Gå til innhold

hva feiler meg psykisk?

Gjest forvirret men okey

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret men okey

hei

jeg er en jente som har slitt noen år med psykiske problemer.

fikk for mange år siden stilt diagnosen psykotisk-manisk, med mistanke om psykose eller schizofreni.

etter å ha gått igjennom en lang utredning og en slags epikrise er jeg nå mest usikker på om jeg er manisk, psykotisk eller schizofren. Mani har de påpekt relativt tydelig, men ikke det andre.

jeg driver nå og blir utredet for psykoser og schizofreni siden jeg var veldig "lite psykotisk" men andre tegn viser at noe er psykotisk ved meg. det samme med sykdomshistorien til foreldrene mine. mamma tok tabletter for psykose/mani b.l.a før, men tar dem ikke mer. de samme tablettene jeg tar nå.

jeg vil heller ikke ha disse pillene olanzopin for psykose/mani. blir sløv og slapp og føler meg dårlig

men jeg lurer på. hva vil folket tru jeg var? manisk? psykotisk, schizo?

når psykologene ikke vet enda, blir jeg nysgjerrig og googler opp om tingene. lurer på hvem av dem jeg kjenner meg mest igjen i. jeg kjenner meg igjen i alle.

for i enkelte perioder blir jeg veldig deppa og tyr da til religion.

jeg har ved flere anledninger når jeg har vært syk konvert til jehovas vitne b.l.a.

senere gikk jeg tilbake til kristendommen når jeg "landet" igjen.

tror også på tegn og kan gråte lett når jeg ser veldig åpenbare tegn.

tror også i perioder VELDIG bra om meg selv, men så går det nedover. og det motsatte skjer.

kan også blit hats når jeg blir sur og avkaste nærme familiemedlemmer.

sinnet mitt er ukontrollerbart og ting jeg sier sårer så dypt at noen i familien min ikke snakker med meg mer. :(

Jeg har også forestillinger om STORE ting som kan bli til virkelighet, som jeg senere ser ikke kan bli virkelig.

Mener også jeg forstår mer enn andre i perioder.

Jeg er sliten av meg selv, og å ikke 100% vite hva jeg er.

forstår det er tydelige tegn på mani her, men de mener dte er noe mer, men vet jeg ikke hva?

hva tror dere? er interessert i synspunkter jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er selvsagt helt umulig for oss her inne å stille noen diagnose, når vi verken er utdannet psykologer eller har særlig mye informasjon om deg. Du bør holde deg til det psykologene og legene dine sier, selv om de heller ikke er sikre.

Dette er litt off-topic, men du høres veldig ut som ekskjæresten min. Han dumpet meg til stadighet pga bagateller, sa veldig mye stygt når han var sint og deppa, hadde storhetstanker det ene øyeblikket og ville ta livet av seg det neste, og var generelt ekstremt uberegnelig. Jeg måtte bryte ut av forholdet for at ikke min egen depresjon skulle dra meg altfor langt ned.

Så ta medisinene dine, for omgivelsenes skyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt helt umulig for oss her inne å stille noen diagnose, når vi verken er utdannet psykologer eller har særlig mye informasjon om deg. Du bør holde deg til det psykologene og legene dine sier, selv om de heller ikke er sikre.

Dette er litt off-topic, men du høres veldig ut som ekskjæresten min. Han dumpet meg til stadighet pga bagateller, sa veldig mye stygt når han var sint og deppa, hadde storhetstanker det ene øyeblikket og ville ta livet av seg det neste, og var generelt ekstremt uberegnelig. Jeg måtte bryte ut av forholdet for at ikke min egen depresjon skulle dra meg altfor langt ned.

Så ta medisinene dine, for omgivelsenes skyld!

uff. hva feilte han da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å sette rett diagnose, selv for psykiatere. Så jeg tør ikke å begi meg ut på tynn is jeg heller.

Du sier at du har symptomer på schizofreni, mani og psykose. Disse tre tingene kan godt opptre samtidig.

Ut ifra disse opplysningene, samt medisinen din tatt i betraktning, så vil jeg tro at legen din har en viss formening om hva som feiler deg.

Jeg vil også oppfordre på det sterkeste at du tar medisinene, og ikke selv begynner å avgjøre om det legen sier er rett eller galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første finnes det ingen diagnose som heter psykotisk-manisk.

Psykose er heller ikke en diagnose. Psykotisk er ikke noe man er, men man kan ha psykotiske episoder som kan komme igjen og igjen. Man er i en psykotisk tilstand når man har en psykotisk episode. Når episoden er over, kan man være helt vanlig igjen.

Man er generelt ikke diagnoser. Man har en schizofreni, eller man har en psykotisk episode, man har en bipolar lidelse. Man er ikke bipolar. (Man sier ikke lenger manisk-depressiv, men bipolar)

Differensialdiagnostikk (finne ut hvilken diagnose som gjelder) er vanskelig, fordi symtpomatologien kan være veldig overlappende. Det betyr at mange diagnoser kan inneholde de samme symptomene. Derfor vil du kunne kjenne deg igjen i mange diagnoser når du leser rundt.

Symptomene du nevner her finner man feks blant annet i både bipolaritet, schizofreni og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (borderline).

Det er ingen her som kan fortelle deg om det er det ene eller det andre du har. Hvis du er under utredning, får du nok svar før eller senere skal du se :) Utredes du innen psykosespekteret er du vel på ssbu, og det er et kompetansesenter, noe som betyr at de er best i Norge på det de driver med. Så du er nok i gode hender.

Skjønner godt at du synes det er vanskelig. Mellomfaser er alltid ekle.

En god :klem: til deg! Glad for å høre at du er i utredning og blir tatt vare på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest BREADMAD

Det finnes leger i Norge og i utlandet, som mener gluten i brød, evnt også melk kan føre til psykoser hos disponerte personer. Kanskje lurt å sjekke ut. www.npif.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fysiologi
Det finnes leger i Norge og i utlandet, som mener gluten i brød, evnt også melk kan føre til psykoser hos disponerte personer. Kanskje lurt å sjekke ut. www.npif.no

Kjære forvirret!

Selv psykologer og psykiatere kan slite med å sette en diagnose. Det er ikke lett, heller. Man kan lide av en ting, eller flere ting samtidig. Verden er ikke enkel, nei.

Håper du får god hjelp videre og at de kan finne rett medsinering for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...