Gjest snart nyansatt Skrevet 11. august 2008 #1 Del Skrevet 11. august 2008 Jeg har en lønnsstatistikk med endel begreper og tall fra min fagforening. 1) Kan noen hjelpe meg med å forklare hva reallønnsøkning og nominell lønnsøkning er? 2) Hvis "reallønnsveksten er på x % for 2008 ", betyr det at man regner at lønnen skal økes med x % utifra hva slags lønn man fikk i 2007? 3) Der står det også at "konsumprisindeksen falt 0,3 % fra 2006 til 2007." Hva har konsumprisindeks med lønn å gjøre? Jeg er takknemlig for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 11. august 2008 #2 Del Skrevet 11. august 2008 1. Reallønnsøkning er hvor mye mer man faktisk tjener, korrigert for inflasjon. Hvis du tjente 100 kr i 2007 og 105 kr i 2008 samtidig som inflasjonen var 2% er reallønnsøkningen 3%/3 kr. Nominell lønnsøkning er lønnsøkningen i rene kroner uten hensyn til inflasjon, altså vil 100 -> 105 kr bety 5% nominell lønnsøkning. 2. Ikke helt, det du beskriver passer for nominell lønnsøkning. Hvis reallønnsveksten er 5% fra 2007 til 2008 vil det grovt regnet bety at du får 5% bedre råd i 2008 enn i 2007, selv tatt i betraktning at varene i butikken blir litt dyrere år for år. Hvis reallønnsveksten er på 5% kan det godt være at nominell lønnsvekst er 7%. Problemet med å forholde seg til nominell lønnsvekst er at man *må* ha en viss nominell lønnsvekst for å ikke bli fattig, med 0% nominell lønnsvekst vil man i realiteten gå ned i lønn så lenge man har noen form for inflasjon i landet. I Zimbabwe har statsansatte hatt en nominell lønnsvekst på et par millioner prosent den siste tiden, men de føler seg neppe særlig heldige av den grunn, for inflasjonen der er så vanvittig at reallønnsveksten ender opp med å være negativ. 3. KPI er relevant for lønn iom. at den i likhet med reallønnsvekst forteller deg hvor mye bedre/dårligere råd du får. Når KPI er negativ betyr det at prisen på varer synker, og hver krone i 2008 følgelig kan kjøpe mer varer enn i 2007. Når KPI synker betyr det at du kan klare deg med en liten nominell lønnsvekst og fortsatt oppleve en trivelig reallønnsvekst. Endring i KPI og inflasjon er for deg som forbruker samme sak. Jeg håper noen økonomer rydder opp i de verste feilene mine, jeg er bare en skarve ingeniør som tror jeg kan noe om økonomi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 12. august 2008 #3 Del Skrevet 12. august 2008 Tusen takk for en god gjennomgang, Feuerstein! Jeg ble mye klokere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
talin Skrevet 12. august 2008 #4 Del Skrevet 12. august 2008 Jeg håper noen økonomer rydder opp i de verste feilene mine, jeg er bare en skarve ingeniør som tror jeg kan noe om økonomi Ingen ting å utsette på den forklaringen, tatt i betrakting at det er en ingeniør som snakker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 12. august 2008 #5 Del Skrevet 12. august 2008 Hvis det var noe feil i det jeg skrev vil jeg veldig gjerne få beskjed, så unngår jeg den feilen i fremtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
talin Skrevet 12. august 2008 #6 Del Skrevet 12. august 2008 Hvis det var noe feil i det jeg skrev vil jeg veldig gjerne få beskjed, så unngår jeg den feilen i fremtiden. Det var ikke feil i det du skrev. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
talin Skrevet 12. august 2008 #7 Del Skrevet 12. august 2008 Nominell lønnsøkning er hvor mye lønnen din har økt med i kroner ifra i fjor. En annen ting som endrer seg ifra år til år er prisveksten, veldig ofte kalt inflasjon, som måles i blant annet KPI. Reallønnen din er hvor mye lønnen din kjøper i varer. Hvis vi kaller reallønn w og nominell lønn W så kan dette forholdes utrykkes slik. w=W/KPI. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå