Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen fikk bare utbetalt lønn for 5 arbeidsdager denne måneden. Hun som har med lønningen har vært på ferie og kom hjem i går. Han får 15 dager etterbetalt og 15 dag forskudd. De siste 18 dagene har han vært sykemeldt.. Så da han snakket med hun på lønningskontoret hadde hun holdt tilbake lønnen fordi han hadde vært sykemeldt. Men det kan da ikke være lov??

Gjest gjest1
Skrevet

Hvis han har levert gyldig sykemelding til rett tid, så skal han vel ha lønnen utbetalt.

Hvis ikke, kan de unnlate å betale ut lønn.

Gjest Violetta
Skrevet

Hvilken begrunnelse oppga hun for å holde tilbake lønn? Kom sykemeldingen for sent, er det vanlig praksis eller hva?

Skrevet

Bare pga at han var syk, sykemelding var levert tidsnok.

Skrevet

De har ikke lov til å holde tilbake sykepenger.

Skrevet

Men så har jeg et lam av en mann som ikke tør å si fra til noen.. Skal prøve å få han til å ringe lønning men det er lettere sagt enn gjort. Dog i følge mannen er dama der en smule gal..

Gjest Violetta
Skrevet

Klart han må ringe. Det er ingen grunn til at arbeidsgiver skal holde tilbake lønn bare fordi man er sykemeldt, tvert imot. Håper det ordner seg.

Gjest Gjest
Skrevet

Betaler arbeidsgiveren lønn under sykemelding da? Hvis ikke vil han få eventuelle sykepenger utover arbeidsgiverperioden fra trygdekontoret.

Arbeidsgiver kan nekte å utbetale lønn dersom de tror arbeidstakeren egentlig er frisk nok til å arbeide også. Disse reglene er litt innviklet.

Skrevet

Det er i sånne situasjoner man ønsker at man var smart nok til å melde seg inn i fagforeninga.

Ellers kan det jo hende at denne dama sympatiserer med høyresiden, og tror at de endelig har klart å gjennomføre noen kutt i sykelønna, slik at mannen din ikke lenger har rett på sykelønn. Godt valg!

Skrevet
Betaler arbeidsgiveren lønn under sykemelding da? Hvis ikke vil han få eventuelle sykepenger utover arbeidsgiverperioden fra trygdekontoret.

Arbeidsgiver kan nekte å utbetale lønn dersom de tror arbeidstakeren egentlig er frisk nok til å arbeide også. Disse reglene er litt innviklet.

Han har sånn greie fra trygdekontoret der det står at de vil dekke arbeidgiverperioden også. (kronisk syk). Men så lenge legen har sykemeldt han så kan vel ikke arbeidsgiveren ta den vurderingen?

Men i morgen skal han tilbake på jobb og skal gå opp å snakke med dama!

Skrevet
Han har sånn greie fra trygdekontoret der det står at de vil dekke arbeidgiverperioden også. (kronisk syk). Men så lenge legen har sykemeldt han så kan vel ikke arbeidsgiveren ta den vurderingen?

Men i morgen skal han tilbake på jobb og skal gå opp å snakke med dama!

Da høres det jo faktisk ut som dama har rett. Hvis det er slik at trygdekontoret også dekker arbeidsgiverperioden ved kronisk sykdom, er det jo trygdekontoret som skal betale for sykeperioden, ikke arbeidsgiver. Da er trygdekontoret stedt for mannen din å rette kravet sitt.

Skrevet
Da høres det jo faktisk ut som dama har rett. Hvis det er slik at trygdekontoret også dekker arbeidsgiverperioden ved kronisk sykdom, er det jo trygdekontoret som skal betale for sykeperioden, ikke arbeidsgiver. Da er trygdekontoret stedt for mannen din å rette kravet sitt.

Det vanlige er faktisk at arbeidsgiver betaler ut lønn som vanlig og at de får refusjon fra trygdeetaten. Ihverfall har det vært slik i alle jobbene jeg har hatt!

Skrevet
Det vanlige er faktisk at arbeidsgiver betaler ut lønn som vanlig og at de får refusjon fra trygdeetaten. Ihverfall har det vært slik i alle jobbene jeg har hatt!

Det er ofte sånn i offentlig sektor, men svært varierende i privat sektor. Jeg må levere sykmelding rett til trygdekontoret når jeg er syk utover arbeidgiverperioden. Da har ikke lenger min arbeidsgiver noe med min lønn å gjøre.

Om ikke bedriften til mannen din dekker noe av arbeidsgiverperioden heller må de sende sykmeldingen rett til trygdekontoret. Eller han kan kanskje gjøre det selv? Ring på trygdekontoret, så blir det sikkert en ordning.

• 2 uker senere...
Skrevet

Tidligere når han har vært sykemeldt har han fått lønn som vanlig. Så jeg vet ikke hva som skjer nå. Får ta tak i det om han ikke får det de skylder når lønna kommer nå snart.

Skrevet

Da jeg jobbet privat ble de sykemeldte sendt på trygdekontoret for å få lønn utover arbeidsgiverperioden.

Enkelte utbetaler og får tilbake av trygdekontoret, men poenget med å gjøre det sånn er at da er det trygdekontoret som skal betale ut feriepenger av de sykepengene og ikke arbeidsgiver. Dette for at arbeidsgiver skal spare de pengene.

Noe sånt forklarte hun lønninggsdama vår meg det. Hun var ikke helt stø hun heller så det er ikke sikkert hun fikk med seg alt.

Har ikke opplevd å hente noe der selv og vet ikke om det er sånn det egentlig er.

Skrevet

Tror ikke en får feriepenger av sykepenger.

Skrevet

Da har det med det å gjøre. At det ble registrert som lønn der jeg jobbet og da fikk de feriepenger av det noe de da ikke skulle ha. Hentet de det på trygdekontoret så ble det ikke ført som lønn/feriepengegrunnlag på jobben.Sånn sparte de penger.

Skrevet
Tror ikke en får feriepenger av sykepenger.

Jo, man får det, men bare opp til en viss sum. Tror det er feriepenger av de første 45 000.- man får, ikke av de over.

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)

man fåe feriepenger for inntil 48 sykedager pr år.

er man langtidssykmeldt lønner det seg derfor å spare opp til feriepenger selv utover de to første mnd man er sykmeldt.

noen som skjønte hva jeg mente? ;)

Endret av Fruktfat
Skrevet

Arbeidsgiver er ikke pliktig til å forskutere sykepenger som betales av trygdekontoret. Noen arbeidsgivere gjør det. Men de er absolutt ikke pliktig til det. Så det er til Trygdekontert mannen din skal sende den grønne(?) delen for å få penger utbetalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...