blond666 Skrevet 12. november 2007 #1 Skrevet 12. november 2007 hei!=) tenkte å vaske klær for første gang i mitt liv..er det noen regler for vasking av klær? hehe..*flau*
Nausicaä Skrevet 12. november 2007 #2 Skrevet 12. november 2007 Sorter farger, les på vaskelapp, ikke ha for varmt vann, ta denne testen. Evt. Ring mamma
blond666 Skrevet 12. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. november 2007 hehehe ringe mamma er ikke et alternativ:P tihi..men når det står at man skal dele inn klærne i hvite, lyse og mørke klær..da tolker jeg det som : lyse klær er lys lilla, rosa osv...? og mørke klær er jah...MØRKE klær.. men skal håndduker vaskes alene? Sorter farger, les på vaskelapp, ikke ha for varmt vann, ta denne testen. Evt. Ring mamma
Nausicaä Skrevet 12. november 2007 #4 Skrevet 12. november 2007 mørke klær = klær med mørke farger som rødt, mørkeblått, grønt svart... lyse klær = klær med lyse farger, pasteller, hvitt... (hvitt bør vel egentlig vaskes for seg) Om de er laget av vanlige stoff som bommull og slikt går det fint an å vaske de på 40 grader. Håndkler, og truser som ikke er veldig "pene" ("skitne" ting altså) vaskes på 60 grader. Ellers har jeg ikke så mye peiling, iom. at jeg bare vasker klær en gang i halvåret eller noe (er så heldig at jeg har andre til å gjøre det for meg :D).
blond666 Skrevet 12. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 12. november 2007 Ok, takk:D hehe.. siste spørsmålene er: kan man vaske sokker, truser og andre klær sammen? på vaskemaskina står det: sentrifugering: 1200, 900, 700, 500 og skyllestopp, Hva skal jeg slå den på? Ekstra funksjoner står det: Forvask, intensivskyll og kort.. hva skal jeg slå på der? mørke klær = klær med mørke farger som rødt, mørkeblått, grønt svart... lyse klær = klær med lyse farger, pasteller, hvitt... (hvitt bør vel egentlig vaskes for seg) Om de er laget av vanlige stoff som bommull og slikt går det fint an å vaske de på 40 grader. Håndkler, og truser som ikke er veldig "pene" ("skitne" ting altså) vaskes på 60 grader. Ellers har jeg ikke så mye peiling, iom. at jeg bare vasker klær en gang i halvåret eller noe (er så heldig at jeg har andre til å gjøre det for meg :D).
blond666 Skrevet 12. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 12. november 2007 Ok, takk:D hehe.. siste spørsmålene er: kan man vaske sokker, truser og andre klær sammen? på vaskemaskina står det: sentrifugering: 1200, 900, 700, 500 og skyllestopp, Hva skal jeg slå den på? Ekstra funksjoner står det: Forvask, intensivskyll og kort.. hva skal jeg slå på der? PLIS hjelp..må sette på imorgen tidlig:P
Meadow Skrevet 12. november 2007 #7 Skrevet 12. november 2007 (endret) Jeg leste ikke det som ble skrevet over her så nøye må jeg innrømme, men jeg deler inn klærne i 5 hauger: 1) Hvitt/veldig lyst tøy 40 grader. (Bruker vaskepulver for hvitt tøy, Blenda f.eks) 2) Røde/rosa/orange klær som jeg er redd kan farge over på annet tøy. 40 grader. 3) Mørkt tøy, dvs alt som ikke går inn under kategori 1 og 2 av farge, f.eks olabukser, sorte bukser etc. Klær med pastellfarger som jeg ikke vil bruke Blenda på vasker jeg i denne haugen. 40 grader. I kategoriene over vasker jeg også undertøy, sokker etc. I kategori 2 og 3 bruker jeg Omo Color vaskepulver. 4) Håndklær og sengetøy, kokvask. Vaskepulver etter om det er hvitt eller farget. 5) Ull/silke, som må vaskes for hånd eller på ullprogram. Du trenger ikke å slå på ekstrafunksjoner. 1200 omdreininger på sentrifugen er greit, lavere hastighet bruker jeg bare hvis jeg har noe jeg vil være veldig forsiktig med. Høyere hastighet= tørrere klær. Endret 13. november 2007 av Meadow
blond666 Skrevet 12. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 12. november 2007 åh tusen takk for det fine svaret!:D vet du hva jeg skal slå på ekstra funksjonene og? *takker sååå mye* Jeg leste ikke det som ble skrevet over her så nøye må jeg innrømme, men jeg deler inn klærne i 5 hauger: 1) Hvitt/veldig lyst tøy 40 grader. (Bruker vaskepulver for hvitt tøy, Blenda f.eks) 2) Røde/rosa/orange klær som jeg er redd kan farge over på annet tøy. 3) Mørkt tøy, dvs alt som ikke går inn under kategori 1 og 2 av farge, f.eks olabukser, sorte bukser etc. Klær med pastellfarger som jeg ikke vil bruke Blenda på vasker jeg i denne haugen. I kategoriene over vasker jeg også undertøy, sokker etc. I kategori 2 og 3 bruker jeg Omo Color vaskepulver. 4) Håndklær og sengetøy, kokvask. Vaskepulver etter om det er hvitt eller farget. 5) Ull/silke, som må vaskes for hånd eller på ullprogram. Du trenger ikke å slå på ekstrafunksjoner. 1200 omdreininger på sentrifugen er greit, lavere hastighet bruker jeg bare hvis jeg har noe jeg vil være veldig forsiktig med. Høyere hastighet= tørrere klær.
blond666 Skrevet 13. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 13. november 2007 åh tusen takk for det fine svaret!:D vet du hva jeg skal slå på ekstra funksjonene og? *takker sååå mye* åj beklager hoppet over linja hvor du hadde skrevet at jeg ikke trengte å bruke ekstra funksjonene
Gjest Tweek Skrevet 13. november 2007 #10 Skrevet 13. november 2007 Jeg sorterer litt mer etter farge enn bare lyst og møk tøy. Jeg er ingen ekspert på klesvask, men dette er sånn jeg gjør det og det funker osm bare det: *Sortere tøy i hauger etter farge. hvitt, sort/grått, blått/grønt, rød/lilla/oransje/gul/rosa. Hvis jeg ikke har så mye så går sort/grått og blått/grønt i sammen. *Klær som ikke passer i noen av kategoriene vaskes med håndklær *Vasker alt på 40 grader. Dette er fordi det meste skal det og jeg gidder ikke vaske undertøy i egen vask. Jeg er da ikke så skitten så det blir rent. *Sengetøy vaskes på 90 grader. Dette er fordi jeg er slapp meg å skifte på senga så jeg føler jeg må koke det for at det skal bli fri for dvs. ting. *Bruker nautral vaskemiddel, men tror jeg skal bytte. Bruker ikke tøymykner. Gjorde det før, men gikk tom og har aldri fått kjøpt igjen. *Har det høyeste sentrifugeringstallet for da trenger ikke klærne like lang tørketid. Jepp, det var vel det.
Meadow Skrevet 13. november 2007 #11 Skrevet 13. november 2007 (endret) PS: Ikke stapp maskina altfor full, tenk på at tøyet må ha plass til å gå rundt. Du skal minst ha plass til å stikke armen din inn over toppen på tøyet inni maskina + litt rom for bevegelse. PS2: Jeg bruker alltid tøymykner/skyllemiddel (som igrunnen er det samme). Da får tøyet en mild god lukt og blir mykere. Husk derimot på at det ikke anbefales å bruke tøymykner på olabukser, særlig de med stretch (jeg har gjort det likevel, og det har gått greit altså). PS3: Kanskje jeg skal si noe om kammerne også? Som regel er det sånn at kammeret lengst til venstre er til forvask (som jeg aldri bruker), det i midten er til hovedvask, og det til høyre er til tøymykner/skyllemiddel. Det kan sikkert være variasjoner, men dette står i bruksanvisningen til vaskemaskina, og det er som regel symboler på skuffen til kammerne. Endret 13. november 2007 av Meadow
blond666 Skrevet 13. november 2007 Forfatter #12 Skrevet 13. november 2007 PS: Ikke stapp maskina altfor full, tenk på at tøyet må ha plass til å gå rundt. Du skal minst ha plass til å stikke armen din inn over toppen tøyet inni maskina + litt rom for bevegelse. PS2: Jeg bruker alltid tøymykner/skyllemiddel (som igrunnen er det samme). Da får tøyet en mild god lukt og blir mykere. Husk derimot på at det ikke anbefales å bruke tøymykner på olabukser, særlig de med stretch (jeg har gjort det likevel, og det har gått greit altså). PS3: Kanskje jeg skal si noe om kammerne også? Som regel er det sånn at kammeret lengst til venstre er til forvask (som jeg aldri bruker), det i midten er til hovedvask, og det til høyre er til tøymykner/skyllemiddel. Det kan sikkert være variasjoner, men dette står i bruksanvisningen til vaskemaskina, og det er som regel symboler på skuffen til kammerne. åh takk så mye for så kloke svar!;D Skal gi dere oppdatering imorgen etter at tøyet er ferdig vasket..håper bare det ikke krymper:S jeiks:O tar det lang tid å vaske klær..? 1 time og 30 min?
Gjest Tweek Skrevet 13. november 2007 #13 Skrevet 13. november 2007 PS3: Kanskje jeg skal si noe om kammerne også? Som regel er det sånn at kammeret lengst til venstre er til forvask (som jeg aldri bruker), det i midten er til hovedvask, og det til høyre er til tøymykner/skyllemiddel. Det kan sikkert være variasjoner, men dette står i bruksanvisningen til vaskemaskina, og det er som regel symboler på skuffen til kammerne. Er det ikke sånn at kammeret med en strek "l" er forvask, kammeret med 2 streker "ll" er hovedvask og ammeret med blomst er tøymykner? åh takk så mye for så kloke svar!;D Skal gi dere oppdatering imorgen etter at tøyet er ferdig vasket..håper bare det ikke krymper:S jeiks:O tar det lang tid å vaske klær..? 1 time og 30 min? Det går nok bra med tøyet ditt skal du se! Du har jo fått masse tips her Hvor lang tid den bruker kommer litt ann på hvilken programm o.l du bruker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå