Rosenrød Skrevet 27. august 2005 #1 Del Skrevet 27. august 2005 Kom med oppskrifter på god høstmat, jeg trenger å fornye meg litt i matveien! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillesøster Skrevet 27. august 2005 #2 Del Skrevet 27. august 2005 For meg er høstmat supper i alle varianter med hvitløksbaguetter. Da kjøper jeg inn alle slags supper som jeg fyller på med mye godt i. F.eks bruker jeg lofotens fiksesuppe en del, da kjøper jeg inn reker og sei og fyller på. Nam. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 27. august 2005 Forfatter #3 Del Skrevet 27. august 2005 Supper er godt ja, særlig hjemmelagede. Noen som har noen gode, hjemmelagede supper der ute? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 27. august 2005 #4 Del Skrevet 27. august 2005 Denne er god, og med et passende navn. Jeg pleier å ha litt mer grønnsaker i da, men det gjør du som du vil. Ellers synes jeg lapskaus er kjempegodt om høsten, ta en titt på lapskaustråden litt lenger ned på siden. Høstsuppe med kylling (4 pers.) 800 g skrelte poteter 2 ferske kyllingfileter 1 liter grønnsakskraft 1 stor løk 2 hvitløksbåter ½ chili ½ ts revet muskat 1 ss god olje ørlite ingefær 1 ts karri 4 ss rømme friske urter (f.eks. Koriander og oregano) Skjær potetene i biter og kylling i strimler, damp begge i buljong. Fres hakket løk, presset hvitløk, finsnittet chili og karri i olje. Tilsett muskat og ingefær. Rør ut i suppen med poteter og kylling. La alt bli rykende varmt og server med rømmeklatt og friske urter. Og tortillasuppe er hot og godt! Tortillasuppe (6-8 pers.) 1 hakket løk 1 hakket jalapeño 2 knuste hvitløksfedd 1 kg oksekjøtt i biter 1 boks hermetiske tomater ½ glass salsa ca 3 dl oksekraft ca 3 dl vann ca 3 dl hønsebuljong ca 3 dl ferdig tomatsuppe 1 ts malt spisskummen 1 ts chilipulver 1 ts salt ½ ts sitronpepper 2 ts worcestershiresaus 2 ts tabasco ½ kopp revet cheddar De fire første ingrediensene stekes i litt olje. Tilsett resten av ingrediensene, unntatt tortilla og ost og la småkoke ca 1 time. Hell i porsjonsskåler, dryss over ost og server. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 27. august 2005 #5 Del Skrevet 27. august 2005 Har forresten mange suppeoppskrifter i dagboken min, f.eks.: Afrikansk kyllingsuppe Marokkansk kylling- og couscoussuppe Mulligatawnysuppe Fire forskjellige fiskesupper Tre karibiske supper (ertesuppe, gresskarsuppe og kyllingsuppe) Sopp- og løksuppe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 27. august 2005 #6 Del Skrevet 27. august 2005 Jeg synes gammeldags betasuppe er god høstmat - kokt på røkt knoke, full av norske rotgrønnsaker på sitt beste, og med byggryn lagt i vann kvelden før. Ellers begynner årets ferske lam å dukke opp i butikkene nå - jeg pleier å kjøpe inn i stort om høsten og fryse ned så jeg har resten av året. Fårikål er selvskreven høstmiddag, gjerne også lammestek, men min favoritt er Osso buco med lam Løk, hvitløk og terninger av sellerirot og gulrot surres i olivenolje i en stor gryte. Ha i hermetiske tomater, laurbærblad, timian, litt salt og pepper, og kok opp. (Omtrentlig mengdeberegning: 1/2 løk, 1/4 sellerirot, 2 gulrøtter og 1/2 boks tomater per pers). I en stekepanne bruner, salter og peprer du så lammestykker med bein, helst av stek eller bog (ca. 300 gram per pers) og har oppi gryta etterhvert, før du koker ut pannen med vann og heller sjyen i gryta. Gi et oppkok, og la småkoke under lokk, eller gjerne i gryte i ovnen ved 150 grader i ca. 2 timer. Smak tilslutt for å se om gryta trenger mer salt, og ha i så mye friskpresset sitron som du synes den behøver. (Evnt kan det være nødvendig å skumme av litt fett som flyter på toppen). Og aller sist rører du inn gremolata: Finhakket sitronskall, bladpersille og rå finhakket hvitløk (som evnt. kan stekes litt først for å mildne den litt). Tradisjonelt tilbehør til osso buco er skikkelig risotto med parmesan og safran, men jeg bruker ofte bare basmatipilaff med surret løk og gurkemeie - godt det også. Og estetisk sett gjør det samme nytte: Gul ris mot tomatrød saus med prikker av hvit selleri, oransje gulrot og grønn persille. Dette er en høst- og vintergryte som virkelig varmer! :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå