Thomasine Skrevet 3. august 2005 #1 Skrevet 3. august 2005 Da har lillegutt også fått seg Playstation!! Så fornøyd!! Ser at vi må ha restriksjoner på mengden spill pr. dag. I sommer har han fått spilt litt ekstra. Spesielt på de regnfulle dagene... I de siste dagene har vi satt en grense på 1 time pr dag. Han kan selv bestemme hvordan han vil dele opp tiden. Er det litt lite? Tror at han skal få 1,5 time om alle leksene er gjort. Hvis vi merker at han ikke gjør noe annet ( være ute med kompiser, leke på rommet, lese bøker o.l) må vi heller revurdere spillingen. Tror vel det går bra!! Vet noen har regelen med at man kan spille like mye som man er ute. Men når han har vært ute 3 timer får han IKKE lov til å sitte å spille 3 timer etterpå... Det ville vært avtalen han helt klart ville foretrukket... Hordan er det hos dere? hvilke regler (omnoen... ) har dere? Kanskje jeg får noen tips?!
Nella Skrevet 3. august 2005 #2 Skrevet 3. august 2005 Lillebror (12) fikk PS2 for et par år siden. Aldri vært noe problem med tid. Litt ekstra gøy til å begynne med og etterhvert er det noe de gjør innimellom (han og kamerater). Tror ikke han har trykt på spillet i hele sommer jeg. Lekser har alltid gått i første rekke + mammas regel om ut i fint vær. Har det vært skikkelig drittvær og regn er det ikke noe timebegrensning for å spille 1 time og så sitte å henge og kjede seg resten av dagen er jo ikke noe vits. Kanskje du bare skal se det ann litt og ikke ha fast så og så lang tid hver dag. Noen ganger lengre og andre ganger ikke stort. Kommer jo litt ann på ungen også da selvfølgelig.
Gjest Porselen Skrevet 3. august 2005 #3 Skrevet 3. august 2005 Hjemme hos meg har vi tre spillefrie dager i uken. Det betyr ikke at de får lov til å spille ubegrenset de dagene det er lov å spille, leksene skal være gjort først og eventuelle andre plikter. Grunnen til at vi har valgt noen spillefrie dager er at de dagene må de finne på noe annet å gjøre, og vi slipper maset om "kan vi spille nå" fordi de vet at det nytter ikke disse dagene. Er det fint vær så får de ikke spille før til kvelden, de kan bruke finværet til andre ting. Og så avtaler vi hvor lenge de skal spille når de spiller. Jeg er nok ganske streng på dette området, iallfall i forhold til andre familier rundt meg hører jeg. Men jeg har merket at det har lett for å bli for mye fokus på spill og lite fantasi for hva annet guttene mine kan drive på med, blir litt lett "kjeder meg" og "finner ikke på noe å gjøre", derfor har jeg valgt å styre dette med litt mere jernhånd. Jeg ser derimot nå at også andre i mine barns omgangskrets har begynt å innføre spillefrie dager.
Thomasine Skrevet 3. august 2005 Forfatter #4 Skrevet 3. august 2005 Ja, glemte å si at vi også har spillefrie dager. Har sammen med moren til kompisen hans blitt enige om at tirsdager og torsdager er spillefrie dager. Da nytter det ikke reise til noen av de andre å spille heller... Joda, jeg er nok en "streng" mor på dette feltet. Han vet også at om han kjeder seg fordi han ikke kan spille er det bare sunt! Det viser bare at fantasien har tatt pause og at den må få begynne å "jobbe" litt igjen... Han er med på den. Forresten er jeg allerede lei av at tv'n brukes til denne spillingen. Vurderer sterkt tv nr.2!! Vil bare ikke at den skal ha fast "bosted" på barnerommet. Blir vel en tv som kan trilles fra vårt soverom til barnas...
Iskvinnen Skrevet 3. august 2005 #5 Skrevet 3. august 2005 Dette med spillfrie dager synes jeg høres kjempesmart ut. Pappan kjøpte playstaton til seg selv for et par år siden, men guttongen tok vel snart over. Jeg synes det er skummelt jeg, å se hvordan han fanges av denne spillverdenen. I perioder har jeg måttet forby det helt fordi det eneste han gledet seg til neste dag, og det eneste han snakket om var clank. Jeg har hatt regel om en time om dagen, men kommer nok til å innføre tre spillfrie dager i tillegg når skolen begynner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå