Gjest Fruktfat Skrevet 9. september 2005 #1 Skrevet 9. september 2005 noen som vet om man har krav på noe som helst tillegg? som står i arbeidsmiljøloven (finnes den på nett forresten?)? jeg jobbet nattåpent -til tolv, men har ikke fått ei krone i tillegg, er dette riktig? (og en annen ting; hvor mange arb.dager er det i ett år, med 4ukers ferie?)
Gjest Aloha Skrevet 9. september 2005 #2 Skrevet 9. september 2005 Hmm...jobber du i butikk el.l.? Iallfall, de satsene som Handel og Kontor bruker er: Hverdager etter kl 18: 21,- pr time Hverdager etter kl 21 og lørdager etter kl 13: 42, pr time Lørdager etter kl 16: 84,- pr time Så ifølge HK skulle du hatt tillegg frem til kl 24 ja. Jeg ville tatt det opp med nærmeste leder om jeg var deg.
liv Skrevet 9. september 2005 #3 Skrevet 9. september 2005 men du må jobbe minst 12,5 timer pr. uke i snitt på en mnd for å få rett på tillegg da. Du finner loven på www.lovdata.no
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #4 Skrevet 9. september 2005 men du må jobbe minst 12,5 timer pr. uke i snitt på en mnd for å få rett på tillegg da. Du finner loven på www.lovdata.no ← Ja, men den regelen gjelder vel ikke for overtidstillegg utover vanlig avspasering time for time? For det er jo noe alle har krav på hvis overtiden er pålagt.
Gjest Fruktfat Skrevet 9. september 2005 #5 Skrevet 9. september 2005 hei, takk for svar! jeg er frisør, og ifølge overenskomsten for frisører skal vi ha 21,- etter 1900 på hverdager. jeg er organisert, men ingen andre jeg jobber med, derfor har vi ingen tariff avtale og jobber etter arbeidsmiljøloven. men det står altså ikke noe der? jeg jobbet fra 17-24, så det var ikke overtid i den forstand, men jeg synes det er forjævlig om man ikke skal få noe for å jobbe til midt på natta? siste gangen jeg jobber nattåpent ihvertfall... vet noen hvor mange arbeidsdager det er i et år da? med 4uker ferie?
Gjest Aloha Skrevet 9. september 2005 #6 Skrevet 9. september 2005 jeg er organisert, men ingen andre jeg jobber med, derfor har vi ingen tariff avtale og jobber etter arbeidsmiljøloven. men det står altså ikke noe der? Så lenge du er organisert så mener jeg bestemt at arbeidsgiveren din er nødt til å følge tariff. Men jeg skal ikke si det 100% sikkert, syns du bør sjekke med forbundet du er organisert i. Jeg tror iallfall det er slik at du har krav på det. Det skal jo ikke være nødvendig at dine kollegaer ivaretar sine rettigheter for at du skal få det du har krav på??? Så lenge du er organisert, er du organisert. Uansett hva dine kollegaer er.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #7 Skrevet 9. september 2005 Det spiller ingen rolle at de andre ikke er organisert det er revnende likegyldig for deg. Er du organisert har din arbeidsgiver en plikt til å følge retningslinjene og pålegg om at du skal ha overtid. Det er ikke verre enn det. Men du må legge fram saken din for forbundet og hvis du synes det er ubehagelig selv å ta dette opp med din sjef, ber du bare forbundet ringe eller skrive et brev om det. Og vips, så fpr du plutselig tillegg for ubekvem arbeidstid.
Arwen Skrevet 9. september 2005 #8 Skrevet 9. september 2005 Det står ingen ting i arbeidsmiljøloven om lønnssatser i det hele tatt faktisk. Hvertfall gjorde det ikke det for noen år siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå