Gå til innhold

Skifte lysstoffrør

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen som vet om man MÅ skifte tenner samtidig som man skifter lysstoffrør? Og i tilfelle HVORFOR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skrives litt om det her:

http://www.husogheim.no/1/1_50.html

"Tar det lang tid før lysrør tennes i eldre armaturer, kan tenneren være utslitt. Slike startvansker svekker lysrørets levetid ytterligere og krever mer energi enn om lysrøret tenner straks. Tenneren koster lite i forhold til lysrøret, og det lønner seg å bytte denne når lysrør byttes."

http://gronnhverdag.no/artikkelprint.php?artikkelid=271

"Når du skifter lysrør lønner det seg også å skifte tenner, slik at du ikke risikerer å få lysrør som står og blunker. Det er lønnsomt å skifte lysrør og tenner hvert fjerde år, selv om de ikke er utbrent. Dette skyldes at utbyttet reduseres over tid."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, skrue!

Mine lysstoffrør lever ikke i fire år uansett, men da går jeg for miljøvarianten (bytte tenner samtidig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

En tenner varer lenger enn et lysrør, men det er ikke lett å vite om det er lysrøret eller tenneren som går, derfor anbefales det å bytte tenner og lysrør samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert dumt spørsmål, men hva er tenner?

Hvor får man tak i det og hvordan ser det ut?

Nettopp flyttet inn i gammelt hus med sånne lys, et har allerede gått og et annet blinker. Så må nok bytte alle sammen nå snart. Men hvor får jeg tak i sånne tennere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppgaven til en tenneren er å øke spenningen for å få igang lysrøret. Dersom du ser etter så finner du normalt en liten hvit sylinderformet tenner som er skrudd inn i lampearmaturet. De vanligste typene finner du i alle butikker som selger lyspærer.

Størrelsen er vel ca 2 cm i diameter og 5 cm i høyden for de man bruker i privathusholdninger Her er en siden med noe bilder.

http://www.elhandel.no/catalog/index.php?c...0_369800_369801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tenner er en plastdings omtrent så stor som en vinkork. Du får kjøpt det der du kjøper lysstoffrørene. Anbefaler deg å skru ut tenneren og ta med, så får du riktig type. Det samme gjelder forresten lysstoffrørene, ta dem med så får du rett lengde+lysstyrke. Dessuten skal de behandles som spesialaffall og ikke knuses rett i søpla, så butikken tar brukte i retur for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar! :klem:

Et spørsmål til, kan jeg få støt når jeg skrur ut en sånn tenner? Eller lysrøret? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Tusen takk for utfyllende svar!  :klem:

Et spørsmål til, kan jeg få støt når jeg skrur ut en sånn tenner? Eller lysrøret? :sjenert:

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal jo ikke det! Men husk uansett å skru lysbryteren på "av" når du holder på (det gjør jeg med vanlige lyspærer også). Ikke verre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...