Gå til innhold

Min første pinnekjøttmiddag - trenger mange gode råd!

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skal lage min aller første julerett og har tenkt på pinnekjøtt. Har dere andre noen gode råd å komme med, ting jeg må huske på, alt det viktigste? Det er jo mange måter å lage maten på, men jeg har ikke det store sammenligningsgrunnlaget enda :)

Skrevet

Jeg synes det er godt hvis du tar kjøttet en liten tur innom stekeovnen etter koking så det blir litt sprøtt i kantene.

Det viktigste? Det er kålrabistappen!

Selv glemte jeg helt poteter da jeg lagde pinnekjøtt første gang, måtte få en av gjestene til å kjøpe med seg noen

:ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei,

ikke glem å legge i vann pinnekjøttet kvelden før. Jeg pleier å la det ligge i vann en natt og en dag før jeg koker det.

Det finnes sånne praktiske ferdig-lissom-bjørkepinner i matbutikken, som du kan bruke i bunnen av gryta i stedet for å måtte ut å hugge ved.

Pleier å blande kålrabistappen med hvit saus slik at den blir mild og god og "henger sammen". Kokte poteter, tyttebærsyltetøy og sennep hører med.

Nam-nam - dette er min lillejulaftentradisjon og jeg GLEEEDER MEG :danse:

Skrevet

Ha et par poteter, fløte, salt , pepper og smør i kålrabistappen, så blir den kjempegod. Nykokte poteter og dampet (ikke kokt) pinnekjøtt, så har du det du trenger!

Gjest Anonymous
Skrevet

Ser på pakken at det står kokeklart, må jeg ha kjøttet i vann da?? Hører mye forskjellig om det...

Skrevet
Ser på pakken at det står kokeklart, må jeg ha kjøttet i vann da?? Hører mye forskjellig om det...

Hvis det står at det er kokeklart, er det ferdig til å dampes. Koketid er 1.5-2 timer, du merker når det er ferdig. :)

Skrevet

Så skla det ikke kokes men dampes da....

Selve pinnen som gjør at dette heter pinnekjøtt og ikke fåreribbe legger du i bunden av kjelen som en rist for kjøttet, og passer på å fylle på vann til pinne kanten så det ikke tørker ut.

Dette skal egentlig være bjørkepinner. jeg kjøper de ferdig i butikken som byggeklosser. Litt juks vil noen si... men veldig praktisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...