Gjest Anonymous Skrevet 29. desember 2004 #1 Skrevet 29. desember 2004 Jeg trenger å ta ut penger til et depositum. Ca 20000,- Noen tips til hvordan dette lar seg gjøre når man ikke kan ta ut mer enn 9000 på konto'n i uka? Kan man overføre penger til en depositumskonto eller må dette settes inn kontant?
Usikker Skrevet 29. desember 2004 #2 Skrevet 29. desember 2004 Man kan overføre til den kontoen ja.......... til alle slags konti forøvrig. Så bare sett igang.......... Og skulle det by på problemer, så kan du jo få mitt kontonr......
Gjest Anonymous Skrevet 29. desember 2004 #3 Skrevet 29. desember 2004 Men hva med undertegning av dep.kontrakten da. Skal jeg sette inn først da, og så dra i utleiers bank når pengene er inne på konto? Og, og, og....er helt grønn på dette jeg.
Gjest Kaffegjesten Skrevet 29. desember 2004 #4 Skrevet 29. desember 2004 Ikke noe problem å ta ut mer enn 9000 i uka. Det er bare å gjøre en avtale med banken det. Jeg kjøpte bil til kr 350 000.- ved å belaste bankkortet mitt. Litt rar følelse, men ikke noe problem. Du kan gjøre avtale for kun en gang eller flere - opp til deg og hva slags forhold du har til banken. Kanskje det sikreste er å tilbakestille uttaksmulighetene etter at du har tatt ut de 20 000.-?
Usikker Skrevet 29. desember 2004 #5 Skrevet 29. desember 2004 Kontant-uttak er èn ting. Betaling med kort er en annen ting. Det er forretningen som skal ha betaling som bestemmer hvor høy kortgrensen skal være. En bilforretning bør jo ha en betydelig høyere grense enn Rema1000 f.eks. (avtale mellom brukersted og bank). Du kan ikke ta ut mer enn 9900 kr kontant i en 7-dagers periode. Denne 7-dagers (som ikke må forveksles med kalenderuke) perioden er individuelt for hvert kort, alt ettersom hvilken dag det første uttaket ble gjort. Depositumskontrakten kan du få tilsendt og skrive under uten at du er i banken. Banken vil imidlertid IKKE returnere den i undertegnet tilstand til partene FØR pengene er overført dep.kontoen. Synes du skal ringe banken din jeg - og forhøre deg om hvordan du skal gjøre. Lykke til
Polly Ester Skrevet 29. desember 2004 #6 Skrevet 29. desember 2004 Men hva med undertegning av dep.kontrakten da. Skal jeg sette inn først da, og så dra i utleiers bank når pengene er inne på konto? Og, og, og....er helt grønn på dette jeg. Slik det foregår mht depositumskonto i Posten gjør du følgende; du og utleier møter opp i banken sammen. Om du bruker kort eller kontanter er likegyldig i banken, så hvis du får en avtale med Skandiabanken om den summen så er det greit. Dere må ha med husleiekontrakten, og begge skriver under. Pengene blir satt inn på en egen sperret konto i ditt navn, men begge står oppført slik at ingen av dere kan ta ut penger uten at begge skriver under. Og så får du dratt kortet som ved vanlig transaksjon om du har fått lov av Skandiabanken... På Posten koster det 200 kr tror jeg å opprette depositumskonto - og rentene tilfaller deg.
Veslejenta Skrevet 29. desember 2004 #7 Skrevet 29. desember 2004 I den banken jeg jobber, må vi ha pengene idet kontoen blir åpnet. Det vil si at det ikke går an å overføre penger til kontoen i ettertid, da kontoen ikke blir åpnet før vi vet at du har pengene. Vi ser helst at du har med kontanter, men skulle det bli problemer, kan vi i nødstilfelle ta et visauttak på kontoen din. Du må da ha med visakortet, pluss et legitimasjonskort (pass, nytt førerkort) hvis det ikke er legitimasjon på bankkortet. Det er ikke mulig å "dra kortet" i andre banker enn postbanken, da ingen andre banker har bankterminal så vidt som jeg vet.
Gjest Anonymous Skrevet 30. desember 2004 #8 Skrevet 30. desember 2004 Husk at uansett så skal depositumen stå på en konto i ditt navn, ikke utleiers! Du skal også ha alle renteinntekter av denne kontoen siden den står i ditt navn.
Polly Ester Skrevet 30. desember 2004 #9 Skrevet 30. desember 2004 Det er ikke mulig å "dra kortet" i andre banker enn postbanken, Unnskyld meg... men jeg må bare flisespikke litt: Det er forskjell på Posten og Postbanken... Og jeg tror ikke man får opprettet noen konto hos Postbanken - de driver bare bedriftsmarkedet, tror jeg... Jeg jobber på Posten, så jeg vet hva vi gjør der, men jeg vet ikke hva som skjer på Postbanken, annet enn at de driver med lån og hus...
Gjest Anonymous Skrevet 30. desember 2004 #10 Skrevet 30. desember 2004 Takker for mange svar. Men husk at dette er Skandiabanken da. Og dette er kun en internett bank.
Polly Ester Skrevet 30. desember 2004 #11 Skrevet 30. desember 2004 Takker for mange svar. Men husk at dette er Skandiabanken da. Og dette er kun en internett bank. Men på Posten spiller det ingen rolle hvilken bank du har så lenge du har kort med kode til ihvertfall... Der får du brukt kort fra Skandiabanken til betaling, så bare du får ordnet med uttak over det som er tillatt så er det ikke noe problem å bruke det på Posten. Uansett om det er vanlig bankkort eller MC.
Snuppelure Skrevet 31. desember 2004 #12 Skrevet 31. desember 2004 Det er forretningen som skal ha betaling som bestemmer hvor høy kortgrensen skal være. Nei det stemmer ikke. Forettningen kan bestemme hvor mye du maks kan få ut som kontant uttak ved siden av betaling. Men størrelsen på selve kjøpet begrenses av din avtale med banken. Skla du betale et stort beløp tar du kontakt med kundeservice i banken og de endrer grensen for deg.
Veslejenta Skrevet 31. desember 2004 #13 Skrevet 31. desember 2004 Nei det stemmer ikke. Forettningen kan bestemme hvor mye du maks kan få ut som kontant uttak ved siden av betaling. Men størrelsen på selve kjøpet begrenses av din avtale med banken. Skla du betale et stort beløp tar du kontakt med kundeservice i banken og de endrer grensen for deg. Forretningen har en avtale med BBS om maksbeløpet per betaling på kortterminalen, for eksempel 20 000 i noen matbutikker, opp mot 40-50 000. I tillegg har norske minibankkort en maxgrense per 4 eller 7 dager på vanligvis 50 - 60 000 for butikkterminaler. MC/Visadelen kan i noen tilfeller justeres oppover av banken din. Men også VISA har maxbeløp, men beløpet her husker jeg ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå