Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vet der er vanskelig å si på generell basis, men hvor mye tror dere at man kan få når man sitter igjen med ca 12000.- i mnd?

Hvor høy inntekt må man ha for å få lån på leilighet på ca 1000000.-?

Gjest Betty Boop
Skrevet

Er det ikke en tommelfingerregel som sier at du kan låne årsinntekten din * 2.5?

Gjest gjest 0
Skrevet

Generelt regner man at man kan får 2 1/2 gang sin egen inntekt. Så hvis man tjener 250 000 kr i året vil det si at man i utgangspunktet kan få 750 000kr i lån.

Men det varierer fra person til person og bank til bank hva man får...

Pam

Skrevet

Den generelle regelen er 2,5 ganger årsinntekten din, men jo mer du tjener jo mer enn 2,5 ganger inntekten kan du låne, for de faste utgiftene øker jo ikke selv om du tjener mer. Har du studielån blir dette lånet trukket fra det maksimale du kan få i lån. Så hvis du kan få lån på 1 mill og har 200 000 i studielån, får du bare 800 000 i lån. Når det er sagt er bankene svært forskjellige. Jeg har en venninne som tjener 275000 i året, og har et studielån på 300 000, likevel fikk hun uten problemer lån på 800 000 (og de ville gjerne gi henne enda mer), fordi de brydde seg ikke om studielånet hennes, de ville ikke engang vite hvor mye hun hadde. Dette er nok ganske uvanlig, men det går altså ann. Det viktigste er at du lager deg et budsjett som du tar med i banken, betalingsvilje er noe de er veldig nøye på, og hvis du kan vise at du er organisert og at du har satt opp et fornuftig budsjett som tydelig gir rom for låneutgiftene til det lånet du ønsker deg så får du nok det du trenger.

Skrevet

Husk å ta høyde for at renten kan stige ganske mye, nå er den jo historisk lav. Da jeg kjøpte leilighet i 2000 var renten litt under 10%, og selv den gangen regnet vi inn en margin på 3-4%. Det virker som om mange folk - og til og med banker - tror at renten skal holde seg her den er nå, men det er skummelt å ikke ha en god margin å gå på. Folk har dårlig hukommelse når det gjelder sånt, det er jo kun kort tid siden renten dalte til dagens nivå.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg vet der er vanskelig å si på generell basis, men hvor mye tror dere at man kan få når man sitter igjen med ca 12000.- i mnd?

Hvor høy inntekt må man ha for å få lån på leilighet på ca 1000000.-?

Med 1 mill i lån over 20 år kommer du til å betale ca 2000 i renter og 5000 i avdrag pr måned (med i underkant av 3% rente). Tilsammen 7000. Du tåler en økning på 5000 (2000+5000+5000=12000), dvs du kan håndtere 7000 i rente, dette innebærer en renteøkning på 250% (fra 3% til 10.5%), og dette burde være holdbart for banken. Forutsetningen er at du kan overbevise dem om at du virkelig sitter igjen med så mye pr måned (de bruker ofte standardbudsjett, og om du er flinkerere enn budsjettene må du nok dokumentere det, men det er ikke sikkert det hjelper, så spør i vei i banken). Husk at om du kjøper bil, får barn eller liknende øker utgiftene og betalingsevnen går ned.

Gjest Anonymous
Skrevet
Den generelle regelen er 2' date=5 ganger årsinntekten din, men jo mer du tjener jo mer enn 2,5 ganger inntekten kan du låne, for de faste utgiftene øker jo ikke selv om du tjener mer. Har du studielån blir dette lånet trukket fra det maksimale du kan få i lån. Så hvis du kan få lån på 1 mill og har 200 000 i studielån, får du bare 800 000 i lån. Når det er sagt er bankene svært forskjellige. Jeg har en venninne som tjener 275000 i året, og har et studielån på 300 000, likevel fikk hun uten problemer lån på 800 000 (og de ville gjerne gi henne enda mer), fordi de brydde seg ikke om studielånet hennes, de ville ikke engang vite hvor mye hun hadde. Dette er nok ganske uvanlig, men det går altså ann. Det viktigste er at du lager deg et budsjett som du tar med i banken, betalingsvilje er noe de er veldig nøye på, og hvis du kan vise at du er organisert og at du har satt opp et fornuftig budsjett som tydelig gir rom for låneutgiftene til det lånet du ønsker deg så får du nok det du trenger.

Det er mange banker som ikke regner med studielån.

Skrevet

Og det er i grunnen ganske tåpelig, for studielån er dyrt. Det betyr at hvis ikke låntakeren selv er fornuftig og regner med disse utgiftene (ofte flere tusen i mnd) så kan banken risikere at han/hun ikke klarer å betale ned på lånet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Studielån på 200-380000,- er noe svært mange har i Norge i dag. Jeg er single jente på 30 som nettopp fikk lån i DNB NOR på 1 mill. og min årsinntekt er 330.000,-

Jeg leverte ingen vedlegg eller noe, jeg bare fortalte om min jobb, lønnsslipper og fremtidig planer.

Kundebehandleren sa at det er så mange single mennesker og tallet på disse bare vokser. Han sa også at studielånet ikke teller for dem, fordi dette er noe som omtrent alle har.

Jeg er fornøyd med lånet jeg fikk og har ikek problemer med å betale det tilbake.

Skrevet

Den gang jeg søkte var det

3,3*(årslønn - 80.000)

Dvs. hvis du har rundt 300.000 så stemmer tommelfingerregelen (2,5-gangeren) sånn ca.

Gjest Anonymous
Skrevet
Generelt regner man at man kan får 2 1/2 gang sin egen inntekt. Så hvis man tjener 250 000 kr i året vil det si at man i utgangspunktet kan få 750 000kr i lån.

Men det varierer fra person til person og bank til bank hva man får...

Pam

Ikke nødvendigvis en regel som blir fulgt. Når en er i banken så ser de på all gjeld du har og utgifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...