Gå til innhold

Er trygda for lav?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sant!  

Kjekt det! Jeg ser jo det at det lønner seg for folk å være trygda og la felleskapet ta regningen.  Er ekstremt mange som tenker som deg,  og da er det godt noen av oss gidder å jobbe og finansiere det hele 

Anonymkode: 30190...213

Det kom kanskje ikke klart fram at jeg jobber, betaler skatt og finansierer en trygda naver som betaler trygda / skatten tilbake til meg gjennom leie av leilighet.

Endret av Hurepoix
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men du tenker ikke at det skal være en differanse mellom de som jobber og ikke jobber?

Det er greit at det ikke lønner seg å jobbe bestandig? 

Selvfølgelig skal det være en diferanse, men jeg mener lønnene har steget for høyt

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bekjent som du bare VET er helt frisk? Tillat meg å tvile. Er vel heller sånn at man ikke gidder si alt til alle. 

Anonymkode: 676c9...650

Frisk nok til å være hjemme med 2 unger under 5 år, ha 6 bikkjer som hun konkurrerer med i helgene,  ha enebolig og drive bikkjeoppdrett.. 

Jeg som er såkalt frisk hadde ikke orket dette engang!!  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Regn skrev:

Selvfølgelig skal det være en diferanse, men jeg mener lønnene har steget for høyt

Men det er ikke relevant for denne diskusjonen. Det er differansen som er relevant 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Hurepoix skrev:

Det kom kanskje ikke klart fram at jeg jobber, betaler skatt og finansierer en trygda naver som betaler trygda / skatten tilbake til meg gjennom leie av leilighet.

Nei det gjorde det ikke 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke relevant for denne diskusjonen. Det er differansen som er relevant 

Så lenge du ikke er moderator kan du ikke bestemme hva andre skriver.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trygd er ment til å holde folk i live. Det er en gave fra skattebetalerne. Da er det selvsagt at man ikke kan kreve mye. Det burde vært vesentlig lavere, spør du meg. Studenter klarer seg med 7.500 per måned, og må atpåtil betale tilbake en andel. Trygdede burde ikke få mer med mindre det er snakk om alderspensjon som er tjent opp gjennom et langt arbeidsliv.

Anonymkode: 69b4f...0d8

De fleste studenter har deltidsjobb fordi de ikke klarer å leve på bare lånet og de bor i kollektiv noe som kan være en helt uholdbar situasjon for en syk voksen person, i tillegg får de gjerne hjelp fra foreldre og er gjerne hjemme i feriene for å spise seg opp, bo gratis noen mnder og der de gjerne jobber 3 mnd og får seg ekstra penger de sper på med resten av året. I tillegg benefiitter de på at de er unge, full av energi og har mange rundt seg i samme situasjon der en gjerne hjelper hverandre med å finne billige løsninger på ting. Ikke alle uføre som kan drive med dumpsterdiving til dagen liksom..

Uføre betaler det samme som andre folk i boutgifter så en sitter ikke igjen med noe annet enn til overlevelse på minstesats. Trygden dekker tak over hodet, mat og basisbehov. Men heller ikke noe mer enn det. Det kan ikke være lavere så lenge boutgifter ligger så høyt som de gjør i Norge. 

Anonymkode: ff551...03d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det gjorde det ikke 

Eh jo, det gjorde det.

Anonymkode: e63dc...1f3

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Regn skrev:

Så lenge du ikke er moderator kan du ikke bestemme hva andre skriver.

Neida og ertesuppe er bedre enn lapskaus....

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AsperSchizo skrev:

Man får IKKE 20.000 utbetalt som ung ufør.

Jo! Popp ut noen unger og du får enda mer! 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AsperSchizo skrev:

Uføre bør ikke få seg barn. Orker de det, orker de nok å jobbe, hvis de vil.

Hahaha det er ingen hindring for dem ;)

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da får du ta utdannelse, og få deg en bedre jobb. Du har en mulighet til å tjene mer. Det har ikke en som er for syk til å jobbe.

Jeg mangler 30 studiepoeng, fra en bachelorgrad, hvor jeg ville tjent rundt 500 000, så ble jeg syk. Og nå får jeg ikke fullført utdannelse, eller jobbet. Med mindre det kommer en mirakelkur snart. Så nå har jeg 190 000 i året.

Anonymkode: e2879...61d

Skjønner at det er vanskelig å bli syk, men jeg syntes den holdningen der er arrogant, og jeg som er i 100% stilling (i praksis 150%, 12 timers arbeidsdager - på grunn av nedbemmaninger). Jeg kan forklare...

Nei, det er ikke "bare å ta en bedre utdannelse og få en bedre jobb" eller jobbe mer. Mange av oss jobber det remmer og tøy holder, og det er heller ikke lett å klatre i dagens arbeidsliv, det er heller ikke bare å skaffe ny jobb. I min bransje sier nå en del tidligere kolleger (som var svært dyktige med god CV, høy utdannelse, gode skussmål osv.) at de har brukt 1-2 år på å få en ny jobb. Det er det ikke alle som kan gjøre sånn uten videre. Min opplevelse er at det er folk som ikke har vært i arbeidslivet på en god stund (type 10 år eller mer, enten på grunn av trygd eller arbeidsløshet) som kommer med slike floskler. Arbeidslivet har for veldig mange blitt betydelig tøffere de siste 10 årene. 

Anonymkode: 0bcc1...9b5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på matpriser og boligmarkedet: Ja, den er for lav. 

Det å ha råd til luksus som kino, som forøvrig koster halve grisen og mere til. Du har buss i tillegg. Du må bare drømme om å kjøpe popcorn i kiosken. Det er sårt for noen som allerede er nederst på rangstigen økonomisk sett. 
De fleste uføre og de på AAP ber ikke om syden tur til sommer og vinter. Eller kino fremfor DVD hver gang, restaurant ukentlig og ny flatskjerm TV hvert år. 
Alt de ber om er at man skal legge seg om natten, uten å bekymre seg for at vaskemaskinen skal ryke. En vaskemaskin som er kjøpt fra finn.no eller 10+ år gammel. 2000 kr er mye for noen som er trygdet. For meg så er 2000 kr halve budsjettet mitt. Mat, medisiner, fritid (som jeg ikke har), mobil og forsikring osv. 
Ikke alle har helse til å reise hvert år, meg inkludert. Men det å vite at man kan er en ting, det å faktisk kan gjøre det er noe annet. Det er sårt å vite at jeg ikke kan, på grunn av økonomi og helse. Økonomien gjør vondt, helsen kan ingen noe for. 

Anonymkode: 6f0c1...0db

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

20K i trygd utbetalt, da hadde ikke jeg giddet å jobbe. Kunne kvitta oss med en bil og.

Anonymkode: 3cd85...e25

Hvis du virkelig er så syk i hodet at du med vilje ville valgt å krasje i en fjellvegg eller på annet vis påføre deg selv alvorlig sykdom og ødelegge resten av livet ditt kun for å få utbetalt trygd, ja da er du virkelig svært alvorlig syk! 

Anonymkode: f8be6...37d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da får du ta utdannelse, og få deg en bedre jobb. Du har en mulighet til å tjene mer. Det har ikke en som er for syk til å jobbe.

Uansett er det alltid noen som må ta de dårlig betalte "drittjobbene".

Anonymkode: 7799b...f57

• Liker 1
Annonse
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du virkelig er så syk i hodet at du med vilje ville valgt å krasje i en fjellvegg eller på annet vis påføre deg selv alvorlig sykdom og ødelegge resten av livet ditt kun for å få utbetalt trygd, ja da er du virkelig svært alvorlig syk! 

Anonymkode: f8be6...37d

Eller bare lese seg opp på symptomene på sosial angst,  eller ME og faket det. Irritabel tarm er også fint.  

Er bare å slå seg lenge nok vrang på avklaringstiltak og NAv orker ikke mer.

• Liker 1
Gjest paragone
Skrevet (endret)

4t3

Endret av paragone
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, paragone skrev:

Heller mindre enn mer.

Jeg kan ikke se at mer penger lærer dem å ta ansvar, noe mange av trygdeytere ville hatt godt av. For eksempel ved å føre regnskap på utgifter som mat. En kan spare veldig mye om en kjøper riktig.

Snakk om å dra alle over en og samme kam. 
Jeg sparer mye penger ved å kjøpe riktig. Allikevel så går det akkurat rundt! Noen måneder gjør det ikke det, på grunn av medisiner. Ikke snakk om ting du ikke vet noe som helst om!

Anonymkode: 6f0c1...0db

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det er vanskelig å bli syk, men jeg syntes den holdningen der er arrogant, og jeg som er i 100% stilling (i praksis 150%, 12 timers arbeidsdager - på grunn av nedbemmaninger). Jeg kan forklare...

Nei, det er ikke "bare å ta en bedre utdannelse og få en bedre jobb" eller jobbe mer. Mange av oss jobber det remmer og tøy holder, og det er heller ikke lett å klatre i dagens arbeidsliv, det er heller ikke bare å skaffe ny jobb. I min bransje sier nå en del tidligere kolleger (som var svært dyktige med god CV, høy utdannelse, gode skussmål osv.) at de har brukt 1-2 år på å få en ny jobb. Det er det ikke alle som kan gjøre sånn uten videre. Min opplevelse er at det er folk som ikke har vært i arbeidslivet på en god stund (type 10 år eller mer, enten på grunn av trygd eller arbeidsløshet) som kommer med slike floskler. Arbeidslivet har for veldig mange blitt betydelig tøffere de siste 10 årene. 

Anonymkode: 0bcc1...9b5

Jeg skjønner ikke hva som er arrogant med svaret mitt. Vi bor i Norge, er man frisk, og ønsker en god inntekt, da har man mulighet til å ta rett utdannelse, jobbe og tjene bra. Svaret var og til, en person som var sur, fordi den personen tjente mindre enn noen som er uføre. Da antar jeg at den personen ikke har utdannelse, og lønn på rundt 300 000. Da kan jo denne personene ta en utdannelse, og velge en utdannelse som gir jobb. Uansett så tjener de fleste i Norge helt greit.

Kan og legge til at jeg har vært kronisk syk hele mitt liv, og kjempet i mange år, både for å være i arbeidslivet, og få meg en utdannelse. Da jeg ønsker en trygg jobb, med grei inntekt. Jeg er nå 38 år, og har vært ute av arbeidslivet i 2 år. Startet å jobbe da jeg var 13 år. Så jeg har vært svært mange år i arbeidslivet.

Anonymkode: e2879...61d

• Liker 2
Gjest paragone
Skrevet (endret)

g3h5dgfa

Endret av paragone

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...