Gå til innhold

Effektivt styrkeprogram??

loqkajem

Anbefalte innlegg

Er det noen treningskyndige her som kunne kommet med innspill ? ☺️

Har ønske om å stramme opp litt. Jeg er 163 høy og veier 59 kg. Har satt opp treningsprogram cardio (intervall 5x4 og langkjøring) samt styrketrening 

jeg har tidligere kun trent utholdenhetsstyrke så jeg er ikke så erfaren med tung styrke, men har satt opp følgende program 

- beinpress

- benkpress

- knebøy

- militærpress

- legcurl

- biceps

løfter så tungt at jeg klarer Max 8 reps - 3 runder per øvelse 

er dette er greit program som vil gi resultater?  

Ps: knebøy gjøres med ganske lett vekt da jeg har kneproblemer etter operasjon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør ha med noe for ryggen også. Baseøvelser som benkpress og militærpress gir deg "mest for pengene" og gjør at du egentlig ikke trenger egne øvelser for triceps. Hvis du legger til en god ro-øvelse som chinups, kabelroing eller pendlay row trenger du ikke kjøre noe ekstra på biceps heller.

Markløft er en god øvelse for bakside lår, rumpe og rygg. Få noen til å sjekke at du gjør det riktig, ellers er det fort gjort å skade seg.

Du er ikke nødt til å bruke veldig tunge vekter, man kan få like god effekt av lette vekter og flere repetisjoner. Poenget er å løfte til man ikke klarer flere reps. Å kjenne hvor mye man klarer er jo også en treningssak. Du kan trene så du blir helt utslitt og må ha minst et døgn for å hente deg inn igjen, eller ta det litt lettere og trene hver dag. Begge deler funker.

Endret av linsejesus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres fint ut hvis du bytter f.eks benkpress mot nedtrekk. Etter min mening er det best med funksjonable øvelser, og jeg har alltid blitt fortalt av trenere og gymlærere at benkpress er tidenes minst funksjonable og unødvendige øvelse. Men folk er forskjellige. Push-ups og planken er også to bra øvelser som gir god effekt

Anonymkode: f6023...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg syns det høres fint ut hvis du bytter f.eks benkpress mot nedtrekk. Etter min mening er det best med funksjonable øvelser, og jeg har alltid blitt fortalt av trenere og gymlærere at benkpress er tidenes minst funksjonable og unødvendige øvelse. Men folk er forskjellige. Push-ups og planken er også to bra øvelser som gir god effekt

Anonymkode: f6023...2cb

Det gir ikke helt mening å bytte benkpress mot nedtrekk, for de trener henholdsvis bryst/triceps og rygg/biceps. Det er ikke mange øvelser som er "funksjonelle" på den måten at de er like bevegelser vi gjør til vanlig, men de klassiske øvelsene fungerer bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...