Gå til innhold

Lage bok om meg og mannen min til våre barn

Havbris

Anbefalte innlegg

For et par år siden fikk jeg en kreftdiagnose, og gikk igjennom standard behandling og er heldigvis kreftfri så langt. Mannen min har også vært igjennom kreftbehandling, og vi har virkelig blitt minnet på at livet er sårbart og kan ta uventede retninger i raskt tempo. Jeg har kjent på alt av angst for å dø fra barna mine og mannen min og har vel vært gjennom det meste av vonde tanker. Heldigvis er vi friske nå, men jeg vet at vi ikke har noen garanti for at det ikke skjer tilbakefall.

Nylig leste jeg tråden til Baremeg, som på en gripende og reflektert måte tok oss med på de siste ukene hun hadde i livet sammen med sine kjære, og hun var særlig opptatt av å etterlate seg video, bilder og tekst for å kunne fortelle mest mulig om seg selv til det lille barnet hennes.

Jeg ble veldig berørt av alt hun skrev, og har tenkt mye på hvordan jeg selv (og mannen min) kan skrive ned historiene om oss, - ikke fordi det er noe som tyder på at vi har kort tid igjen å leve - men fordi det er så mye i våre historier som jeg ønsker at våre barn skal kunne lese og vite om. Slektstre, historier om besteforeldre, vår barndom, hva vi holdt på med, hvordan vi levde og tenkte, hva vi spiste osv. osv. Mye av dette har vi jo fortalt til barna, men mye blir glemt og det er bedre om det er nedfelt skriftlig. Dette er noe jeg har lyst til å bruke tid på, - og gi til våre barn f. Eks til jul. Med andre ord en "Boken om meg", en slags historiebok om mor og far. 

Jeg har sjekket en del på nett og foreløpig finner jeg bare "Boken om meg" som ser bra ut, men det ser ut som man her bestiller boken og skriver inn for hånd. Jeg er på jakt etter noe digitalt i samme gata, der jeg/vi kan skrive på PC inn i ferdige maler med noe av samme innholdet som i "Boken om meg". 

Er det noen som kjenner til noe i nærheten av det jeg er på jakt etter, eller som har andre forslag til hvordan vi kan lage våre egne historiebøker som er litt mer forseggjort enn en haug med ark som er stiftet sammen?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fotobøker har rom for både tekst og bilder, og trykkes i god kvalitet. Du kan fint lage sider med kun tekst. Jeg ville startet der, det finnes mange leverandører. Cewe, blurb.com osv. De kan enkelt trykkes i flere eksemplarer.

Programvare som InDesign fra Adobe er for å lage trykksaker, mer avansert å bruke.

Synes forøvrig dette er en kjempegod idé! Ta med f.eks dine yndlingsoppskrifter også. Din livssaga, hva du har vært involvert i i samfunnet, hverdagsliv, familie. Lage en historie som er interessant å lese, ikke bare tørre fakta.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen trykkerier trykker og binder inn bøker på oppdrag, selv om det er kun ett eller noen få eksemplarer som skal lages. Jeg ville hørt med et trykkeri.

Anonymkode: 60fff...fb4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så fint at dere ønsker å bruke tid på dette. Livet er skjørt, så det er viktig å skrive ned slikt nå mens man ennå lever og husker. Jeg har bare skrevet for hånd i en pen notatbok kjøpt i bokhandel. Jeg har bare ett barn. Jeg har limt inn bilder, tegnet og brukt forskjellige typer penner for variasjon. Jeg har brukt spørsmålene i denne listen: http://www.tilfedrene.com/50-sporsmal-du-kan-stille-i-et-intervju-av-en-slektning/

I tillegg har jeg laget en video-variant, hvor jeg har tatt klipp fra forskjellige hjemmevideoer og lagt på mine kommentarer. Jeg har også limt inn bilder i fotoalbum. 

Jeg har også laget et slekts-arkiv på en USB-pinne hvor jeg har tatt bilder av smykker, sølvtøy, pyntegjenstander og annet jeg har arvet, og notert hvem jeg arvet gjenstanden fra og litt om gjenstandens liv. Det er kanskje ikke så viktig, men for meg er det hyggelig å tenke på at den ringen arvet jeg fra grandtante og når jeg dør vil hun fremdeles bli husket av min datter når hun ser på den. På den USB-pinnen har jeg også scannet inn oldefars dåpsattest og andre papirer det kan være moro å ta vare på. 

Anonymkode: 5103f...9a3

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ViljaH skrev:

Fotobøker har rom for både tekst og bilder, og trykkes i god kvalitet. Du kan fint lage sider med kun tekst. Jeg ville startet der, det finnes mange leverandører. Cewe, blurb.com osv. De kan enkelt trykkes i flere eksemplarer.

Programvare som InDesign fra Adobe er for å lage trykksaker, mer avansert å bruke.

Synes forøvrig dette er en kjempegod idé! Ta med f.eks dine yndlingsoppskrifter også. Din livssaga, hva du har vært involvert i i samfunnet, hverdagsliv, familie. Lage en historie som er interessant å lese, ikke bare tørre fakta.

Takk for tips - skal sjekke ut forslagene. Ja, jeg tenker å lage en livsaga med noe av det innholdet du beskriver - som forteller om mitt/vårt levde liv før barna ble født, med små historier, spesielle hendelser etc. Kjedelige historiebøker har de lest før. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt at mannen min og jeg lager hver vår, men kanskje en felles bok kunne vært like hyggelig? Hva tror du @ViljaH?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fint at dere ønsker å bruke tid på dette. Livet er skjørt, så det er viktig å skrive ned slikt nå mens man ennå lever og husker. Jeg har bare skrevet for hånd i en pen notatbok kjøpt i bokhandel. Jeg har bare ett barn. Jeg har limt inn bilder, tegnet og brukt forskjellige typer penner for variasjon. Jeg har brukt spørsmålene i denne listen: http://www.tilfedrene.com/50-sporsmal-du-kan-stille-i-et-intervju-av-en-slektning/

I tillegg har jeg laget en video-variant, hvor jeg har tatt klipp fra forskjellige hjemmevideoer og lagt på mine kommentarer. Jeg har også limt inn bilder i fotoalbum. 

Jeg har også laget et slekts-arkiv på en USB-pinne hvor jeg har tatt bilder av smykker, sølvtøy, pyntegjenstander og annet jeg har arvet, og notert hvem jeg arvet gjenstanden fra og litt om gjenstandens liv. Det er kanskje ikke så viktig, men for meg er det hyggelig å tenke på at den ringen arvet jeg fra grandtante og når jeg dør vil hun fremdeles bli husket av min datter når hun ser på den. På den USB-pinnen har jeg også scannet inn oldefars dåpsattest og andre papirer det kan være moro å ta vare på. 

Anonymkode: 5103f...9a3

Så flott og viktig arbeid du har gjort - og for en gave til barnet ditt! Du ga meg mange gode ideer, for vi har mye historisk materiale i huset. Dette blir et prosjekt ser jeg, men kjenner at det har blitt så viktig etter å ha sett livene til folk ta helt andre retninger enn de tenkte. Tusen takk for hjelp!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Havbris skrev:

Takk for tips - skal sjekke ut forslagene. Ja, jeg tenker å lage en livsaga med noe av det innholdet du beskriver - som forteller om mitt/vårt levde liv før barna ble født, med små historier, spesielle hendelser etc. Kjedelige historiebøker har de lest før. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt at mannen min og jeg lager hver vår, men kanskje en felles bok kunne vært like hyggelig? Hva tror du @ViljaH?

Det henger mest på om begge er interessert i å bruke tiden det tar å lage dette? Jeg liker dog tanken på mammas og pappas bok godt.

Det er nok viktig å sette en ramme for arbeidet som gjør det gjennomførbart å få ferdig. Hvis du er voldsomt ambisiøs så KAN det bli et evighetsprosjekt som aldri går i trykken.. da er det bedre å lage flere mindre bøker tenker jeg. Kanskje tenke max sidetall for hver bok når dere laget disposisjon, f.eks 50, 75, 100?

Slik avgrensning kan settes på flere måter; mors og fars historie, slektssaga med alle forfedre på begge sider og deres korte historie, slektens klenodier (likte den ideen godt, driver på med slik kartlegging selv i mine foreldres hus). Mat og drikke i vår slekt. Osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet forøvrig om flere damer som mistet sin mor ung, og det har vært et livslangt tap for dem at de ikke vet detaljer om mors barndom og hennes liv og interesser. Så en slik bok burde egentlig være obligatorisk for alle som har barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott idé! Jeg ville elsket å få en slik bok om mine foreldre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ViljaH skrev:

Det henger mest på om begge er interessert i å bruke tiden det tar å lage dette? Jeg liker dog tanken på mammas og pappas bok godt.

Det er nok viktig å sette en ramme for arbeidet som gjør det gjennomførbart å få ferdig. Hvis du er voldsomt ambisiøs så KAN det bli et evighetsprosjekt som aldri går i trykken.. da er det bedre å lage flere mindre bøker tenker jeg. Kanskje tenke max sidetall for hver bok når dere laget disposisjon, f.eks 50, 75, 100?

Slik avgrensning kan settes på flere måter; mors og fars historie, slektssaga med alle forfedre på begge sider og deres korte historie, slektens klenodier (likte den ideen godt, driver på med slik kartlegging selv i mine foreldres hus). Mat og drikke i vår slekt. Osv.

Jeg tror nok det blir jeg som kommer til å ta meg av gjennomføringen av arbeidet i stor grad, men vi er begge vant med å skrive, og kan skrive godt! Og avgrensning må det bli - har holdt på med nok skriveprosjekter i form av oppgaver og artikler som sto i fare for ikke å bli ferdig fordi jeg ikke klarte å sette strek. Så jeg har bestemt meg for en "bok om mamma og pappa" - med flere deler: om meg og mine og det samme med mannen min. Og så vår historie, husets historie osv osv. Jeg vil at det skal bli en levende bok! Jeg setter pris på rådene fra deg!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har allerede snakket om det i kveld, og mannen min har hostet opp en rekke herlige historier som forteller om livet da han vokste opp og alt det rare han opplevde som forteller om vilkårene osv. Vi er nok fort igang med å få ting ned i tekst når vi har fått satt en ramme og struktur. Dette gleder jeg meg til, og det er fint å gjøre dette mens vi ennå har hukommelse intakt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mistet moren min da jeg var ung. Det jeg har savnet mest er at hun ikke skrev noe brev til meg. Hun visste at hun skulle dø. Det hadde betydd så utrolig mye med et brev til de store anledningene. Som f.eks konfirmasjon, min første kjæreste, når man flytter hjemmefra etc. Bare et lite tips;)

Anonymkode: 77e9a...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, GoldenLioness skrev:

CEWE fotobok er genial. Da kan dere lage en helt skreddersydd bok i nydelig kvalitet. 

Er det rom for tekst i denne? Det skal være mest tekst og noe foto. Tusen takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min tante døde fra sine voksne barn av kreft for to år siden. Hun lagde tre fotobøker til dem. Det er ut som om hun har bestilt av de tykkeste typene og laget tekst om til bildeformat for få tekst og bilder om en annen. 

Man kan også skrive endel direkte inn i mange fotobøker, og velge hvor store de skal være. Den største vi har bestilt noen gang hadde 50 sider, men tror det finnes større. 

Anonymkode: 7b320...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest GoldenLioness
17 minutter siden, Havbris skrev:

Er det rom for tekst i denne? Det skal være mest tekst og noe foto. Tusen takk for innspill.

Ja, du kan skrive så mye du vil 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mistet moren min da jeg var ung. Det jeg har savnet mest er at hun ikke skrev noe brev til meg. Hun visste at hun skulle dø. Det hadde betydd så utrolig mye med et brev til de store anledningene. Som f.eks konfirmasjon, min første kjæreste, når man flytter hjemmefra etc. Bare et lite tips;)

Anonymkode: 77e9a...b0b

Åh, dette innlegget gav meg vondt i magen. Disse tingene betydde så mye for meg når jeg vokste opp, og kan ikke tenke meg hvor sårt det var uten. Klem!

Anonymkode: d9694...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...