monikabrx Skrevet 27. august 2006 #1 Skrevet 27. august 2006 Kan man se på røntgenbilder om en svulst er ondartet?? Noen sier at en dråpeformet svulst stort sett alltid er ondartet. Stemmer dette? Jeg trodde ikke man kunne annta noe som helst, uten først å ha tatt prøver..
Gjest Bellatrix Skrevet 27. august 2006 #2 Skrevet 27. august 2006 Jeg tror ikke man kan se det på røntgen.
Gjest 235 Skrevet 27. august 2006 #3 Skrevet 27. august 2006 Jeg har hørt at svulster som er runde i kantene stort sett er ufarlige, mens de som er ruglete i kantene kan bety fare på ferde
monikabrx Skrevet 27. august 2006 Forfatter #4 Skrevet 27. august 2006 Denne er dråpeformet, og jeg har blit fortalt att dersom den er dråpeformet, så er det stort sett alltid ondarter.
Gjest 235 Skrevet 27. august 2006 #5 Skrevet 27. august 2006 (endret) Godartede/benigne svulster I godartede svulster er det oftest en jevn avgrensing eller kapsel mellom normale og unormale celler. Ondartede/maligne svulster Disse kreftcellene vokser enkeltvis eller som "fingerlignende" utvekster inn i normalt vev, altså uten kapsel eller jevn synlig grense. Hentet fra kreftregisteret sider Radiumhospitalet har fin informasjon om diagnostisering, og sier dette om ondartede svulster: Kreftvev har et særmerket utseende under mikroskopet. Blant de trekkene man ser etter er et stort antall celler som deler seg, variasjon i størrelsen og form til cellekjernene, tap av spesielle særtrekk for det aktuelle vevet, unormal organisering av vevet samt ujevn avgrensning av svulsten i vevet. Diagnostisering Jeg har aldri sett noe om "dråpeformede" svulster noe sted, og når jeg Googler det får jeg kun opp at bla. silikonimplantater er dråpeformede... (Søkeordene var dråpeformet kreft) "Dråpeformet kreft" Endret 27. august 2006 av Frysepulver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå