Gjest |H| Skrevet 4. oktober 2006 #1 Skrevet 4. oktober 2006 Vi tenker på å montere downlights i stua, men så leser jeg noen steder, at man må senke taket? er det nødvendig? Og dersom man ikke trenger å senke taket, er det masse arbeid å installere downlights? Hvor mange timer må man regne med å holde på?
Kvist Skrevet 4. oktober 2006 #2 Skrevet 4. oktober 2006 Hvis ikke taket må senkes er det ikke mye jobb i det hele tatt. Det du gjør er å velge antall og farge/form på downlightene og så ringer du en elektriker som gjør resten. Elektrikermannen har sett så mange tilfeller av hjemmemekka downlights at han råder deg til, hvis du vurderer å gjøre det selv, å heller investere i en god lighter, bære ut ting med affeksjonsverdi og sette fyr med en gang. På den måten slipper du å ødelegge nattesøvnen med å lure på om det begynner å brenne i natt, eller om det holder til i morgen eller en annen dag.
Krista83 Skrevet 5. oktober 2006 #3 Skrevet 5. oktober 2006 Elektrikermannen har sett så mange tilfeller av hjemmemekka downlights at han råder deg til, hvis du vurderer å gjøre det selv, å heller investere i en god lighter, bære ut ting med affeksjonsverdi og sette fyr med en gang. På den måten slipper du å ødelegge nattesøvnen med å lure på om det begynner å brenne i natt, eller om det holder til i morgen eller en annen dag. ← Det samme mener sambo også...
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #4 Skrevet 5. oktober 2006 Noen artikler om emnet: Downlights - mulige brannfeller Norsk brannvernforening ... ikke bare-bare!
Elbereth Skrevet 5. oktober 2006 #5 Skrevet 5. oktober 2006 Sånn som elektrikeren fortalte oss, må du enten rive takplatene der du skal ha downlights eller evt senke taket. Rundt hvert lyspunkt skal det monteres en plastkasse som sikrer lufttilgang rundt lampa og hindrer at det tar fyr i plater og isolasjon. Men snakk med et installatørfirma, så vil de kunne gi deg et prisoverslag og si hvor mye arbeid du må gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #6 Skrevet 5. oktober 2006 har kommet en ny type spotter nå som ikke trenger kasser rundt seg,disse er på 20w istedenfor 50w og blir derfor ikke så varme,men om du må fore ned taket og evt hvor mye avhenger om du har loft over.pærene på 20w er jo også billigere å bruke i forhold til strøm og hvor mye pæra i seg selv koster
nea Skrevet 6. oktober 2006 #7 Skrevet 6. oktober 2006 har kommet en ny type spotter nå som ikke trenger kasser rundt seg,disse er på 20w istedenfor 50w og blir derfor ikke så varme,men om du må fore ned taket og evt hvor mye avhenger om du har loft over.pærene på 20w er jo også billigere å bruke i forhold til strøm og hvor mye pæra i seg selv koster ← 20W lyser da ikke noe særlig da, så du må nok regne med en god del ekstra spotter.. Da er det mulig det går opp i opp med strømbruk og penger.. Dessuten så må du nok ned litt, med taket, uansett for selve spotten er jo dyp denne også. Hvis du skal ha spotter og ikke har loft må du bygge ned 8 til 10 cm. For å få inn disse kassene som ble nevnt over. Det er viktig å få med seg at du ikke har lov til å gjøre noe eletrisk hjemme selv. Hvis det brenner og du ikke har godkjenning fra et firma så få du ingenting igjen.
Gjest Lea Skrevet 7. oktober 2006 #8 Skrevet 7. oktober 2006 Ikke sett opp slike downlights på egenhånd. Det kommer stadig nyheter som er mindre brannfarlige heldigvis. Disse koster som regel en del mer enn de vanlige, men det er kanskje verd det? Selv med kasser kan de være brannfarlige og det er forskjell på pærene også. Finn noen som ikke blir så varme på oversiden. For å få plastkasser på plass, så er det nok fare for at taket må senkes uansett eller at senket tak må rives for å få dem på plass. Det finnes riktignok alternativer. Blant annet er det noen "kasser" som fungerer som en paraply, slik at de slår seg ut når de kommer på plass. Men jeg vet ikke hvor sikre disse er.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #9 Skrevet 7. oktober 2006 20W lyser da ikke noe særlig da, så du må nok regne med en god del ekstra spotter.. Da er det mulig det går opp i opp med strømbruk og penger.. Dessuten så må du nok ned litt, med taket, uansett for selve spotten er jo dyp denne også. Hvis du skal ha spotter og ikke har loft må du bygge ned 8 til 10 cm. For å få inn disse kassene som ble nevnt over. Det er viktig å få med seg at du ikke har lov til å gjøre noe eletrisk hjemme selv. Hvis det brenner og du ikke har godkjenning fra et firma så få du ingenting igjen. ← nå har jeg spotter i hele huset,de er på 50w,synes det blir for mye så jeg har installert dimmer,hadde jeg visst at de kom i 20w ville jeg heller vurdert det,ihvertfall hvis det er billigere
nea Skrevet 8. oktober 2006 #10 Skrevet 8. oktober 2006 nå har jeg spotter i hele huset,de er på 50w,synes det blir for mye så jeg har installert dimmer,hadde jeg visst at de kom i 20w ville jeg heller vurdert det,ihvertfall hvis det er billigere ← Jeg sjekket litt og 20w spotter kalles også for interiørspotter, det vil si de som er under skapet over kjøkkenbenken osv. De lyser ikke særlig mye. Er ganske stor forskjell på 20 og 50 W. Jeg ville valgt 50 W med dimmer, for da har du et valg: Du kan få de på maks hvis du trenger det og du kan dimme de ned hvis det er for sterkt lys. Er redd de 20w lyser for lite hele tiden, og da må du til med flere lamper og\ eller flere spotter. Blir kanskje ikke så mye billigere i lengden det heller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå