Gjest Gjest.. Skrevet 23. mai 2005 #1 Skrevet 23. mai 2005 Hei! Hvordan går man frem når man skal ta abort? Hvor ringer man? Og ikke minst, hvor lang tid tar det før man får time og få det gjort...? Haster!!
Malama Skrevet 23. mai 2005 #2 Skrevet 23. mai 2005 Kontakt fastlegen din og si at det gjelder en abort, at det haster, så får du time fort.
Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 23. mai 2005 #3 Skrevet 23. mai 2005 Man ringer sykehuset og forteller at man mest sannsynlig vil ta abort. Da vil få time hos gynokolog først. H*n undersøker seg for å se hvor langt du er på vei og noen sjekker for kjønnssykdommer også. Så, når du har vært der vil du da få en ny time for å ta aborten. Hvor lenge du må vente kommer ann på hvor langt du er på vei i svangerskapet. Abortes taes helst ikke før 6-7 uke. Du kan btw velge i mellom kirurkisk abort og medisinsk. Kirurgisk er den hvor man "opererer", og den medisinske er at man kan få noen tabletter oppi skjeden som gjør at man spontanaborterer. lykke til.
Paprikken Skrevet 23. mai 2005 #4 Skrevet 23. mai 2005 Ring til fastlegen din og si at du er/har mistanke om at du er gravid. Da får du time hos legen din som undersøker deg og bekrefter/avbekrefter graviditeten. Dersom du er gravid vil han skrive ut papirer og ordne alt annet som avtale med sykehuset osv. Eneste du trenger å gjøre, tror jeg, er å skrive under på noen papirer, og resten ordner legen din. Sånn var det allefall da jeg ble uønsket gravid for 1 år siden. Jeg fikk valget mellom medisinsk abort og vanlig kirurgiskabort. Jeg valgte medisinsk abort siden det ikke var noen som helst rundt meg som viste om graviditeten, og jeg ville gjøre det mest diskret. Men det ble da en (eller 2...) ekstratur(er) på sykhuset. 1. Til samtale på sykhuset etter henvisning fra fastlegen. litt orientering og info om hva jeg skulle gjøre. Var denne dagen jeg bestemte meg for medisinsk abort. 2. På sykehuset for å ta 2 stk tabletter. Tabletten skulle stoppe utviklingen av fosteret. Måtte være der i et par timer etter jeg tok dem for å være sikker på at de ikke kom opp igjen i form for oppkast eller avføring. 3. Tilbake igjen 3.dagen etter besøk nr 2 for å få selve abortpillen. Abortpillen er den som setter aborten i gang, det vil si støter ut fosteret som en vanlig menstruasjon. Ble lagt inn på formiddagen og fikk 2 små tabletter i skjeden. Fikk også 2-3 paralgin forte som smertestillende. Etter en halvtime satte det hele i gang. Ble litt ør og kvalm av alle tablettene jeg fikk stappa i meg, jeg som vanligvis ikke tar noen som helst tabletter. Kasta opp litt (en vanlig bivirkning av abortpillen), og smertene økte. Smertene var veldig voldsomme, men det varierer fra person til person. Er som vanlige menssmerter, bare mye, mye kraftigere. Siden jeg fikk så store smerter og kasta opp ble jeg lagt på enerom. Blødde masse, og måtte etterhvert få mere smertestillende. Med 4-5 paralgin forte tabletter i kroppen sovnet jeg, og da jeg våknet var det hele mye bedre, og jeg var snart ferdig. Stod opp og fikk beskjed om å bevege meg litt så jeg gikk litt i korridorene. Ettersom smertene avtok kunne jeg begynne å tenke på å dra hjem, men klokka var nå blitt rundt 18.30 på kvelden, så det var en prosess som tok tid. Følte meg litt "rar" etter jeg kom hjem, men det var mange tabletter på en dag for min del. ellers var alt helt ok. 4. Tilbake på sykehuset etter ca 4 uker for å sjekke at aborten var vellykket og at det ikke satt igjen noen rester der som kunne forårsake infeksjon eller noe annet. Etter det har jeg ike vært i kontakt med noen av de som hadde med aborten å gjøre. Følelsesmessig var jeg liksom helt tom, jeg hadde vært så bestemt for abort fra første dag, så for meg var dette bare en lettelse. Ingen viste om det jeg gjorde, ikke engang barnenfaren viste noe som helst. Og fremdeles er det bare jeg som jeg det. Litt redd for å få et skikkelig "tilbakefall" med masse følelser og "kaostanker" som jeg ikke fikk da.Ikke vet jeg, det vil tiden vise... Lykke til Gjest.. uansett hva du bestemmer deg for. Og skriv gjerne tilbake hva som skjer med deg fremover nå.
Gjest Violetta Skrevet 23. mai 2005 #5 Skrevet 23. mai 2005 Ring til fastlegen din og si at du er/har mistanke om at du er gravid. Da får du time hos legen din som undersøker deg og bekrefter/avbekrefter graviditeten. Dersom du er gravid vil han skrive ut papirer og ordne alt annet som avtale med sykehuset osv. Eneste du trenger å gjøre, tror jeg, er å skrive under på noen papirer, og resten ordner legen din. Sånn var det allefall da jeg ble uønsket gravid for 1 år siden. Jeg fikk valget mellom medisinsk abort og vanlig kirurgiskabort. Jeg valgte medisinsk abort siden det ikke var noen som helst rundt meg som viste om graviditeten, og jeg ville gjøre det mest diskret. Men det ble da en (eller 2...) ekstratur(er) på sykhuset. 1. Til samtale på sykhuset etter henvisning fra fastlegen. litt orientering og info om hva jeg skulle gjøre. Var denne dagen jeg bestemte meg for medisinsk abort. 2. På sykehuset for å ta 2 stk tabletter. Tabletten skulle stoppe utviklingen av fosteret. Måtte være der i et par timer etter jeg tok dem for å være sikker på at de ikke kom opp igjen i form for oppkast eller avføring. 3. Tilbake igjen 3.dagen etter besøk nr 2 for å få selve abortpillen. Abortpillen er den som setter aborten i gang, det vil si støter ut fosteret som en vanlig menstruasjon. Ble lagt inn på formiddagen og fikk 2 små tabletter i skjeden. Fikk også 2-3 paralgin forte som smertestillende. Etter en halvtime satte det hele i gang. Ble litt ør og kvalm av alle tablettene jeg fikk stappa i meg, jeg som vanligvis ikke tar noen som helst tabletter. Kasta opp litt (en vanlig bivirkning av abortpillen), og smertene økte. Smertene var veldig voldsomme, men det varierer fra person til person. Er som vanlige menssmerter, bare mye, mye kraftigere. Siden jeg fikk så store smerter og kasta opp ble jeg lagt på enerom. Blødde masse, og måtte etterhvert få mere smertestillende. Med 4-5 paralgin forte tabletter i kroppen sovnet jeg, og da jeg våknet var det hele mye bedre, og jeg var snart ferdig. Stod opp og fikk beskjed om å bevege meg litt så jeg gikk litt i korridorene. Ettersom smertene avtok kunne jeg begynne å tenke på å dra hjem, men klokka var nå blitt rundt 18.30 på kvelden, så det var en prosess som tok tid. Følte meg litt "rar" etter jeg kom hjem, men det var mange tabletter på en dag for min del. ellers var alt helt ok. 4. Tilbake på sykehuset etter ca 4 uker for å sjekke at aborten var vellykket og at det ikke satt igjen noen rester der som kunne forårsake infeksjon eller noe annet. Etter det har jeg ike vært i kontakt med noen av de som hadde med aborten å gjøre. Følelsesmessig var jeg liksom helt tom, jeg hadde vært så bestemt for abort fra første dag, så for meg var dette bare en lettelse. Ingen viste om det jeg gjorde, ikke engang barnenfaren viste noe som helst. Og fremdeles er det bare jeg som jeg det. Litt redd for å få et skikkelig "tilbakefall" med masse følelser og "kaostanker" som jeg ikke fikk da.Ikke vet jeg, det vil tiden vise... Lykke til Gjest.. uansett hva du bestemmer deg for. Og skriv gjerne tilbake hva som skjer med deg fremover nå. Ville bare si at dette var flott skrevet av deg! Svært lærerikt for oss som ikke har vært gjennom dette. Hvem vet hva som blir aktuelt en dag... Takk til deg 1
Englepus Skrevet 23. mai 2005 #6 Skrevet 23. mai 2005 Jeg hadde en kirugisk abort for noen år siden. Og etter å ha lest hva Paprikken skrev vil jeg nok anbefale det. Man får narkose og det er helt smertefritt. Hadde ikke vondt etterpå heller. Bare litt småblødninger noen dager etterpå. Det tok vel et par timer fra jeg kom dit til jeg fikk dra hjem.
Gjest trådstarter.. Skrevet 24. mai 2005 #7 Skrevet 24. mai 2005 Altså.. Jeg skriver for en venninne som er litt rådløs, og hun reiser til utlandet (laaaangt vekk) for å være der et år, og hun drar om nøyaktig 1 mnd. Spørsmålet er om hun rekker dette før hun drar. Ikke spesielt festlig å drive med dette i et fremmed land.. :-? Men dette var jammen til bra hjelp, tusen takk alle sammen! Kjempeflott.
Paprikken Skrevet 24. mai 2005 #8 Skrevet 24. mai 2005 Gikk veldig fort med meg når jeg først ville innse hva jeg hadde "rota" meg borti, så selv om hun har bare 1 mnd på seg så skal nok det gå bra. Må bare legge til at en av grunnene til at jeg tok medisinsk og ikke kirurgisk er pga narkosen. Har tatt narkose noen ganger før og ble veldig dårlig etterpå, kvalme og spydde som en gris. Alt i alt er nok kirurgisk en lettere måte å gjøre det på sånn tidsmessig, og i tillegg slipper man å ligge og kjenne på at kroppen støter ut et foster. Ekkelt det siste der, men det er faktisk sant... :-? Men den avgjørelsen blir uansett tatt sammen med legen, selv om pasienten velger helt selv.
Mathias Skrevet 25. mai 2005 #9 Skrevet 25. mai 2005 Ang smerter da.. Ei venninne sa det var mindre smerter enn ved mens, bare "rarere".. Så det varierer jo ja.. Hun syntes det psykisk var lettere med medisinsk fordi det som kom ut var dødt.. Hun opplevde det som å sitte og vente litt, og gå hjem...
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2012 #11 Skrevet 10. februar 2012 Har tatt medisinsk abort. Det kostet ingenting. Annet en det man gå igjennom selvfølgelig.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #12 Skrevet 10. februar 2012 Har vært gjennom begge deler, etter å ha mistet. For meg var medisinsk abort et mareritt, med mange komplikasjoner. Endte med kirurgisk utskrapning siden flere kurer med abortpillen ikke fikk ut alt. Utskrapningen var himmel i forhold. Veldig fort gjort, og mye mindre blødninger etterpå, og en kortere blødningsperiode. For noen er tablettene tilstrekkelig, men mange ender med utskrapning etterhvert uansett-fordi alt ikke alltid kommer ut av seg selv. Ved en kirurgisk abort så slipper man også ubehagelighetene ved å se "det" som kommer ut. Så jeg vil ten tvil si dette er mye mer skånsomt. Lykke til uansett hva du velger.
Gjest Sara Skrevet 16. november 2012 #13 Skrevet 16. november 2012 Hvordan går man frem etter at man har snakket med legen sin ?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #14 Skrevet 16. november 2012 Du kan helt fint ringe direkte til sykehuset også, det gjorde jeg. Kommer litt an på hvor du bor, men time for forundersøkelse kan du få dagen etter på et lokalsykehus. Da får stort sett en pille etter undersøkelsen som du må ta der og da, og så kommer du tilbake på sykehuset to dager senere for å få pillene som setter i gang aborten. Du kan også få pillene med deg hjem å gjøre det der, hvis du føler det er bedre og tryggere. Sykehuset ringer deg i løpet av dagen og hører hvordan det går da og du fårmed deg smertestillende som du kan ta:) På denne undersøkelsen kan du også be om kirurgisk abort, men hvis du ikek har født før så vil jeg råde deg til å velge medisinsk, da den gjør minst "skade" og er snillere mot kroppen. Selve aborten skjer da to dager senere ved at du tar disse pillene på sykehuset eller hjemme og ligger stille en halvtime-time. Deretter vil du etterhvert begynne å blø og du kjenner selve aborten som en litt sterk menssmerte. Det tar alt fra ca. 2-5 timer før alt er ute, men det trenger heller ikke ta så lang tid. Mot slutten kan du få litt sterke smerter i magen, men dette går over. et tips er å ta det får av smertestillende uansett om du har vondt eller ikke, fordi dette kan "forhindre" litt at det blir vondt. Det ligger mange skrekkhistorier her inne og andre steder om hvor vondt dette gjør, men det behøver nødvendigvis ikek være det. Det blir ofte betegnet som sterke til veldig sterke menssmerter. Jeg husker jeg hadde ganske vondt en periode, men trøsten er at denne smerten ikke varer i mange timer, og at det blir fort bedre igjen etterpå. Er du hjemme hjelper det også å ha en varmeflaske på magen. Lykke til. Anonym poster: 9417ef0fb0ab230ec07b301c12abc173
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå