Gå til innhold

Folk med lav utdanning som stemmer Høyre eller FrP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor stemmer folk med lav eller ingen utdanning på Høyre eller FrP? Disse partiene i regjering har jo ført til at bedriftene i langt større grad kan ha folk på midlertidige ansettelser. Dette gir jo bedriftseierne mer makt ovenfor arbeidstakerne enn motsatt, maktbalansen går i favør arbeidsgiver. Dette er egentlig usunt fordi arbeidsgiver i utgangspunktet sitter med de beste kortene uansett. En med lav utdanning som kanskje mister jobben nå som automatisering kommer for fullt i enkelte bransjer er jo ikke så attraktiv på arbeidsmarkedet som høyere utdannede personer. Flere på midlertidige ansettelser fører jo med seg mer usikkerhet og mindre stabilitet for den lavt utdannede personen. Høyre og FrP har vel svekket arbeidsmiljøloven? Ender man ikke opp med å sage av greinen man selv sitter på? Kan dere skrive litt om dette? Særlig FRP er jo for de rike.

Anonymkode: fc20e...938

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror vel det først og fremst går på fremmedfrykt, og uvitenhet. Har ei venninne som skulle stemme SV, men hun forsto ikke at SV er sosialistisk venstreparti, så da stemte hun høyre. En annen stemmer SV og Frp annenhver gang, kjenner og ett par, hvor ingen har utdannelse, og ikke fast jobb, de har bare vikariat, og tjener lite. De stemmer Frp. Nå er det ingen av de her, jeg anser for å være noen av mine smarte venner.

Jeg har jo heller større forståelse for at, de som eier egne firmaer, tjener bra og har høy utdannelse stemmer H og Frp.

Dessverre tror jeg ikke det er så mange, som virkelig setter seg inn i hva de forskjellige politiske partiene ønsker. Og de fleste bryr seg om svært få saker og.

Anonymkode: 74c95...a96

• Liker 3
Skrevet

Frp skor seg på enkle sjeler som svelger ting rått og som er redd for fremmede mennesker

Anonymkode: 342ab...8d2

• Liker 12
Skrevet

Interessant at fordi man ikke vant, så skal man rakke ned på andre. Dét er nok og en grunn til at FrP kom høyt opp. Ei heller kritisere på utdanning når man sitter i glasshus (kommaregler, punktum og generell setningsoppbygning for eksempel.)

Anonymkode: 21f20...795

• Liker 11
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor stemmer folk med lav eller ingen utdanning på Høyre eller FrP? Disse partiene i regjering har jo ført til at bedriftene i langt større grad kan ha folk på midlertidige ansettelser. Dette gir jo bedriftseierne mer makt ovenfor arbeidstakerne enn motsatt, maktbalansen går i favør arbeidsgiver. Dette er egentlig usunt fordi arbeidsgiver i utgangspunktet sitter med de beste kortene uansett. En med lav utdanning som kanskje mister jobben nå som automatisering kommer for fullt i enkelte bransjer er jo ikke så attraktiv på arbeidsmarkedet som høyere utdannede personer. Flere på midlertidige ansettelser fører jo med seg mer usikkerhet og mindre stabilitet for den lavt utdannede personen. Høyre og FrP har vel svekket arbeidsmiljøloven? Ender man ikke opp med å sage av greinen man selv sitter på? Kan dere skrive litt om dette? Særlig FRP er jo for de rike.

Jeg har ikke utdanning, er selvstendig næringsdrivende, tjener 1 mill + i året og stemmer Høyre.

Anonymkode: d7169...99b

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant at fordi man ikke vant, så skal man rakke ned på andre. Dét er nok og en grunn til at FrP kom høyt opp. Ei heller kritisere på utdanning når man sitter i glasshus (kommaregler, punktum og generell setningsoppbygning for eksempel.)

Anonymkode: 21f20...795

Nå var det vel ikke den sittende regjering som fikk flest stemmer da og som sådan vant valget ;)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det vel ikke den sittende regjering som fikk flest stemmer da og som sådan vant valget ;)

Vel, med den logikken var det heller ikke de rødgrønne som vant i 2005 og 2009.

Anonymkode: 0a84d...d63

• Liker 10
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor stemmer folk med lav eller ingen utdanning på Høyre eller FrP? Disse partiene i regjering har jo ført til at bedriftene i langt større grad kan ha folk på midlertidige ansettelser. 

For veldig mange er jo en midlertidig ansettelse bedre enn ingen ansettelse. Veldig mange trenger mer erfaring å sette på CVen.

Dersom man kun kan ansette folk fast blir jo terskelen for å ansette en ny veldig høy, og kravene tilsvarende. Det er nesten umulig å sparke folk i Norge, og en fast ansatt er en kjempekostnad, spesielt om det ikke skulle fungere.

Anonymkode: 5afaa...99f

• Liker 5
Skrevet

Nå har jeg lest her inne at det er folk med lav utdanning som stemmer AP også, så det er vel en omdiskutert påstand.

Selv har jeg svært høy utdanning, og stemmer blått. Hva gjør det meg til? Unntaket? :lol:

Anonymkode: 1730d...9db

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at folk med lav utdanning ikke er tjent med et næringsliv som tjener penger og har gode og forutsigbare betingelser?

Har det skjedd noen stor endring for arbeidstakere når nå private bedrifter også kan ansette midlertidig på samme måte som offentlig sektor har hatt lenge? På hvilken måte er arbeidsmiljøloven svekket? 

Bør man ikke stramme inn i offentlig sektor først og fremst, da de midlertidige der stort sett er kvinner med lav lønn?

• Liker 5
Skrevet

Nå er det vel slik at folk står ganske fritt til å gi sin stemme til det partiet de selv vil, uten å måtte søke om tillatelse fordi de kanskje ikke har stor nok bunke eksamenspapirer eller fin nok adresse. Eller?

Er det ikke egentlig en uting å sette seg på en pidestall og se ned på andre fordi de våger å stemme mot pidestallens oppfatning av hva de skal ha lov til å stemme?

Anonymkode: 34f8e...5f0

• Liker 4
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Muligens jeg er sær, men jeg ser på åpenheten for midlertidig ansettelse som noe positivt. Jeg har et stort hull på CV'en etter å ha vært hjemme mange år på grunn av sykdom. Jeg har ingenting å vise til, men kanskje noen er så dum å ansette meg i en fast stilling? Nei, sånn fungerer det ikke. De ønsker noen med erfaring, de ønsker noen som de kan bruke og ha lenge. Det er nesten helt umulig å få sparket noen, så om arbeidsgiveren ansetter en ubrukelig dåsemikkel i en fast stilling så blir de ikke kvitt den og det kan medføre høyere arbeidsbelastning for de andre på jobb. Jeg ser på det egentlig som en mulighet til å komme meg inn på arbeidsmarkedet igjen fordi med midlertidig ansettelse så er det kanskje noen der ute som er tett nok i pappen til å ansette meg, om så for en liten periode så jeg kan få litt erfaring igjen og få et lite ben innenfor.  Jeg har virkelig ikke lyst til å studere veggene her hjemme de neste førti årene til jeg går av med alderspensjon. Det er deprimerende, det er trist, det river litt i sjelen hver dag jeg må være her og det river litt i sjelen hver gang jeg får høre: "vi ser etter noen med erfaring". Så når noen sier til meg at det skaper usikkerhet og stabilitet for meg, så tenker jeg i mitt stille sinn at de ikke vet hva de snakker om. :tommel:

Anonymkode: 6b4a9...f7e

• Liker 6
Skrevet
24 minutter siden, Illuminatum skrev:

Så du mener at folk med lav utdanning ikke er tjent med et næringsliv som tjener penger og har gode og forutsigbare betingelser?

Har det skjedd noen stor endring for arbeidstakere når nå private bedrifter også kan ansette midlertidig på samme måte som offentlig sektor har hatt lenge? På hvilken måte er arbeidsmiljøloven svekket? 

Bør man ikke stramme inn i offentlig sektor først og fremst, da de midlertidige der stort sett er kvinner med lav lønn?

Det er ikke nødvendigvis noen krise, men det er jo ting som tyder på at antallet midlertidige ansettelser kan gå oppover:

http://frifagbevegelse.no/nyheter/antall-midlertidig-ansatte-oker-betydelig-6.158.396278.13cd72e666

Det nye var ikke at man kunne ansette midlertidig i det hele tatt, det har man kunnet lenge før 2013 opptil fire år så lenge behovet faktisk er midlertidig (vikar for noen, prosjektstilling etc.). Næringslivet har da hatt mulighet til å ansette midlertidig til midlertidige behov lenge allerede og har hatt forutsigbare betingelser. 

Problemet med de nye reglene som da tillater midlertidig ansettelse i et år på generelt grunnlag er at folk risikerer å bli gående på det i åresvis eller i verste fall i tiår. Jeg kjenenr til folk som aldri har hatt fast jobb, som er godt voksne og som dermed ikke har mulighet til å etablere seg og stifte familie. Hvis vi ser en ytterligere økning i midlertidige ansettelser, så vil det gjelde stadig flere. Ikke bare er det ille for den enkelte, men det kan også gå utover samfunnsøkonomien og verdiskapningen hvis stadig flere ikke får lån til å kjøpe bolig/etablere seg. 

Anonymkode: 250d1...08c

• Liker 5
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de bor i fattige nabolag og dermed har mer personlig erfaringer med våre nye landsmenn. Gratulerer med valget, mine borgerlige venner!

Anonymkode: ce9af...b49

Det stemmer ikke da. De fleste som stemmer blått, bor der det bor få innvandrere, og motsatt. Bor selv på østkanten i Oslo, og jeg og de naboene jeg vet hva stemmer. Stemmer alle på rød side.

Anonymkode: 74c95...a96

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Mange unge stemmer høyre fordi de vil ha pensjon når de blir gamle.

Skrevet

Jeg har ikke lav utdanning og stemmer Høyre. Hva nå?

Anonymkode: c8299...ac3

• Liker 2
Gjest Minesveiper
Skrevet (endret)

Jeg forstår heller ikke greien spesielt med Frp. Folk tror jo de kommer til å slippe unna bompenger, eiendomsskatt og andre avgifter om de stemmer frp, men forstår ikke at disse pengene i så fall må hentes inn andre steder. Dette spesielt i en tid hvor man må ta ut mindre penger fra pensjonsfondet til å dekke underskuddet fra fastlandsøkonomien i statsbudsjettet. Jeg forstår at Frp henter en del velgere pga innvandringspolitikken, og jeg er heller ikke så imot landsbrukspolitikken de har ført, men ellers er det et populistisk tulleparti. En gang i tiden ville de selge rettighetene til oljeborring ut av landet. En trøst er i alle fall at Erna er der til å passe på at de ikke gjør helt idiotiske ting. 

Sliter også med å forstå hvorfor normale folk med en ligningsformue på under 1,4 mil stemmer høyre. Dårligere arbeidsrettigheter, mer penger til de rikeste og dårligere offentlige tilbud enn man kunne hatt er det man får. "Helsekøene har gått ned med høyre i regjering": Ja, det er ikke så veldig rart når regjeringen brukte langt mer penger fra pensjonsfondet (mer enn de burde) sammenlignet med forrige regjering. Om de ikke hadde hatt noe å vise til ville det bare betydd at de kastet penger ut av vinduet. De kan ikke bruke like mye penger nå lengre og det blir spennende å se hvordan de skal få til alt de lovere når de har tenkt å gi mer skattelettelser til de rikeste.

Endret av Minesveiper
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert fordi de ikke føler at interessene deres blir ivaretatt av for eksempel "Arbeider"partiet (som egentlig burde hete Pampepartiet). De foretrekker kanskje midlertidige ansettelser fremfor at arbeidsmarkedet blir oversvømmet av innvandrere som presser lønningene ned på jobbene folk med lav utdanning ellers ville hatt.

Jeg er enig i at arbeidsgiver er den som sitter med makten i utgangspunktet og det er viktig at staten er det for å banke arbeidsgivere på plass, men norsk arbeidsliv er allerede ganske greit regulert så da er det vel enklere å stemme basert på andre ting, som for eksempel iveren etter å hente inn tusenvis av fremmedkulturelle lykkejegere og andre som vil ødelegge arbeidsmarkedet for lavutdannede.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Frp skor seg på enkle sjeler som svelger ting rått og som er redd for fremmede mennesker

Forakten mot vanlige arbeidere står i taket på venstresiden, ser jeg. Venstresiden spytter og tråkker på vanlige arbeidere, samtidig som de later som de ønsker å representere dem.

• Liker 3
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nesten helt umulig å få sparket noen, så om arbeidsgiveren ansetter en ubrukelig dåsemikkel i en fast stilling så blir de ikke kvitt den og det kan medføre høyere arbeidsbelastning for de andre på jobb.

Prøvetid?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...