Gjest O.G. Skrevet 26. mars 2018 #1 Skrevet 26. mars 2018 Sitat For tre uker siden kom beskjeden de 700 cateringansatte har ventet på i over ett år: Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) gir Color Line tillatelse til å registrere de to Kiel-ferjene i det internasjonale skipsregisteret (NIS). Dermed får rederiet også lov til å ansette utenlandsk mannskap på lokale lønns- og arbeidsvilkår. Det er Color Line selv som anslår at rundt en tredjedel av de 2.500 ansatte på båtene vil bli erstattet etter en slik utflagging. Rederiet viser til høye norske lønninger som en viktig årsak (se fakta). Fra Stø kurs mot land. Sitat I fjor endte Color Line med et driftsresultat på 630 millioner kroner. Nærmere 400 millioner blir utbetalt til Sunde-familien, som eier selskapet, skriver Klassekampen. Så det er ikke sånn at Sunde familien ikke får nok penger selv om de må ut med norske lønninger....
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #2 Skrevet 26. mars 2018 Ja, dessverre. Men folk får det de stemmer på. Anonymkode: 30d33...179 3
Gjest O.G. Skrevet 26. mars 2018 #3 Skrevet 26. mars 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, dessverre. Men folk får det de stemmer på. Anonymkode: 30d33...179 Sånn sett tror jeg andre partier kunne la dem flagge ut også. Rederiene har lobbyister så det suser etter og har prøvd seg på det der siden de fikk flagge ut utenriksflåten på åttitallet.
Knirke Skrevet 26. mars 2018 #4 Skrevet 26. mars 2018 Synes det er påfallende at de Color Line ansatte konsekvent blir kalt «sjøfolk» når de jobber som servitører, bartendere etc... De er ikke sjøfolk! Sjøfolk må gå 3 år på høyskole eller fagskole og gå læretid/kadettid for luselønn før de kan kalle seg sjøfolk. Servitør kan alle bli som klarer å holde i en tallerken, og det finnes nok av restauranter og hoteller på land. Og JA, jeg har vært servitør selv, bare så det er sagt.... 1
Gjest O.G. Skrevet 26. mars 2018 #5 Skrevet 26. mars 2018 24 minutter siden, Knirke skrev: Synes det er påfallende at de Color Line ansatte konsekvent blir kalt «sjøfolk» når de jobber som servitører, bartendere etc... De er ikke sjøfolk! Sjøfolk må gå 3 år på høyskole eller fagskole og gå læretid/kadettid for luselønn før de kan kalle seg sjøfolk. Servitør kan alle bli som klarer å holde i en tallerken, og det finnes nok av restauranter og hoteller på land. Og JA, jeg har vært servitør selv, bare så det er sagt.... Hjelpes, kan du diskutere det som er greia????
Knirke Skrevet 26. mars 2018 #6 Skrevet 26. mars 2018 16 minutter siden, O.G. said: Hjelpes, kan du diskutere det som er greia???? Jeg sa at de kan skaffe seg en ny jobb på land. Folk mister jobben hver eneste dag, da finner man seg en ny jobb. Men du ville sikkert bare fortelle om hvor dum du synes regjeringen er... 3
Gjest O.G. Skrevet 26. mars 2018 #7 Skrevet 26. mars 2018 9 minutter siden, Knirke skrev: Jeg sa at de kan skaffe seg en ny jobb på land. Folk mister jobben hver eneste dag, da finner man seg en ny jobb. Men du ville sikkert bare fortelle om hvor dum du synes regjeringen er... Ignorerer deg fra nå av.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #8 Skrevet 26. mars 2018 1 time siden, Knirke skrev: Synes det er påfallende at de Color Line ansatte konsekvent blir kalt «sjøfolk» når de jobber som servitører, bartendere etc... De er ikke sjøfolk! Sjøfolk må gå 3 år på høyskole eller fagskole og gå læretid/kadettid for luselønn før de kan kalle seg sjøfolk. Servitør kan alle bli som klarer å holde i en tallerken, og det finnes nok av restauranter og hoteller på land. Og JA, jeg har vært servitør selv, bare så det er sagt.... Poenget er ikke hva man kaller dem som jobber om bord, men at ennå flere blir arbeidsledige. Det er allerede hardt press på slike jobber på land, så det skulle ikke være noen grunn til å legge opp til at rederiene skal kunne sende sine norske arbeidere inn i arb . ledighet. Anonymkode: 30d33...179 3
Knirke Skrevet 27. mars 2018 #9 Skrevet 27. mars 2018 20 hours ago, AnonymBruker said: Poenget er ikke hva man kaller dem som jobber om bord, men at ennå flere blir arbeidsledige. Det er allerede hardt press på slike jobber på land, så det skulle ikke være noen grunn til å legge opp til at rederiene skal kunne sende sine norske arbeidere inn i arb . ledighet. Anonymkode: 30d33...179 Alle de 700 er flinke folk med lang erfaring og høy kompetanse, det blir ikke noe problem for noen av dem å finne seg ny jobb. Problemet er at de ikke får like godt betalt som på sjøen. Bu-hu. For the record så har ikke Color Line sparket noen ennå. Men mange er glad i å ta sorgene på forskudd. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #10 Skrevet 30. mars 2018 På Monday, March 26, 2018 den 20.15, AnonymBruker skrev: Poenget er ikke hva man kaller dem som jobber om bord, men at ennå flere blir arbeidsledige. Det er allerede hardt press på slike jobber på land, så det skulle ikke være noen grunn til å legge opp til at rederiene skal kunne sende sine norske arbeidere inn i arb . ledighet. Anonymkode: 30d33...179 Så du mener at rederiene heller burde fortsette å ha disse menneskene på lønningslisten sin, selv om rederiene egentlig ikke har behov for arbeidskraften deres lenger? Anonymkode: 7586e...2d5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #11 Skrevet 30. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du mener at rederiene heller burde fortsette å ha disse menneskene på lønningslisten sin, selv om rederiene egentlig ikke har behov for arbeidskraften deres lenger? Anonymkode: 7586e...2d5 Men de har jo behov for å ha disse menneskene om bord, det er jo dem som ivaretar servicetilbudet om bord! Spørsmålet er bare hvilke land de skal være fra, skal de være fra Skandinavia slik at de kan bidra til vårt arbeidsmarked, eller skal de være fra lavkostland slik at arbeidsløsheten her til lands øker, slik det gjør i stadig flere bransjer?? Anonymkode: 30d33...179 3
Gjest O.G. Skrevet 30. mars 2018 #12 Skrevet 30. mars 2018 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du mener at rederiene heller burde fortsette å ha disse menneskene på lønningslisten sin, selv om rederiene egentlig ikke har behov for arbeidskraften deres lenger? Anonymkode: 7586e...2d5 De har behov for arbeidskraft, de får fyken fordi rederiene skal fylle på med fillippinere som de kan betale mindre. Endret 30. mars 2018 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #13 Skrevet 30. mars 2018 På 27.3.2018 den 18.28, Knirke skrev: Alle de 700 er flinke folk med lang erfaring og høy kompetanse, det blir ikke noe problem for noen av dem å finne seg ny jobb. Problemet er at de ikke får like godt betalt som på sjøen. Bu-hu. For the record så har ikke Color Line sparket noen ennå. Men mange er glad i å ta sorgene på forskudd. Ja, hvilke jobber er det? Bartender/restaurantjobber og lignende, som allerede mottar hundrevis av søknader per stilling mange steder, og som i stor grad allerede er besatt av folk fra lavkostland? Lavere inntekt betyr også lavere skatteinngang fra vårt eget arbeidsmarked, det har en ganske stor effekt i stor skala. Og dette er ikke noe som isolert har skjedd for Color line, det skjer over store deler av arbeidslivet, så derfor syntes jeg det er alvorlig. Anonymkode: 30d33...179 3
Knirke Skrevet 30. mars 2018 #14 Skrevet 30. mars 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja, hvilke jobber er det? Bartender/restaurantjobber og lignende, som allerede mottar hundrevis av søknader per stilling mange steder, og som i stor grad allerede er besatt av folk fra lavkostland? Lavere inntekt betyr også lavere skatteinngang fra vårt eget arbeidsmarked, det har en ganske stor effekt i stor skala. Og dette er ikke noe som isolert har skjedd for Color line, det skjer over store deler av arbeidslivet, så derfor syntes jeg det er alvorlig. Anonymkode: 30d33...179 I løpet av året er det minst 700 andre arbeidstakere i andre yrker som også mister jobben, og mange av dem mister den på grunn av nedskjæringer eller konkurranse fra lavkost-land. Det er ikke noe som er unikt for Color Line, det er bare at de har blitt hauset opp i media for at folk skal fyre seg opp over det O store slemme selskapet som er så ondskapsfulle mot stakkars hjelpeløse arbeidere. Utviklingen går i retning billig arbeidskraft, det har den gjort lenge og det er ikke noe du og jeg får gjort noe med. Hvor mye produksjon har vi i Norge som ikke er flyttet til Kina, f.eks? 1
Drizzt Skrevet 30. mars 2018 #15 Skrevet 30. mars 2018 Det er ikke noe overraskende at et selskap vil tjene mer penger ved å ha lavere lønnskostnader. På hvilket nivå ligger lønningene det er snakk om?
Stina234 Skrevet 30. mars 2018 #16 Skrevet 30. mars 2018 På 26.3.2018 den 18.03, AnonymBruker skrev: Ja, dessverre. Men folk får det de stemmer på. Anonymkode: 30d33...179 Sjekk historien. Det var faktisk mye større utflagging av skip under AP. Det siste to årene er det mange flere skip som blir flagget inn til Norsk flagg. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #17 Skrevet 30. mars 2018 D e arbeiderpartiet sin feil! Anonymkode: 40084...547 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2018 #18 Skrevet 30. mars 2018 1 time siden, Knirke skrev: I løpet av året er det minst 700 andre arbeidstakere i andre yrker som også mister jobben, og mange av dem mister den på grunn av nedskjæringer eller konkurranse fra lavkost-land. Det er ikke noe som er unikt for Color Line, det er bare at de har blitt hauset opp i media for at folk skal fyre seg opp over det O store slemme selskapet som er så ondskapsfulle mot stakkars hjelpeløse arbeidere. Utviklingen går i retning billig arbeidskraft, det har den gjort lenge og det er ikke noe du og jeg får gjort noe med. Hvor mye produksjon har vi i Norge som ikke er flyttet til Kina, f.eks? Ja, det er selvsagt andre arbeidsplasser og bransjer som får merke det samme, men det er jo vitterlig ingen grunn til å la det bli ennå verre ved at regjeringen nå åpner for utenlandsk arbeidskraft! Å si at man ikke får gjort noe med det er en fallitterklæring, i så fall kan vi like gjerne legge ned hele arbeidslivet i Norge og la nesten alle arbeidsplasser tas av utenlandsk arbeidskraft. For det er likevel det som vil skje dersom utviklingen fortsetter som nå. Men det er jo tydeligvis det folk ønsker, at nesten alle skal være "working poors" eller gå på NAV. Personlig godtar jeg det ikke, og stemmer på at parti som ønsker å begrense internasjonaliseringen i noen grad. Det kalles å ta ansvar og ikke bare la det fare! Anonymkode: 30d33...179 2
Knirke Skrevet 30. mars 2018 #19 Skrevet 30. mars 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja, det er selvsagt andre arbeidsplasser og bransjer som får merke det samme, men det er jo vitterlig ingen grunn til å la det bli ennå verre ved at regjeringen nå åpner for utenlandsk arbeidskraft! Å si at man ikke får gjort noe med det er en fallitterklæring, i så fall kan vi like gjerne legge ned hele arbeidslivet i Norge og la nesten alle arbeidsplasser tas av utenlandsk arbeidskraft. For det er likevel det som vil skje dersom utviklingen fortsetter som nå. Men det er jo tydeligvis det folk ønsker, at nesten alle skal være "working poors" eller gå på NAV. Personlig godtar jeg det ikke, og stemmer på at parti som ønsker å begrense internasjonaliseringen i noen grad. Det kalles å ta ansvar og ikke bare la det fare! Anonymkode: 30d33...179 Nå er det sånn at NIS (norsk internsjonalt skipsregister) som Color Line evt skal flagge «ut» til, er et register som gir gode støtteordninger for norske sjøfolk. Som noen over sa, så har mange rederier flagget inn båtene sine fra utlandet til NIS de siste årene. Det er en positiv utvikling for Norge som sjøfartsnasjon, også for arbeidstakerne som da er sikret norske lønninger. Støtteordningen gjelder dog kun for maritimt personell, ikke for hotellansatte.
Gjest PaN Skrevet 31. mars 2018 #20 Skrevet 31. mars 2018 Ta det med ro, EØS avtalen er her og henter 700 arbeidere fra Polen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå