Gå til innhold

Ufør og hva man kan tjene ekstra/forsikring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble ufør 1 nov 2017, og i brevet står det at at jeg kan ha en årlig inntekt på 40% av 1 G, alså kr 37 454. Det er inntektsgrensen min står det. 

Jeg har ikke tenkt over det, da jeg er 100% ufør og jobber ikke, men i dag kom jeg på uføreforsikringen min, og den er jo mer enn 37 454 kr pr år. Så ja, er forsikringen definert som inntekt, og jeg skal ha redusert uføretrygd grunnet denne?

Noen som vet?

Anonymkode: dbd65...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erstatninger fra forsikringsselskap er ikke inntekt. Unntatt pensjonsavtaler og forsikring mot arbeidsledighet. Om man må skatte av det er en annen sak.

Endret av isw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, isw said:

Erstatninger fra forsikringsselskap er ikke inntekt. Unntatt pensjonsavtaler.

Det er ikke en erstatning, men en uføreforsikring arbeidsplassen min hadde, som jeg overtok, som nå da jeg var på AAP/Ufør nå, alså 100% medisinsk ufør, får mnd beløp utbetalt, som jeg skatter for.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en erstatning, men en uføreforsikring arbeidsplassen min hadde, som jeg overtok, som nå da jeg var på AAP/Ufør nå, alså 100% medisinsk ufør, får mnd beløp utbetalt, som jeg skatter for.

TS

Du kan lese denne:

http://www.skatteetaten.no/en/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/bfu/Utbetaling-av-forsikring-under-arbeidsuforhet-som-folge-av-sykdom-eller-ulykke-/

Men du trenger ikke bekymre deg for at det skal regnes som arbeidsinntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.1.2018 den 15.33, AnonymBruker skrev:

Jeg ble ufør 1 nov 2017, og i brevet står det at at jeg kan ha en årlig inntekt på 40% av 1 G, alså kr 37 454. Det er inntektsgrensen min står det. 

Jeg har ikke tenkt over det, da jeg er 100% ufør og jobber ikke, men i dag kom jeg på uføreforsikringen min, og den er jo mer enn 37 454 kr pr år. Så ja, er forsikringen definert som inntekt, og jeg skal ha redusert uføretrygd grunnet denne?

Noen som vet?

Du melder fra til Nav og får disse ytelsene samordnet. Det skal ikke ha noe å bety for noen av beløpene. Det er arbeidsinntekt Nav snakker om. 

Anonymkode: 66b99...6bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du melder fra til Nav og får disse ytelsene samordnet. Det skal ikke ha noe å bety for noen av beløpene. Det er arbeidsinntekt Nav snakker om. 

Anonymkode: 66b99...6bc

Barnetillegget er behovsprøvd så denne ytelsen kan ha betydning for utregningen. Har man ikke barnetillegg stemmer det du sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...