Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg var for en tid tilbake på visning av en leilighet. Etter visningen sendte vi sms frem og tilbake, og vi ble enige om at jeg skulle få leie leiligheten. Etter dette fikk jeg nok en sms av utleier der han spør om jeg har lyst til å komme hjem til han for å drikke vin og bli bedre kjent. Dette syntes jeg var upassende, og takket høflig nei. I senere tid er han treg til å svare på sms, og har fortsatt ikke fått noe leiekontrakt. 

Synes egentlig hele situasjonen er ubehagelig, og har mest lyst til å trekke meg fra å leie leiligheten. Har jeg noen rettigheter her? Har jo inngått en avtale på sms..

Anonymkode: cbfc5...bd0

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke inngått en avtale her. Avtalen her vil følge av leiekontrakten, og den har du ikke skrevet under på. 

Anonymkode: 01a1a...bee

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde iallfall ikke flyttet inn i den leiligheten, ekkel type. Bedre kjent og et glass vin forstår jo hva han tenker...

• Liker 1
Skrevet

Her kan du like gjerne bare ligge med han å bli ferdig med det. 

Neida, ville nok vurdert å finne noe annet? Ingenting er avtalt før kontrakten er underskrevet. Husk at dette er en mann du må forholde deg til i lengre tid fremover.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg var for en tid tilbake på visning av en leilighet. Etter visningen sendte vi sms frem og tilbake, og vi ble enige om at jeg skulle få leie leiligheten. Etter dette fikk jeg nok en sms av utleier der han spør om jeg har lyst til å komme hjem til han for å drikke vin og bli bedre kjent. Dette syntes jeg var upassende, og takket høflig nei. I senere tid er han treg til å svare på sms, og har fortsatt ikke fått noe leiekontrakt. 

Synes egentlig hele situasjonen er ubehagelig, og har mest lyst til å trekke meg fra å leie leiligheten. Har jeg noen rettigheter her? Har jo inngått en avtale på sms..

Anonymkode: cbfc5...bd0

Du bør ikke leie hos denne utleieren. Det lukter trøbbel lang vei. Oppsøk juridisk hjelp og få vurdert hva du bør gjøre her.

Anonymkode: e95ee...d09

Skrevet
2 minutter siden, Quadcore skrev:

Her kan du like gjerne bare ligge med han å bli ferdig med det. 

Neida, ville nok vurdert å finne noe annet? Ingenting er avtalt før kontrakten er underskrevet. Husk at dette er en mann du må forholde deg til i lengre tid fremover.

Haha, tror jeg dropper det! :fnise:

Det er sant at ingen kontrakt er inngått, men en avtale over sms regnes vel som gyldig? Og han kan vel ta meg til forliksrådet hvis jeg trekker meg. Men nå har jeg jo og mine grunner for å trekke meg og, mulig det spiller en rolle? 

Skrevet
2 minutter siden, Gulasjsuppe skrev:

Haha, tror jeg dropper det! :fnise:

Det er sant at ingen kontrakt er inngått, men en avtale over sms regnes vel som gyldig? Og han kan vel ta meg til forliksrådet hvis jeg trekker meg. Men nå har jeg jo og mine grunner for å trekke meg og, mulig det spiller en rolle? 

Nei, det holder nok ikke for å gå til sak mot deg. Dere har jo i prinsippet kun inngått en uformell avtale, og den endelige kontrakten er ikke undertegnet. Da er nok mange som uformelt har inngått en avtale om leie, men partene har ikke klart å bli enige med med detaljer i kontrakten som for eksempel om dyrehold er tillatt eller lignende. Det er jo samme med feks bilsalg. Det holder ikke å sende en SMS om at jeg kjøper bilen og fra øyeblikket SMS er sendt er salget er faktum. Kontrakt må inngås før salget er bindene. 

Du har nok loven på din side, og hvis du vil ha dette bekreftet er det enkelt å bare kontakte Forbrukerrådet. Kanskje greit å ha dette klart allerede før du gir beskjed til utleieren, slik at du kan slå ned på eventuelle problemer han vil prøve å skape for deg med en gang.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bor utleieren på samme sted? Isåfall kan det jo være ment bare som en hyggelig gest? Er jo mange som har et godt naboskap med husverten, gjerne griller litt på altanen om sommeren og slikt. Trenger ikke tenke det verste med en gang.

Anonymkode: 70323...322

Skrevet
2 minutter siden, Quadcore skrev:

Nei, det holder nok ikke for å gå til sak mot deg. Dere har jo i prinsippet kun inngått en uformell avtale, og den endelige kontrakten er ikke undertegnet. Da er nok mange som uformelt har inngått en avtale om leie, men partene har ikke klart å bli enige med med detaljer i kontrakten som for eksempel om dyrehold er tillatt eller lignende. Det er jo samme med feks bilsalg. Det holder ikke å sende en SMS om at jeg kjøper bilen og fra øyeblikket SMS er sendt er salget er faktum. Kontrakt må inngås før salget er bindene. 

Du har nok loven på din side, og hvis du vil ha dette bekreftet er det enkelt å bare kontakte Forbrukerrådet. Kanskje greit å ha dette klart allerede før du gir beskjed til utleieren, slik at du kan slå ned på eventuelle problemer han vil prøve å skape for deg med en gang.

Hvordan vet du at de bare har inngått en uformell avtale? Er du en av de synske som skiver innlegg her? 

Uten å vite hva som er skrevet i meldingene vet du ingenting om de har inngått en bindende avtale. 

Du må slutte å komme med råd om ting du ikke har greie på. Skjerp deg. 

Skrevet
6 minutter siden, Quadcore skrev:

Takk for svar, da skal jeg prøve å ringe forbrukerrådet i morgen. Har allerede sendt en melding til noen som driver med gratis juridisk hjelp, så er greit å ha alt i bakhånd hvis det skulle være noe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...