Gjest bro bro bille Skrevet 3. juli 2006 #1 Skrevet 3. juli 2006 vet noen om hvor jeg kan finne ang utbygging/tilbygg/veranda ol. Tenker da på hensyn til naboer ol. Det er vel noe som heter privatlivets fred? slik at man ikke støter naboen å noen vis.
Mrs. K Skrevet 3. juli 2006 #2 Skrevet 3. juli 2006 Teknisk Etat? Ved større endringer av huset utvendig skal det søkes om tillatelse hos kommunen og sendes ut nabovarsel så jeg vil tro at Teknisk Etat kan hjelpe deg med mål på avstand til nabotomt, høyde, bredde o.s.v.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2006 #3 Skrevet 3. juli 2006 Teknisk Etat? Ved større endringer av huset utvendig skal det søkes om tillatelse hos kommunen og sendes ut nabovarsel så jeg vil tro at Teknisk Etat kan hjelpe deg med mål på avstand til nabotomt, høyde, bredde o.s.v. ← Det eg lurte på hva er egentlig hva beregnes som privatlivets fred. Står det skrevet noen regler osv....? hva (eks) om nabo ønsker å bygge en ekstra terasse som vil stå mot naboens terasse/uteplass. Slik tenker jeg som privatlivets fred-
Snuppelure Skrevet 3. juli 2006 #4 Skrevet 3. juli 2006 Går nok mer på arealutnyttelse og avstand fra tomtegrenser, enn hva som defineres som privatlivets fred.. Dette varierer litt fra kommune til kommune. Se om den aktuelle kommunen har lagt ut noe om dette på sine hjemmesider. Oslo kommune har i allefall lagt ut reglenen /linker på tekniskt etats hjemmesider
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2006 #5 Skrevet 3. juli 2006 En nabo som bygger terrasse mot deres terrasse anses ikke som forstyrrende for privatlivets fred.
14062003 Skrevet 4. juli 2006 #6 Skrevet 4. juli 2006 En nabo som bygger terrasse mot deres terrasse anses ikke som forstyrrende for privatlivets fred. ← Men det skal vel sendes nabovarsler som skal signeres?
Litt Lost Skrevet 4. juli 2006 #8 Skrevet 4. juli 2006 Men det skal vel sendes nabovarsler som skal signeres? ← Det kommer an på størrelse og høyde over bakken etc. I følge "terasser og uteplasser" (1999) kan en bygge et utegulv på bakkenivå uten å måtte søke om tillatelse. En større konstruksjon, over bakkenivå krever en søknad - og da må en gjerne ha nabovarsling m.m. Mulig reglene er annerledes i dag i 2006.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå