Gå til innhold

Hva lærte du av dine foreldre, som du skal lære dine barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden om hårreisende ting når vi var unge. 

Jeg kommer til å ville lære mitt barn å bruke kniv tidlig, og ta buss alene så snart barnet er modent for det. Man vokser mye på ansvar. :)

Jeg vil også ta barna mine med på hjemmeslakt, og de kan få sløye egen fisk npr de er rundt 4 år. 

Er det noe du ble tillært som er litt I mot dagens normer, som du vil videreføre? 

Anonymkode: 9fd79...cc0

• Liker 2
Skrevet

Å være takknemlig for de små tingene i livet, som feks mat på bordet hver dag, alt slags vær, rent vann i springen. Ja, rett og slett sette pris på livet vi har fått utdelt :-) 

• Liker 2
Skrevet

Enig i det med å lære ansvar og selvstendighet. Av praktiske ting har vi allerede begynt å lære 3-åringen bruk av kniv (de har også litt av det i barnehagen, så det er ikke så uvanlig tror jeg). Hun får prøve seg på det meste vi driver med, fra matlaging til sykkelreparasjoner. 

Andre ting jeg vil forsøke å lære det/stimulere til, kommer arbeidsmoral høyt på listen. 

Anonymkode: 0488e...a5c

Skrevet

Ikke slåss. Jeg er mann og lærte tidlig og holde meg unna fysiske konflikter. Har dermed slippet å få bot, fengsel, muligheter for selv å få juling og andre negative konsekvenser som alle kompisene mine  fikk erfare😅

Anonymkode: 4150f...527

• Liker 1
Gjest C.Tramell
Skrevet

Vi lar dem ikke få alt de ønsker seg selv om vi har råd til det. De får lære seg å spare til ting selv, og de får ikke lov til å ha så mange aktiviteter at det ikke blir tid til å ta det med ro hjemme minst en dag i uka. Vi tror nemlig på at det å kjede seg litt gir ro i sjela og er fantastisk for utvikling av kreativitet. Det er noe av det vi selv lærte hjemme og nå lærer videre til ungene. Har inntrykk av at vi er litt i utakt med flertallet når det gjelder disse tingene...? Mange av ungene og ungdommene vi kjenner har i alle fall vært overstimulert med tilrettelagte aktiviteter og full rulle siden de var bittesmå, og er nå lite selvstendige og sliter med å finne på ting selv. Det er også mange som har ALT, og som får ting nesten før de er ferdig med å si at de ønsker seg det. De har mistet litt evnen til å glede seg over ting de får og får oppleve virker det som, og sånn er heldigvis ikke våre blitt. 

Skrevet

Jeg skal lære mine barn noe jeg  IKKE lærte hjemme. Å vær selvstendig 👍🏻 

Anonymkode: 8f43b...321

• Liker 2
Skrevet

Å spare.

Foreldrene mine lagde en aktivitet ut av at vi hver sommer dro i banken. Da var det utrolig stas å se hvor mye penger vi hadde tjent opp for hver gang. Vi fikk en liten sum i uka som vi la på sparebøssa, og de hadde vi jo ikke tilgang på. Det ga meg utrolig mestringsfølelse, selv om sparinga aldri var til noe spesielt.

• Liker 3
Skrevet

Lærte av pappan min var vel å glede seg over de små tingene. Og at selv om man er jente så kan man gjøre "gutteting." Pappa er litt slik at han setter pris på barn som teste grenser og ikke bare gjør som alle andre. Syns dette er viktig å ta med videre.

Har ingen gode minner med moren min, voldelig psykisk syk dame så kommer ikke til å ta med noe videre derfra.

Anonymkode: 27244...876

• Liker 2
Skrevet

- Å lære seg fornuftig økonomistyring så de slipper å bli luksusfellen kandidater. Jeg er flink å spare pga det jeg har lært hjemmefra

- normal høflighet

- lære de å bli selvstendige sånn at de vet hvordan man lager mat og vet hvordan vaskemaskinen fungerer. At de rydder etter seg og ikke lar ting ligge å slenhe fordi mamma rydder jo

• Liker 1
Skrevet

Jeg lærte å se med godvilje på andre mennesker, det håper jeg at barna mine har tatt med seg videre.

Skrevet

Foreldrene mine tjente veldig godt, men det skjønte jeg ikke før jeg ble eldre. Selv om vi hadde stort hus, ny bil "hele tida", hytte, og dro på skikkelig ferieturer om sommeren. Vi lærte å spare penger og bruke de fornuftig. Husker pappa holdt "foredrag" i bilen om merkeklær og fabrikkarbeidere, at de som lagde slike klær ikke hadde det godt. Han viste meg artikler, vi snakket om klærne jeg allerede hadde og at de var bra nok osv.

Husker da vi var ute og reiste, så skulle vi ikke bo på 5-stjerners hotell med basseng og all invlusive. Nei, vi måtte sitte i en trang og varm buss i flere timer før vi bosatte oss i et falleferdig hus midt i jungelen. Rundt oss var det fastboende, fiskere o.l som knapt eide nåla i veggen. Vi lekte med barna, fikk se hvordan de levde. Husker sååå godt en gang da vi kjøpte hele drops-krukken på den lille butikken der, og barna som sto og måpte, og ble helt fra seg av lykke når vi ga de drops. De var jo lutfattige. Husker og da vi dro inn til storbyen og så gatebarn. Pappa fortalte oss om de. Slike opplevelser og lignende sitter enda. Alle burde oppleve sånt, man får et helt annet perspektiv på ting.

Nugatti og sånt var forbudt i huset. Sjokolade og godteri var forbeholdt lørdager.

De var veldig flinke til å følge opp med skolen. Hjalp med lekser, motiverte oss og satte krav. Alle vi søsknene klarte egentlig å forville oss litt inn i dårlige miljøer i ungdomstida. Mange av vennene våre fra den tida er enten navere, fått sosial angst, innlagt, og Gud veit. Vet om en som kom i fengsel. Det var fester med dop osv. Men foreldra våre forventet at vi skulle opp og ut i verden. Få en utdannelse og grei jobb. Det var nok litt hardt til tider, men de ga seg ikke! 

Anonymkode: 7cd6e...c55

• Liker 1
Skrevet

At man kan invitere ekser til julemiddag så de slipper å sitte alene.. en gang stefar alltid stefar 😘

Anonymkode: 63c76...aa9

Skrevet

Jakt og fiske, med alt det innebærer av villmaksliv. Skikkelig matlaging.

Anonymkode: 4a8a1...e02

• Liker 1
Skrevet

Høflighet! Ser så alt for mye av frekke drittunger nå for tiden som svarer både foreldre og fremmede på en ufordragelig måte mens mor står og rister på hodet "oppgitt" og ler av den søte lille morsomme rampen.

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Inspirert av tråden om hårreisende ting når vi var unge. 

Jeg kommer til å ville lære mitt barn å bruke kniv tidlig, og ta buss alene så snart barnet er modent for det. Man vokser mye på ansvar. :)

Jeg vil også ta barna mine med på hjemmeslakt, og de kan få sløye egen fisk npr de er rundt 4 år. 

Er det noe du ble tillært som er litt I mot dagens normer, som du vil videreføre? 

Anonymkode: 9fd79...cc0

Å lage mat. Jeg slapp mye til på kjøkkenet jeg og lagde bacalao og biff stroganoff f.eks. 
Ungene mine har jo knapt fått røre kjøkkenutstyret mitt. Nå har 9 åringen blitt kjempeinteressert i matlaging av seg selv og maser selv om å få slippe til, så jeg har blitt flinkere nå i det siste. Hun drømmer om å bli kokk :) Jeg må bare tørre å la henne prøve. Hun får ikke lov å holde på med kokeplatene alene da, men det går greit når jeg står sammen med henne.

Anonymkode: e1e55...4b2

Annonse
Skrevet

Å være takknemlig for ting, takke for maten, si i fra hvor du går når du skal ut og behandle andre pent.

Skrevet
19 timer siden, Suuusa skrev:

Å være takknemlig for de små tingene i livet, som feks mat på bordet hver dag, alt slags vær, rent vann i springen. Ja, rett og slett sette pris på livet vi har fått utdelt :-) 

Lykke til med det

Anonymkode: fe200...a5e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine tjente veldig godt, men det skjønte jeg ikke før jeg ble eldre. Selv om vi hadde stort hus, ny bil "hele tida", hytte, og dro på skikkelig ferieturer om sommeren. Vi lærte å spare penger og bruke de fornuftig. Husker pappa holdt "foredrag" i bilen om merkeklær og fabrikkarbeidere, at de som lagde slike klær ikke hadde det godt. Han viste meg artikler, vi snakket om klærne jeg allerede hadde og at de var bra nok osv.

Husker da vi var ute og reiste, så skulle vi ikke bo på 5-stjerners hotell med basseng og all invlusive. Nei, vi måtte sitte i en trang og varm buss i flere timer før vi bosatte oss i et falleferdig hus midt i jungelen. Rundt oss var det fastboende, fiskere o.l som knapt eide nåla i veggen. Vi lekte med barna, fikk se hvordan de levde. Husker sååå godt en gang da vi kjøpte hele drops-krukken på den lille butikken der, og barna som sto og måpte, og ble helt fra seg av lykke når vi ga de drops. De var jo lutfattige. Husker og da vi dro inn til storbyen og så gatebarn. Pappa fortalte oss om de. Slike opplevelser og lignende sitter enda. Alle burde oppleve sånt, man får et helt annet perspektiv på ting.

Nugatti og sånt var forbudt i huset. Sjokolade og godteri var forbeholdt lørdager.

De var veldig flinke til å følge opp med skolen. Hjalp med lekser, motiverte oss og satte krav. Alle vi søsknene klarte egentlig å forville oss litt inn i dårlige miljøer i ungdomstida. Mange av vennene våre fra den tida er enten navere, fått sosial angst, innlagt, og Gud veit. Vet om en som kom i fengsel. Det var fester med dop osv. Men foreldra våre forventet at vi skulle opp og ut i verden. Få en utdannelse og grei jobb. Det var nok litt hardt til tider, men de ga seg ikke! 

Jeg liker foreldrene dine :)

Anonymkode: fe200...a5e

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvor dere handlet,ettersom merkeklær som oftest er det som ikke lages av barnearbeidere og lutfattige fabrikkansatte i Kina og India? 

Anonymkode: 5bffe...fd0

Skrevet

Samfunnsengasjement.

Vi diskuterte masse rundt bordet hjemme, foreldrene mine, søsknene mine og jeg. Alt fra veldig konkrete ting som foregikk i nyhetsbildet den uka, til større ting som fattigdom, miljø, krig, kunst og så videre. En naturlig del av livet vårt hjemme. Husker det var veldig rart å komme på besøk til andre familier hvor det eneste man pratet om var hytta, bilen og hva som gikk på TV. 

Anonymkode: c0faf...a5a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...