Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2005 #1 Skrevet 20. mai 2005 Svigerforeldrene mine blir ikke helt enige om hvem av dem som skal holde tale, i følge skikk og bruk I følge kvinneguiden så skal det være slik: 1. Velkomsttalen 2. Brudens far 3. Brudgommen 4. Brudens tale (hvis hun ønsker) 5. Brudens forlover 6. Brugdommens forlover 7. Brudgommens far 8. Andre taler (søsken, faddere osv) 9. Takk for maten tale Er det noen regel på at det er brudens far og gommens mor eller stemmer det slik som det står over??? :klø: Hilsen oppgitt brud!
Gjest jullan i.i Skrevet 20. mai 2005 #2 Skrevet 20. mai 2005 Så vidt jeg vet stemmer det slik som du har skrevet. I følge tradisjonen er det fedrene som holder tale. Nå til dags kan man vel velge det helt selv. Hos oss gjør vi det slik at mødrene ønsker velkommen sammen.
Annie78 Skrevet 20. mai 2005 #3 Skrevet 20. mai 2005 Mener jeg har lest begge deler; at det er brudens far og gommens mor, men så leste jeg et annet sted at det var slik du har skrevet det.... Min svigermor vil ikke holde tale, så for oss blir det skil du skrev....dersom det er rett rekkefølge da....og det regner jeg med siden du fant det på DittBryllup...
tommeline Skrevet 20. mai 2005 #4 Skrevet 20. mai 2005 Tror det er slik du skrev, men hvis moren vil holde tale istedenfor er det jo bare å bytte ut. Ellers så tilpasser man det slik man vil og syns passer. Men brudens far er hovedtaler og bør være først, og så brudgommen.
Gjest Alea Skrevet 14. april 2006 #5 Skrevet 14. april 2006 Når holdes disse talene, i løpet av middagen mener jeg? Vet det er vanlig å ha taler mellom hovedrett og dessert, men alle da? (Bortsett fra velkommen - og takk for maten - taler).
afr0dite Skrevet 14. april 2006 #6 Skrevet 14. april 2006 Det er derfor man har toastmaster, så man slipper å ta stilling til sånne problemer!
Gjest Alea Skrevet 14. april 2006 #7 Skrevet 14. april 2006 Det er derfor man har toastmaster, så man slipper å ta stilling til sånne problemer! ← Joda, greit nok det. Men dersom toastmasteren er relativt uerfaren kan det være greit å forhøre seg litt. Det var derfor jeg spurte.
Mies Skrevet 14. april 2006 #8 Skrevet 14. april 2006 Talenes rekkefølge virker greie på meg, men det er også helt ok å bytte litt om på ting om det passer bedre. I følge gammel skikk så er det nå egentlig bare brudens far, brudgom og brudgommens forlover som taler, og at bruden holder tale er nå ganske nytt. Så gjør det slik som virker best for dere. (greit å tenke på at ikke alle er like raske talere, eller like morsomme når dere ser på rekkefølge) Anngående når man har talene: Er i fra en familie med taleglade mennesker, og vi kan finne på å gjøre det slik Noen (verten) ønsker velkommen, og gir ordet til toastmaster Toastmaster forklarer dagens kjøreplan, meny og gir annen egnet informasjon forett tale Hovedrett 1. sending tale Hovedrett 2. sending (med mindre dere bare har en sending da, eller "tallerkenmat") Tale (Luftepause) Tale Dessert Tale Takk for maten (alltid siste tale) Det er generelt å foretrekke å få mat i folk før man setter i gang med lange talebolker, så ikke kjør på med mange lange taler mellom forrett og hovedrett, en eller to er ok. Ellers så er det jo noen som har taler til kake/kaffebordet, slik at det ikke blir sa lang middag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå