Arkana Skrevet 8. november 2007 #1 Skrevet 8. november 2007 Jeg så nettopp et innslag på TV2 Hjelper Deg om flere som klager på hvordan dyrene deres har blitt behandlet etter opphold der. Vi hadde selv den eldste pusen vår der for noen år siden og selv om katten ikke ble dårlig behandlet (som vi vet om) stusset vi over flere ting som førte til at vi har valgt å ikke bruke dem igjen (og etter å ha sett dette programmet skjønner jeg at det var et godt valg). Bl.a. fikk vi ikke følge katten inn i buret selv (det har vi alltid fått gjort ellers og har fått bruke så lang tid vi ønsker på å ordne i buret og si hadet til henne). Vi ba dem om å la henne ha reiseburet i buret hennes slik at hun hadde et sted å gjemme seg litt hvis hun følte behov for det, det hadde de ikke gjort, faktisk hadde de rotet bort buret og brukte lang tid på å lete etter det da vi kom for å hente henne. Rommet til kattene og rommet til hundene var vegg i vegg. Det var så mye bråk fra hundene at de ansatte gikk rundt med hørselsvern, men kattene måtte altså bo døgnet rundt i dette forferdelige bråket og katten vår har helt siden den gangen blitt nærmest skrekkslagen når hun hører bjeffing (noe som aldri plaget henne før). Så alt i alt fikk vi ikke noe kjempegodt inntrykk av dem, såpass at vi valgte et annet sted neste gang (Standal) som vi var så fornøyd med at vi har holdt oss til dem helt siden da, så det er åpenbart enorm forskjell på dyrepensjonater. Noen andre som har erfaringer fra Gardermoen Dyresenter?
Gjest Silmarill Skrevet 8. november 2007 #2 Skrevet 8. november 2007 er det mulig sier nå jeg.... Jeg så på TV2 hjelper deg jeg også, og satt å "banna" for meg selv Har ingen personlig erfaring, men har fått høre mange utrivelige episoder fra Gardermoen Dyresenter... Stedet bør stenges når dem ikke kan håndtere dyrene
*Svima* Skrevet 8. november 2007 #3 Skrevet 8. november 2007 (endret) En bekjent av meg hadde dachshunden sin der i 2 uker. Da den ble hentet var den avmagret, pelsen full av urin og avføring, og den var syk (slapp, oppkast og diare). Hun tok hunden til dyrlegen, som antydet at den hadde fått altfor lite av både mat og vann (var uttørket), og det var faktisk usikkert om hunden kom til å overleve. Heldigvis kom den til hektene igjen. Styr unna Gardermoen Dyresenter! De driver dyremishandling Endret 8. november 2007 av Monii
Helen Skrevet 8. november 2007 #4 Skrevet 8. november 2007 Jeg har hatt hunden min der en uke for 2 år siden (vinterferien), hunden min var like frisk og rask som hun pleide å være da vi hentet henne. Det eneste jeg stusset over var at vi ikke fikk følge henne inn men måtte levere henne i "resepsjonen". Vi måtte også vente der da vi kom for å hente henne. Ellers har jeg ikke noe negativt å si om de. Jeg har ikke sett dette programmet, men hvis det er på web-tv så skal jeg ta en titt så får vi se hvor positiv jeg er etterpå
sweetdana Skrevet 8. november 2007 #5 Skrevet 8. november 2007 Helt forferdelig at noen kan holde på slik! Generelt inntrykk av at kontrollen med kenneler rundt omkring i det ganske land er ganske dårlig, hvem som helst kan jo åpne en kennel dersom de har plass. Det kan jo få ganske store konsekvenser sånn som Monii snakker om. Off fikk vondt inni meg, men bra at det settes fokus på dette! Så kan de useriøse aktørene lukes ut.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2007 #6 Skrevet 9. november 2007 Det eneste jeg stusset over var at vi ikke fikk følge henne inn men måtte levere henne i "resepsjonen". Vi måtte også vente der da vi kom for å hente henne. Hvorfor tror du at både du og Arkana måtte det? Selvsagt så dere ikke skulle se forholdene dyrene deres gikk til Jeg jobber selv med dyr og har ofte kontaktet denne Dagfinn Sigvartsen som forøvrig er både styreleder, daglig leder og innehaver! Ikke for å rose men for å rise de dyrene jeg har vært med på å behandle etter at dem har vært der. På TV2 hjelper deg så var svaret på spørsmålet om hvorfor hundene var så magre.Han svarte at det er ikke min skyld at hundene ikke ville spise
Arkana Skrevet 9. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 9. november 2007 På TV2 hjelper deg så var svaret på spørsmålet om hvorfor hundene var så magre.Han svarte at det er ikke min skyld at hundene ikke ville spise Akkurat det kan jeg godt forstå, for jeg kjenner flere dyr som lengter sånn til eierne sine at de ikke har lyst til å spise mens de er borte, men det er nok ofte dyreeierne klar over. Men her er det jo så mye annet å peke på at selv om denne ene tingen muligens kunne unnskyldes i enkelte tilfeller, gjør det ikke noe av denne driften ok. Da vi sendte pusen vår til dette stedet var det første gang vi brukte dyrepensjonat, vi hadde derfor ikke noe sammenligningsgrunnlag. Det gav oss likevel en såpass dårlig følelse at vi valgte noe annet, og forhørte oss nøye med andre som hadde brukt stedet før vi valgte det. Forskjellen var så stor at vi skjønte at den følelsen vi satt med etter å ha brukt Gardermoen Dyresenter var riktig. Nå har vi bare brukt ett annet sted etter dette, så jeg vet ikke hvordan det er andre steder, men det er i allefall milevis forskjell mellom disse to. Bare selve omgivelsene og standarden inne er betydelig bedre og mer velholdt. Kattene og hundene godt separert og det er helt stille og rolig der kattene er. Mange av burene har vinduer slik at kattene kan se ut på livet utenfor. De har store romslige lokaler med klatretrær og leker som kattene får kose seg med mens burene blir vasket og ordnet daglig, og vi fikk følge katten inn, velge akkurat det buret vi ønsket og ordne det slik vi vet hun setter pris på. Det var også helt åpenbart at hun fikk masse kos og godt stell mens vi var borte og på hjemmesiden deres legger de ut bilder av dyrene så man kan gå inn og se mens man er borte fra dem. Jeg synes det er forferdelig å tenke på at disse menneskene vi overlater noe av det kjæreste vi eier til og betaler dem i dyre dommer for jobben kan behandle dem på en slik måte vi har sett i dette programmet.
Leo Skrevet 9. november 2007 #8 Skrevet 9. november 2007 Jeg har nettopp sett på innslaget og jeg kan vel ikke akkurat si at jeg ble imponert. Imidlertid tror jeg at det er en god del, deriblant meg selv, som har kjæledyr som er så bortskjemte og "sære" at de neppe har noe på en kennel/et dyrepensjonat å gjøre. Sannsynligvis grenser det til dyremishandling bare å plassere dem der. Det er også relativt vanlig at hunder ikke spiser noe særlig i uvante omgivelser og at de ruller seg i avføring hvis de får sjansen til det. At hunder som har vært "bortplassert" en stund viser overdrevne tegn til underkastelse overfor eieren når denne kommer tilbake er heller ikke så merkelig. Hunden opplever det jo sannsynligvis som om den har vært utstøtt av flokken. Jeg forsvarer altså på ingen måte driften av dette stedet for den kjenner jeg ikke til ut over nevnte innslag, men jeg tror kanskje verden er litt mindre svart/hvit enn det den ofte blir fremstilt som på bl.a. "TV2 hjelper deg". Når det er sagt, så var det jeg reagerte mest på at eierene ikke ble varslet når det oppsto problemer. Hvis en hund (Eller et annet dyr for den del) åpenbart ikke fungerer, nekter å spise, blir syk etc. etc., så må det være opp til eieren(e) å ta en beslutning om hva som skal skje videre.
Betsy Skrevet 9. november 2007 #9 Skrevet 9. november 2007 (endret) Uff, fæle greier. Hunden vår har to ganger tidligere vært på hundehotell, og selv om jeg mener at hunden bør tåle et kennelopphold i ny og ne, er det ikke hyggelig å "dumpe" fra seg kjæledyret. Og innslag som dette om pensjonatet på Gardermoen beviser jo bare at det ikke nødvendigvis er stas for dyrene å bli plassert bort mens eier er ute og farter. Den ene gangen hadde vi dyret på Standal - og der ble vi ikke videre imponert. Har i ettertid hørt mye både/òg om dét stedet også. Andre gangen leverte vi hunden hos Vibeke Skaar på Fuglehundskolen, der får hundene mange timer daglig med mosjon og lek, og jeg føler at hundens behov blir tatt på alvor. Vi fikk hjem en skikkelig glad og fornøyd liten rakker. Da vi leverte han på Fuglehundskolen, brukte vi tid på å være sammen med han på stedet slik at han ble litt tryggere før vi forlot han. Fuglehundskolen har litt stive priser, men er vel verdt pengene når vi kan kose oss på ferie vel vitende om at hunden er i trygge hender. Endret 9. november 2007 av Betsy
Gjest Gjest_Katta_* Skrevet 9. november 2007 #10 Skrevet 9. november 2007 Hei,' Vi har katt og har hatt katten vår på både Standal og Gardermoen Hunde- og kattehotell (ikke det samme som Gardermoen Dyresenter). Det stedet vi er mest fornøyd med er Gardermoen Hunde- og kattehotell som også har bur med luftegård for både katter og hunder (tror jeg). På Standal syns jeg det var ekstremt dyrt i forhold til på Gardermoen Hunde- og kattehotell. Vi får følge katten vår inn til buret, og også gå dit å hente, slik at katten kan høre høre når vi kommer, og han blir såååå glad da vi kommer:)
Ancalime Skrevet 9. november 2007 #11 Skrevet 9. november 2007 Andre gangen leverte vi hunden hos Vibeke Skaar på Fuglehundskolen, der får hundene mange timer daglig med mosjon og lek, og jeg føler at hundens behov blir tatt på alvor. Vi fikk hjem en skikkelig glad og fornøyd liten rakker. Da vi leverte han på Fuglehundskolen, brukte vi tid på å være sammen med han på stedet slik at han ble litt tryggere før vi forlot han. Fuglehundskolen har litt stive priser, men er vel verdt pengene når vi kan kose oss på ferie vel vitende om at hunden er i trygge hender. Kan jeg spørre deg om hva litt stive priser er? Gruer meg litt til mine 2 hunder skal på kennel, såpass mye at vi vurderer å droppe ferien og heller ordne oss en "hundevennlig" ferie...
Arkana Skrevet 9. november 2007 Forfatter #12 Skrevet 9. november 2007 Ser det er et par med delte meninger angående Standal. Vi har brukt dem flere ganger og er i allefall veldig fornøyde. De tar 150 kroner dagen for en katt og det synes jeg ikke er dyrt når jeg vet de får godt stell og har det bra.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2007 #13 Skrevet 9. november 2007 Sist jeg sjekket, tok Vibeke Skaar 450,- pr dag.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2007 #14 Skrevet 10. november 2007 Jeg hadde Golden Retrieveren min der i 5 døgn. Det virket ganske greit, men når jeg lurte på om jeg kunne "følge han" til buret, fikk jeg et klart "NEI!" Jeg lurte på hvorfor ikke, og da fikk jeg svaret "hundene blir stresset når det kommer nye folk..." Jeg ble selvfølgelig skuffa, men tenkte ikke noe mer over det.. Når vi skulle hente han, stod han i "venteburet" ved vinduet, og kikket ut... Når vi damen som hadde passet han kom, spurte jeg om han hadde vært grei, og det hadde han tydligvis, men hun var glad for å ikke måtte gå fler turer med han (hadde betalt for 1 ekstra tur hver dag..) Hunden min gjør fra seg hver gang vi går tur, og simpelten "nekter" å gjøre fra seg inne... Når vi fikk han i båndet, løp han ut og satte seg ved nærmeste busk for å gjøre fra seg, og det virket som om han ikke hadde vært på do på en veldig god stund. Han var ikke helt seg selv, men sånn er han som regel når man reiser i fra han... Han så litt tunn ut, ikke ekstremt, men tynnere enn vi forlot han, og vi måtte jo spørre om han hadde spist... Svaret vi fikk var "Ja, men han hadde ikke matlyst de første dagene..." Etter episoden av TV2 hjelper deg, har jeg ikke lyst til å sette han der igjen... Jeg begynner å lure på om vi ikke får se bura pga boforholdene, eller om det virklig er til hundens beste..?
Alveniskogen Skrevet 10. november 2007 #15 Skrevet 10. november 2007 Jeg så nettopp et innslag på TV2 Hjelper Deg om flere som klager på hvordan dyrene deres har blitt behandlet etter opphold der. Vi hadde selv den eldste pusen vår der for noen år siden og selv om katten ikke ble dårlig behandlet (som vi vet om) stusset vi over flere ting som førte til at vi har valgt å ikke bruke dem igjen (og etter å ha sett dette programmet skjønner jeg at det var et godt valg). Bl.a. fikk vi ikke følge katten inn i buret selv (det har vi alltid fått gjort ellers og har fått bruke så lang tid vi ønsker på å ordne i buret og si hadet til henne). Vi ba dem om å la henne ha reiseburet i buret hennes slik at hun hadde et sted å gjemme seg litt hvis hun følte behov for det, det hadde de ikke gjort, faktisk hadde de rotet bort buret og brukte lang tid på å lete etter det da vi kom for å hente henne. Rommet til kattene og rommet til hundene var vegg i vegg. Det var så mye bråk fra hundene at de ansatte gikk rundt med hørselsvern, men kattene måtte altså bo døgnet rundt i dette forferdelige bråket og katten vår har helt siden den gangen blitt nærmest skrekkslagen når hun hører bjeffing (noe som aldri plaget henne før). Så alt i alt fikk vi ikke noe kjempegodt inntrykk av dem, såpass at vi valgte et annet sted neste gang (Standal) som vi var så fornøyd med at vi har holdt oss til dem helt siden da, så det er åpenbart enorm forskjell på dyrepensjonater. Noen andre som har erfaringer fra Gardermoen Dyresenter? For en stund siden snakket jeg med en som hadde kattene sine der en gang. ALDRI mer, sa hun.... De hadde kommet hjem fra ferien et par dager tidligere enn planlagt, og kommet for å hente kattene. Kattene var fulle av møkk og urin!
Ugla Skrevet 13. november 2007 #16 Skrevet 13. november 2007 Generelt inntrykk av at kontrollen med kenneler rundt omkring i det ganske land er ganske dårlig, hvem som helst kan jo åpne en kennel dersom de har plass. "Hvem som helst" kan nok starte kennel, men dersom vi som kunder lar være å bruke de som ikke er godkjendt, så ville de jo ikke ha noe grunnlag for å drive/fortsette. Det stilles strenge krav til godkjennelse, både str. på rom/bur, luftegård, mulighet for rengjøring, oppvarming/utlufting, materiell i gulv/vegger m.m. Er helt enig i at useriøse, dårlige, bør lukes ut.
Arkana Skrevet 13. november 2007 Forfatter #17 Skrevet 13. november 2007 "Hvem som helst" kan nok starte kennel, men dersom vi som kunder lar være å bruke de som ikke er godkjendt, så ville de jo ikke ha noe grunnlag for å drive/fortsette. Det stilles strenge krav til godkjennelse, både str. på rom/bur, luftegård, mulighet for rengjøring, oppvarming/utlufting, materiell i gulv/vegger m.m. Er helt enig i at useriøse, dårlige, bør lukes ut. Problemet her er jo at Gardermoen Dyresenter faktisk er (eller i allefall var) godkjent. Vi var nøye på dette da vi valgte dyrepensjonat. Vi bodde i Oslo og visste at det ikke var noen godkjente dyrepensjonater i Oslo, så man må ut av byen. Jeg regner med at de etter innslaget og klagene må skjerpe seg eller miste, om de ikke har gjort det allerede, godkjenningen. Men det er altså veldig skremmende at de kan holde på slik over så lang tid uten at det blir gjort noe med.
Ugla Skrevet 13. november 2007 #18 Skrevet 13. november 2007 Problemet her er jo at Gardermoen Dyresenter faktisk er (eller i allefall var) godkjent. Vi var nøye på dette da vi valgte dyrepensjonat. Vi bodde i Oslo og visste at det ikke var noen godkjente dyrepensjonater i Oslo, så man må ut av byen. Jeg regner med at de etter innslaget og klagene må skjerpe seg eller miste, om de ikke har gjort det allerede, godkjenningen. Men det er altså veldig skremmende at de kan holde på slik over så lang tid uten at det blir gjort noe med. Ja, da er det jammen på tide at det ble satt fokus på de..
sweetdana Skrevet 14. november 2007 #19 Skrevet 14. november 2007 "Hvem som helst" kan nok starte kennel, men dersom vi som kunder lar være å bruke de som ikke er godkjendt, så ville de jo ikke ha noe grunnlag for å drive/fortsette. Det stilles strenge krav til godkjennelse, både str. på rom/bur, luftegård, mulighet for rengjøring, oppvarming/utlufting, materiell i gulv/vegger m.m. Er helt enig i at useriøse, dårlige, bør lukes ut. Ok så bra. Var ikke klar over at kontrollen er så streng! Det er jo kjempebra, men samtidig kreves jo regelmessige kontroller. Det er vel det som har sviktet i dette tilfellet? Noen som vet om det er instanser som har ansvar for å kontrollere kennel virksomheter?
Arkana Skrevet 14. november 2007 Forfatter #20 Skrevet 14. november 2007 Noen som vet om det er instanser som har ansvar for å kontrollere kennel virksomheter? Ja, Mattilsynet har ansvar for dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå