Gå til innhold

Grov (sunn?) pizzabunn?

Anbefalte innlegg

Gjest lillagubban
Skrevet

Noen som oppskrift på en grov pizzabunn de vil dele? Jeg finner ikke den jeg hadde før, og ikveld har jeg lyst å lage meg pizza og tenkte jeg skulle prøve å gjøre den littegranne sunnere ihvertfall.

Lett ost smaker vondt, men hvis det noe "lett" variant av tomatsaus?

Spiser ikke kjøtt (osv), noen som har forslag til noe vegetarisk som er sunt og godt på pizza? Jeg pleier bare å ha på tortillachips :P

(Liker forresten den amerikanske pizzatypen best, med tjukk bunn:))

Takk for hjelp!

Gjest Gjest_Ella_*
Skrevet

Jeg har ingen oppskrift, men tar bare sammalt mel i steden for hvetemel (iallefall halvparten) og krusakli kan man også ha oppi.

Ang. tomatsaus kan du jo bruke hermetiske tomater? Det er litt mindre kalorier mener jeg (og mindre sukker enn de ferdiglagede sausene), så kan du krydre selv.

Skrevet

Hjemmelaget tomatsaus er det nesten ingen kalorier i (Hermetiske hakkede tomater, kokes lenge med krydder, en klype sukker, litt tomatpure). Jeg er ikke vegetarianer selv, men det hender jeg lager pizza uten kjøtt, og da er favoritten parmesan, ruccula og cherrytomater. Ellers er det godt med løk (fersk rødløk i butikkene nå!), paprika, artisjokker, sopp, ananas...

Jeg pleier å slumpe deigoppskriften, men den likner nok ganske mye på denne:

25 g gjær

2 dl lunkent vann

1 ss olje

1/2 ts salt

2 dl sammalt hvete

ca. 3 dl hvetemel

Skrevet

Jeg bruker 1/3 med sammalt mel i stede for siktet mel. Bruker lett hvitost, men jeg tar den på like før pizza'en er ferdig slik at den bare smelter oppå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...