Gå til innhold

Kraftig forkjølelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nå er forkjølelsesesongen igang! Jeg blir kraftig forkjølet relativt ofte, ca en ganger i måneden gjennom hele vinteren. Jeg vasker hendene ofte, tar tilskudd, vitaminer og tranpiller og er ikke spesielt utsatt for smitte i hverdagen. Lurer på hvorfor jeg er så mye syk... Jeg er vegetarianer som ikke er altfor helsefrik, og har et par venninner som mener det er derfor, men har det noe å si på en forkjølelse egentlig?

Jeg er syk nå og da begynte det med at jeg var hos en venninne hvor alle røyka inne. Jeg hater rett og slett røyk, syntes det er skikkelig ubehagelig, begynner å renne i øynene, hoste og få hodepine. Denne gangen fikk jeg også vondt i halsen. Dagen etter var jeg på en fest hvor folk utover kvelden begynte å røyke inne, og siden har jeg bare blitt verre.

Noen som har peiling på om røyking kan være årsak til forkjølelse? Isåfall kunne jeg ihvertfall prøvd å holde meg langt unna det!

Noen som har forslag til hvordan man kan forebygge forkjølese, og ting man bør holde seg unna, evnt ting man burde spise? Tips, kjærringråd? Finnes jo ingen kur mot forkjølelse, så da må man forebygge! Isåfall veldig takknemlig!

For øyeblikket jeg vondt i halsen, hoster, hodepine, tett og rennende nese, vondt i tennene/tannkjøttet, øm i øynene, dotter i ørene, vondt i bryset, svimmel, slapp og ukonsertrert. Håret og huden blir helt livløst, tørt og fettete. Har dessuten store problemer med å sove fordi jeg blir så urolig og hodet bare svømmer over med bisarre tanker; akkurat som om jeg får hallusinasjoner. Det er jo ingenting å gjøre enn å vente til det er over, men det er så kjedelig å være syk så ofte! Det er det at jeg blir så slapp og ukonsentret og svimmel som er verst, blir jo helt hjelpesløs og orker ingenting. Så kjedelig å sitte inne i huset og nyse hele dagen, når det er så fint vær ute og masse kjekke ting å gjøre! :kjefte:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig du er allergisk og/eller lett får irriterte slimhinner, jfr reaksjonen på røyk, og at dette åpner for infeksjoner og forkjølelser? Eller rett og slett at det ikke er forkjølelse bestandig, men en allergisk reaksjon? Min samboer hadde f eks tette bihuler omtrent hele tiden og trodde han hadde lett for å få bihulebetennelse og å bli forkjøla, men det viste seg at han hadde støvallergi. Om vinteren er lufta tørr, og slimhinnene blir mer utsatt.

(Mugg/ulike typer hussopp kan også gi liknende symptomer)

Ellers kan det hende du er av de som har generelt litt dårlig immunforsvar så du ikke kommer deg så fort ovenpå igjen etter en infeksjon. Det vil antagelig hjelpe å være bevisst på sunt kosthold, tilskudd erstatter ikke dét. Lite stress pleier også å hjelpe.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Hei, tusen takk for svar og tips:)

Jeg har vært hos legen å har tatt både blodtest og sånn allergitest man tester på huden nylig, og jeg er ikke allergisk mot noe av det som er vanlig å være allergisk mot, inkl støv og pollen.

Er ikke testet mot røyk/tobakk så vidt jeg vet, går det an å være allergisk mot røyk?

Kan man egentlig gjøre noe med immunforsvaret hvis det bare er generelt dårlig?

Jeg prøver jo å spise sunt som alle andre, men som sagt er jeg ikke noe sånn voldsomt helsekost-menneske: spiser frukt og grønt, yoghurt og grovbrød og drikker melk og smoothie. Røyker aldri og drikker moderat kanskje en gang i uka(er student..:P). Har ingen problem med verken overvekt eller undervekt, men vipper litt på undervekt når jeg er syk. Er i aktivitet og føler meg sunn og frisk når jeg ikke er syk, og jeg er og veldig lite stressa som person og har ikke en stresset hverdag.

Skrevet

Vil bare minne om at god håndhygieneer alfa og omega jeg da... :)

Skrevet

Jeg er nesten litt for nazi på håndvask, men så har jeg også hørt at å vaske hendene for mye ikke er bra det heller? Ikke godt å vite hva man skal tro! Men lurer på å kjøpe med noe desinfeksjonskrem etter desinfeksjonsvåtservietter ol hvis det finnes, så jeg kan "vaske" hendene selv når det ikke er en vask i nærheten.. Noen som pleier det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...