Saeria Skrevet 27. januar 2008 #1 Del Skrevet 27. januar 2008 Mannen kom hjem natt til i går med en kritthvit genser full i rødvinsflekker. Jeg har prøvd mangt et triks, men det er fremdeles rødvin igjen på genseren, i form av "skygger". Selvfølgelig er dette en av de nyeste (og fineste) genserene hans. Her er hva jeg sålangt har prøvd: Når jeg så genseren natt til lørdagen skylte jeg den og gned den inn med zalo. jeg lot den ligge til tidlig lørdags morgen da jeg hev den inn i maskina. Vel ute av maskinen, måtte jeg innse at det fremdeles var flekker. Jeg tok den opp, sprutet på cilit bang og lot den ligge en halvtime-tre kvarter før den fikk seg en ny runde i vaskemaskina. Men flekkene hadde IKKE kapitulert! Jeg gned den inn flekkene med flytende omo ultra og lot den ligge nesten en time før jeg kjørte den enda en gang i maskina. Nå henger den til tørk på loftet, med skyggene på. Hva skal jeg gjøre?!? Jeg har så gjerne lyst å være flinke husmoremnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 27. januar 2008 #2 Del Skrevet 27. januar 2008 Vanish! Den flytende rett på flekkene en liten stund før du vasker den i maskina. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Julie Skrevet 27. januar 2008 #3 Del Skrevet 27. januar 2008 Nå er det for sent. Men det hørtes rart ut at de ikke forsvant etter at du brukte Zalo, skrubbet Zaloen inn med vann og lot det ligge i bløt noen timer før du brukte vaskemaskinen. Jeg får alltid bort rødvinsflekker fra hvite klær 100% med masse Zalo og vann, skrubbing og bløtlegging i masse Zalo (og litt vann) i noen timer, for så å kaste det inn i vaskemaskinen på 60 grader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #4 Del Skrevet 27. januar 2008 Tusen takk. Skal skaffe den i morra, for nå har jeg har erklært krig mot de forbaska flekkene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 27. januar 2008 #5 Del Skrevet 27. januar 2008 Jeg fikk bort med vanish etter at en bukse hadde ligget i rødvinssøl i bilen i flere dager. (Vinflaske som sprakk pga kulde i samme pose som buksa) Så det er verdt et forsøk hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2008 #6 Del Skrevet 27. januar 2008 Biospray, de selger det på Bohus vet jeg. Det får jeg vekk alt av flekker med! Inkl rødvinsflekker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosin Skrevet 27. januar 2008 #7 Del Skrevet 27. januar 2008 Hvilke tekstiler er genseren laget av? Dersom det er ren bomull kan du jo alltids klore den. Du kan vel også koke den hvis det er bomull, men dobbeltsjekk gjerne det med koking med noen andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #8 Del Skrevet 27. januar 2008 Takk for tips! Jeg tror genseren er i ren bomull. Får nesten sjekke det i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smaksløk Skrevet 27. januar 2008 #9 Del Skrevet 27. januar 2008 Jeg gnir alltid salt inn i flekkene, det trekker ut farge. Du kan jo prøve det selv om den er vasket. Ellers er det bare å la den ligge i blenda i kaldt vann en dag og to, det pleier som regel å fikse det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #10 Del Skrevet 28. januar 2008 Jeg har hørt og lest at salt fikserer fargen i rødvinen. Men Blenda skal absolutt prøves om ikke vanishen jeg kjøpte i dag funker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 28. januar 2008 #11 Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Jeg har hørt og lest at salt fikserer fargen i rødvinen. Men Blenda skal absolutt prøves om ikke vanishen jeg kjøpte i dag funker. Min erfaring er at salt ikke hjelper så bra, men det kan jo hende det hjelper i dette tilfellet. Det som derimot hjelper veldig bra er hvitvin! Likt løser likt... Jeg vet ikke om det kun hjelper på en "fersk" flekk, men det kan jo være verdt et forsøk . Endret 28. januar 2008 av Grønt blad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #12 Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Takk, takk. Nå har vi mange triks i boka, i tilfelle andre rødvinsfuktede kvelder med singstar skulle forekomme. Endret 28. januar 2008 av Saeria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 29. januar 2008 #13 Del Skrevet 29. januar 2008 Min erfaring er at salt ikke hjelper så bra, men det kan jo hende det hjelper i dette tilfellet. Det som derimot hjelper veldig bra er hvitvin! Likt løser likt... Jeg vet ikke om det kun hjelper på en "fersk" flekk, men det kan jo være verdt et forsøk . Hvitvin er det jeg har hørt skal være best også... Har hatt suksess med zalo på helt ferske flekker selv, men ikke så effektivt som det jeg har sett hvitvin gjøre. (Hvitvin er oftest tilgjengelig der man har sølt rødvin også, så det kan brukes med en gang.) Salt fikserer fargen, så det bør man ikke bruke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari82 Skrevet 29. januar 2008 #14 Del Skrevet 29. januar 2008 Gammelt kjerringråd som brukes i min familie. Kok opp melk, dypp flekken i den og gni litt. Kast den i vaskemakinen. Kan også bruke kokt melk for å få bort rødvinsflekker på trebord Bare dyppe en svamp i melken og gni en stund hehe. Har aldri prøvd noe av det selv, men min tante, mamma og bestemor sverger til denne metoden. Denne metoden gjelder hvist også for flekker som er gamle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #15 Del Skrevet 29. januar 2008 Vi lærer stadig noe nytt. Takk. :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #16 Del Skrevet 31. januar 2008 Jeg bruker grønn domestos (dovask) til vanskelige flekker. Den tar alt, rødvin, blåbær osv. Hell litt på flekken og den er borte på få minutter. Så er det bare å vaske vanlig i maskinen etterpå. Men jeg har bare brukt det før jeg har vasket eller brukt andre ting, så vet ikke om det virker på gamle flekker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Umuriel Skrevet 31. januar 2008 #17 Del Skrevet 31. januar 2008 Samboeren min hadde en helt ny hvit genser som inntil for 10 minutter siden skulle kastes på grunn av en flekk som jeg ikke fikk bort. Inspirert av denne tråden dynket jeg flekken med Cilit Bang dovask, og flekken var borte på to minutter! :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #18 Del Skrevet 31. januar 2008 Så bra, Umuriel. Du er vel helten nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå