heck! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Langsyne Skrevet 4. februar 2009 #46 Del Skrevet 4. februar 2009 Blir det dermed iorden prinsippielt at hijab skal være tillatt i politiet - fordi det foruten å symbolisere tvang og undertrykking - også KAN symbolisere noe annet? Hm. Det er ikke så lett å se akkurat slik på det, heller. Jeg leste akkurat dette "Skjegget er for noen knyttet til religion, og gifteringen er et religiøst symbol som skal fortelle at en mann og en kvinne er forent i ekteskap med Guds velsignelse, viser Leon som selv er katolikk" http://aftenbladet.no/lokalt/938220/Men_po...ll_av_kors.html Hva symboliserer korset for deg, f.eks? Det blir jo ikke lagt merke til på politiuniformen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 4. februar 2009 #47 Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg er positiv til dette. Norge har statsreligion; kristendommen. Hvilket jeg er uenig i. Dog: Mener at en stat som rommer mange ulike mennesker med ulik bakgrunn og ulik religionstilhørighet bør ta hensyn; det være seg kristne, jøder, muslimer etc. Innvandrere med norsk statsborgerskap som tilhører en annen religion, bør respekteres. De er norske statsborgere men har altså andre skikker knyttet til religion. Religion er viktigere for noene enn andre. Uansett: Dette dreier seg om et hodeplagg- det utgjør intet når det kommer til vedkommendes innsats og gjerning i politiet. Om de bærer en caps eller en hijab er det samme for meg. Politi er politi. Det jeg er glad for, er at innvandrerkvinner faktisk går politiskolen! Det er snakk om vellykket integrering, og jeg er sikker på at de vil nå frem steder der det kan være vanskelig å nå frem for en "etnisk" nordmann. Gleder meg til å se dette, jeg. Mulig jeg er den eneste, men....whatte heck! Er det tillat med caps, da? Eller Kalott? Eller er det bare muislimer som særbehandles? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Langsyne Skrevet 4. februar 2009 #48 Del Skrevet 4. februar 2009 Hvilken uthuling kan dette føre til? leger med burka? Brannmenn med turban? Vi er så ettergivende i dette landet at det er til å spy av. På hva da? det er hvertfall det siste jeg synes at vi er i dette landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 4. februar 2009 #49 Del Skrevet 4. februar 2009 Er det tillat med caps, da? Eller Kalott? Eller er det bare muislimer som særbehandles? Men har noen andre religiøse retninger stillet et lignende forslag? Det ble nevnt tidligee av noen at dette hadde vært gjort før og fått avslag. Fra flere grupper, forsto jeg. Jeg spurte hvilke grupperinger, men har så langt ikke fått noe svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missLynch Skrevet 4. februar 2009 #50 Del Skrevet 4. februar 2009 Er det tillat med caps, da? Eller Kalott? Eller er det bare muislimer som særbehandles? Errr...jeg mente den lua/"capsen" de bærer i dag...til vanlig, da vettu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 4. februar 2009 #51 Del Skrevet 4. februar 2009 Men har noen andre religiøse retninger stillet et lignende forslag? Det ble nevnt tidligee av noen at dette hadde vært gjort før og fått avslag. Fra flere grupper, forsto jeg. Jeg spurte hvilke grupperinger, men har så langt ikke fått noe svar. Jeg vet ikke. Det hadde vært interessant om noen søkte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 4. februar 2009 #52 Del Skrevet 4. februar 2009 Errr...jeg mente den lua/"capsen" de bærer i dag...til vanlig, da vettu Ok. Jeg trodde du mente det var greit at politiet kunne bruke det hodeplagget de ville. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #53 Del Skrevet 4. februar 2009 Innvandrere med norsk statsborgerskap som tilhører en annen religion, bør respekteres. De er norske statsborgere men har altså andre skikker knyttet til religion. Religion er viktigere for noene enn andre. Uansett: Dette dreier seg om et hodeplagg- det utgjør intet når det kommer til vedkommendes innsats og gjerning i politiet. Om de bærer en caps eller en hijab er det samme for meg. Politi er politi. Selvfølgelig bør innvandrere respekteres. Alle bør respekteres. Men det er behov for politi netopp fordi ikke alle respekterer alle. Hvis hijab skal tillates, så må nødvendigvis kalott tillates - det er bare et hodeplagg. Mobben gikk fullstendig berserk når de så israelske flagg under gaza-demonstarsjonene i januar. Hvis vi da hadde hatt politifolk med kalott til å roe gemyttene, vel så hadde palestinatilhengerne lett følt seg mer provoserte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ja Skrevet 4. februar 2009 #54 Del Skrevet 4. februar 2009 Fælt så viktig det er for oss nordmenn at alle skal kle seg på samme måte. Vi er jo de rene ekstremistene :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ja Skrevet 4. februar 2009 #55 Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg er positiv til dette. Norge har statsreligion; kristendommen. Hvilket jeg er uenig i. Dog: Mener at en stat som rommer mange ulike mennesker med ulik bakgrunn og ulik religionstilhørighet bør ta hensyn; det være seg kristne, jøder, muslimer etc. Innvandrere med norsk statsborgerskap som tilhører en annen religion, bør respekteres. De er norske statsborgere men har altså andre skikker knyttet til religion. Religion er viktigere for noene enn andre. Uansett: Dette dreier seg om et hodeplagg- det utgjør intet når det kommer til vedkommendes innsats og gjerning i politiet. Om de bærer en caps eller en hijab er det samme for meg. Politi er politi. Det jeg er glad for, er at innvandrerkvinner faktisk går politiskolen! Det er snakk om vellykket integrering, og jeg er sikker på at de vil nå frem steder der det kan være vanskelig å nå frem for en "etnisk" nordmann. Gleder meg til å se dette, jeg. Mulig jeg er den eneste, men....whatte heck! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Robert_* Skrevet 4. februar 2009 #56 Del Skrevet 4. februar 2009 Herregud, dette er er snakk om hijab, det er ingen som snakker om å endre hele navnet Norge til Jihad! Vi nordmenn må våkne opp ja, men til å ha større forståelse ovenfor andre mennesker. Vi må bare godta at verden er full av mangfold, det er nødvendigvis ikke dårlig. Ved å godta andres kulturer og tradisjoner, betyr det ikke å miste vår egen kultur og tradisjon. Det er opp til hver og en av oss om vi er sterke nok til å ikke miste våre tradisjoner osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #57 Del Skrevet 4. februar 2009 Her er en lenke om kors på politiuniformen: http://aftenbladet.no/lokalt/938220/Men_po...ll_av_kors.html Jeg for min del har ingen problemer med at disse korsene, men da forsvinne argumentet om at uniformen skal være nøytral. Det ligner da ikke kors. Alle sidene er like lange, et kristent kors ser ikke slik ut. Får du assosiasjoner til noe religiøst ved den lua? Virker som oppkonstruerte argumenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Robert_* Skrevet 4. februar 2009 #58 Del Skrevet 4. februar 2009 Det ligner da ikke kors. Alle sidene er like lange, et kristent kors ser ikke slik ut. Får du assosiasjoner til noe religiøst ved den lua? Virker som oppkonstruerte argumenter. Hvis det er et Kors, så er det et symbol uansett hvordan den er formet. Du aner ikke hvor mange symboler du treffer av å bare gå en tur. Symbolske kors finnes over flere steder, komlokk f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #59 Del Skrevet 4. februar 2009 Herregud, dette er er snakk om hijab, det er ingen som snakker om å endre hele navnet Norge til Jihad! Vi nordmenn må våkne opp ja, men til å ha større forståelse ovenfor andre mennesker. Vi må bare godta at verden er full av mangfold, det er nødvendigvis ikke dårlig. Ved å godta andres kulturer og tradisjoner, betyr det ikke å miste vår egen kultur og tradisjon. Det er opp til hver og en av oss om vi er sterke nok til å ikke miste våre tradisjoner osv. At man ikke ønsker at ordensmakten symboliserer religiøs tilknytning, og særlig til en religion som anviser sterk tilknytning mellom stat og religion, er ikke å vise manglende forståelse overfor andre mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Robert_* Skrevet 4. februar 2009 #60 Del Skrevet 4. februar 2009 At man ikke ønsker at ordensmakten symboliserer religiøs tilknytning, og særlig til en religion som anviser sterk tilknytning mellom stat og religion, er ikke å vise manglende forståelse overfor andre mennesker. Det er da ikke ordensmaktens symbol om kvinner får bruke hijab i politiet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå