Mira79 Skrevet 15. januar 2003 #1 Del Skrevet 15. januar 2003 Jeg fikk en meget bra Extra Virgin Olivenolje til jul, den har jeg brukt til brokkoli. Lager en "saus" av; oljen, litt balsamico-eddik, pepper, litt salt og masse hvitløk. Det jeg lurer på er om noen vet hvor mange Kcal det er i olivenoljen og om det er usunt å bruke det hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 15. januar 2003 #2 Del Skrevet 15. januar 2003 For det første, blir det vel ikke mange spiseskjeene om dagen. For det andre, kan du vel se på dette som "tran" - kjempesunt med en liten dose om dagen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 15. januar 2003 #3 Del Skrevet 15. januar 2003 Man må gerne bruke vegetabilsk olje hver dag, de har alle dokumentert helsbringende effekt! Det nye er at olivenoljen ikke er mer sunn enn annen (vegetabilsk) olje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 15. januar 2003 #4 Del Skrevet 15. januar 2003 Lasse: Tillater meg å tvile på at alle vegetabilske oljer er like sunne som olivenolje - men du har kanskje en referanse til denne opplysningen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 15. januar 2003 #5 Del Skrevet 15. januar 2003 Arnie, det var en undersøkelse jeg leste rimelig nylig... Tror det stod i Illustrert Vitenskap. Mener å huske poenget var kvaliteten på oljen. Var den bra nok var ikke olivenolje bedre enn de andre. Kan jo fårstå det. Poenget er jo å få i seg vegetabilsk fett... Og det er jo ingen ting som heter olivenolje fett... MEN det kan jo godt være at de ikke har forsket på andre sunne bestanddeler av olivenolje.... Slike forskere er jo rimelig snevre når de skal finne ut noe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 15. januar 2003 #6 Del Skrevet 15. januar 2003 Hmmm.liker ikke å slenge ut ubegrunnede synsniger, så jeg fant noen sider der de skriver om oljer... Les og konkluder selv .. : http://www.mozon.no/nyheter/nyheter.asp?UID=460 http://www.helsenytt.no/artikler/lev_sunnere.htm Olivenolje har fått veldig godt renome fordi det er blitt mest brukt tradisjonelt sett. Men de finner nå at andre oljer også har like mye og nesten like mye sunne fettsyrer. Det er imidlertid feil det jeg skrev om at alle var like gode! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 15. januar 2003 #7 Del Skrevet 15. januar 2003 Ehem... å si at "Slike forskere er jo rimelig snevre når de skal finne ut noe", det blir for meg litt... unnskyld uttrykket... snevert. Jeg har ikke lest artikkelen du nevner, men det er ofte slik at når man forsker på noe, så er man nødt for å stille et ganske presist "spørsmål" (hypotese for forskningen), og så designe eksperimenter som best mulig enten bekrefter eller avkrefter denen hypotesen. Å starte et forskningsprosjekt som f.eks. skal undersøke: "Er olivenolje sunnere enn andre oljer?" er et uhyre omfattende spørsmål, hvor man for det første risikerer å "gå seg vill" i antall parametre å undersøke: Hvilke oljer, hvilke kvaliteter, hva mener vi med "sunnere" osv.osv... Et mer presist, og dermed mer "snevert", spørsmål ville være: "Hvordan påvirker fremstillingsmetoden innholdet av stoffene X, Y og Z i vegetabilske oljer?" Dersom stoffene X, Y og Z da regnes som å være "sunne", får man da på en måte "litt svar". Problemet kommer når en journalist uten særlig forståelse for temaet forsøker å overforenkle og lage "selgbare" overskrifter. Tilbake til temaet: Også for olivenolje er det velkjent at det kun er Extra Virgin olje, dvs. den første del av det som kommer ut ved kaldpressing (ikke varmebehandling) av olivenene, som er den sunneste oljen. Og der er tilsvarende effekter med andre typer vegetabilske oljer. Men jeg tviler fremdeles på at andre oljer er like nyttige som en god olivenolje... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 15. januar 2003 #8 Del Skrevet 15. januar 2003 Hm, jeg synes ikke det er snevert å si at dersom en skal finne " den sunneste oljen" men ikke ser på alle faktorer er snevert... Men jeg ser poenget ditt!... I denne undersøkelsen her er maisolje den sunneste!... http://sylfest.hiof.no/~k200004/sammendrag.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 15. januar 2003 #9 Del Skrevet 15. januar 2003 Kan'ke dy meg, Lasse - eksempelet ditt illustrerte poenget mitt så godt: Som du ser, er ikke formålet for denne undersøkelsen å finne ut "hvilken olje som er sunnest", men å analysere sterol-innholdet i en del margariner og oljer. Det henvises til at andre undersøkelser viser at steroler er med på å senke kolesterolnivået, og at høyt kolesterolnivå øker risikoen for enkelte sykdommer. Som du ser, påstår ikke forskeren at det er en klar og direkte sammenheng mellom høyt inntak av steroler og bedre helse. I konklusjonen sies det ingenting om at maisolje er den sunneste - gjør det vel? Det var din tolkning, ikke sant? Det er masser av andre stoffer i oljer og fettstoffer som ikke er undersøkt i dette studiet, som kan (jeg sier kan - jeg vet ikke!) gjøre at en annen undersøkelse av andre stoffer i disse fettproduktene gir en annen konklusjon - you see? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 15. januar 2003 #10 Del Skrevet 15. januar 2003 Det var poenget mitt det Arnie! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 15. januar 2003 #11 Del Skrevet 15. januar 2003 Hvis man med den "sunneste" oljen mener olje som inneholder mest flerumettet fett, så er ikke olivenolje den sunneste oljen. Bl.a. raps- og maisolje har et høyere prosentvis (I forhold til enumettet fett) innhold av dette fettet enn olivenolje. Hva som smaker best, i f.eks. dressinger, er en annen sak. Årsaken til at olivenolje har fått et "godt rykte" og stor utbredelse de siste årene er egentlig en PR-kampanje fra EU som har gjort dette for å fremme landbruket i sine medlemsland. Olivenolje produseres jo som kjent i land rundt Middelhavet som har opplevd en voldsom velstandsutvikling siden de ble medlemmer av EU. Leo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 15. januar 2003 #12 Del Skrevet 15. januar 2003 Men hva er rapsolje laget av??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 15. januar 2003 #13 Del Skrevet 15. januar 2003 Rapsolje lages av raps som igjen er en oljevekst i slekt med bl.a. sennep. Den har tradisjonelt, også i Norge, vært dyrket som dyrefor. Hvis du ser åkre med gule blomster om sommeren, så er dette raps. Oljen er nøytral på smak og har, i tillegg til de flerumettete fettsyrene, et høyt innhold av Omega-3 fettsyrer. Leo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 15. januar 2003 #14 Del Skrevet 15. januar 2003 Æh... raps, vil jeg tro...! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 15. januar 2003 #15 Del Skrevet 15. januar 2003 Takk for svar Leo! Har aldri hørt nevnet før jeg... Arnie... Stønn... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 15. januar 2003 #16 Del Skrevet 15. januar 2003 Nei, raps har nok et litt "dårlig rykte" nettopp fordi den tradisjonelt er brukt til dyrefor. (Som faren min sa da jeg sa jeg brukte rapsolje til steking; Æ'kke det for kuer, a? ). Hvis jeg ikke husker feil ligger kaloriinnholdet i olje (Varierer noe fra olje til olje, men ikke mye) på mellom 700 og 800 pr. 100 gr. (Ca. 1 dl.). Leo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 18. januar 2003 #17 Del Skrevet 18. januar 2003 de eneste oljene som går under betegnelsen "flerumettet fett" er fiskeolje og linfrøolje. de andre er enumettet og flerumettet.bare for opplysningen:) (de andre kan inneholde flerumettet fett, men ikke nok sammenlignet med de to førstnevnte). men flerumettet fett skal ikke varmes opp. og de skal være kaldpresset! enumettet fett KAN varmes opp, men det kommer an på hvor høyt innhold de har av flerumettet fett. de skal som kjent ikke varmes opp mye, olivenolje kan tilsettes en ss vann for å holde en litt lavere temperatur. ellers skal all mat stekt i enumettet fett ha LAV steketemperatur. det beste fettet å steke i (når det gjelder harskning, at de tåler temperaturen uten forandring av molekylstruktur) er mettet fett. feks kokosolje eller smør. klem Iset (hadde nettopp eksamen i ernæring, bla dette:)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå