AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #1 Del Skrevet 30. mars 2017 Jeg skal bli samboer for første gang. Er det noe vi bør snakke om på forhånd sånn at vi kan ha et mest mulig godt (og varig) samboerskap? Er det noen typiske feller man kan gå i når man ikke har bodd sammen med noen før? Anonymkode: 56f20...2b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #2 Del Skrevet 30. mars 2017 Jeg trenker det sikkert kan være lurt å snakke om det å bo sammen. Anonymkode: 9c888...249 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #3 Del Skrevet 30. mars 2017 Penger, barn og husarbeid. Anonymkode: ba937...8e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #4 Del Skrevet 30. mars 2017 Økonomi (veldig viktig) husarbeid gjerne fremtidsplaner (barn/ikke barn, bo ønsker osv) Anonymkode: a58ee...caf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #5 Del Skrevet 30. mars 2017 Penger, husarbeid, fremtidige planer. Barneoppdragelse.m.m. Anonymkode: e26a6...e1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #6 Del Skrevet 30. mars 2017 Legger til forventning til rydding, klesvask, matlaging. Og det å legge ned dolokket. Anonymkode: 89c48...e8a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #7 Del Skrevet 30. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Legger til forventning til rydding, klesvask, matlaging. Og det å legge ned dolokket. Anonymkode: 89c48...e8a Kvinner klarer å legge ned dolokket. Hvorfor skal menn måtte løfte det opp og ned bare fordi vi kvinner ikke klarer å legge det ned? Jeg er kvinne altså, å det plager meg fint lite om kjæresten ikke legger ned dolokket 😂 Anonymkode: a58ee...caf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bergenrosa Skrevet 30. mars 2017 #8 Del Skrevet 30. mars 2017 Det er mye å tenke på... Det ble selv slutt mellom meg og min (er ilag igjen nå men). Typiske feller for oss kvinner er at vi klager på oppvask, vasking av hus og skittentøy...Har rett å slett funnet ut om han ikke hører di 10 første gangene så får du heller bare bite tenna sammen å bli vandt til å gjøre di tingene selv.. En annen ting er om dere begynner å ta hverandre forgitt å ikke setter av tid til hverandre. Det kan vær greit å sette av en samtale til hva man gjør med drikking og fest... økonomi og hva dere forventer av forholdet frem over med tanke på barn, forlovelse osv... Synes egentlig at slike ting burde vært diskutert før man flytter inn ilag, om dere er uenige om ting som barn, forlovelse å diverse fremtidsplaner ville jeg heller bare sløyfet helle samboerskapet å spart deg selv for smerte å tid. Hørtes veldig pessimistisk ut nå det er fantastisk gøy å bo ilag så lenge man har laget en slags ¨ramme¨ for forholdet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HerKommerMummi Skrevet 30. mars 2017 #9 Del Skrevet 30. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kvinner klarer å legge ned dolokket. Hvorfor skal menn måtte løfte det opp og ned bare fordi vi kvinner ikke klarer å legge det ned? Jeg er kvinne altså, å det plager meg fint lite om kjæresten ikke legger ned dolokket 😂 Anonymkode: a58ee...caf Fordi det er ekkelt med dolokket oppe, og man kan fort miste noe oppi der. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prestekragen Skrevet 30. mars 2017 #10 Del Skrevet 30. mars 2017 Småvaner, penger/økonomi, prioriteter, alenetid, middagslaging, husarbeid, etterhvert barn/barneoppdragelse Pass på at du kommer til å takle "irriterende ting", diskuter sånt på forhånd, forventninger osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolce Skrevet 30. mars 2017 #11 Del Skrevet 30. mars 2017 Samboerkontrakt. Samboerkontrakt. Og: Samboerkontrakt. Deretter: Bli enige om daglig økonomi og husarbeid. Og andre detaljer. Men først: Samboerkontrakt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bopera Skrevet 30. mars 2017 #12 Del Skrevet 30. mars 2017 Vi følte vi hadde snakket om alle mulige temaer om å det å bo under samme tak, før vi flyttet sammen. Alt fra økonomi til oppvask var diskutert, men noe som ble tydelig da jeg begynte å jobbe frilans igjen, var at vi hadde helt glemt å snakke om hvordan man forholder seg til hverandre når man ikke er i samme hus over lengre tid. Hvor hyppig vi skulle ha kontakt på telefon, var lenge et samtaleemne, da vi var vant til å se hverandre så og si hver eneste dag, og hadde helt glemt hvordan det var før vi bodde sammen. Siden telefonen ble et sårt punkt når jeg var på reiser, så ble det fort også et problem når den andre var "ute på byen". Skulle man sjekke inn hjemme, skulle man ringe og si god natt? Man kan aldri planlegge eller være forut slike ting 100% på forhånd. Noe som aldri hadde vært et problem for oss, endret seg av å hele tiden ha tilgang til hverandre. Så jeg tror det er bra å ha snakket om ting på forhånd, spesielt økonomi og samboerkontrakt, men også være åpen for at situasjoner kan oppstå, men at de kan bearbeides tidlig med å kommunisere. Ikke gå og hold på ting, ta det opp før de vokser seg større - dette kan være greit å snakke om med han/hun du skal flytte sammen med, da en del mennesker ikke åpner opp tidlig nok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #13 Del Skrevet 31. mars 2017 - økonomi. Anbefaler å opprette en felles konto til fellesutgifter, så slipper dere krangle om hvem som skal betale for maten denne gangen og slikt. - husarbeid. Hvem skal gjøre hva, hvor ofte. Det inkluderer ting som å avklare at oppvask skal tas med en gang/stables i maskinen med en gang, ikke stå på benken i timesvis, og avtale hvem som lager mat. - besøk. Er det greit at den ene har folk på besøk konstant, og gjerne ikke sier fra før besøket inviteres? Hva med overnattingsbesøk? - leggetider/stå opp tider. Noen blir vonbrotne om partneren står opp og vil at man skal bli liggende så man kan stå opp sammen. Andre sliter med partnere som sitter oppe halve natta og gamer, eller som kommer hjem veldig sent. - barn. Ønskes det av begge parter? - alenetid. Noen blir rablende gal om partneren aldri finner på noe utenfor huset så man får litt tid for seg selv i heimen. Andre blir djupt såra om partneren finner på alt for mye utenfor huset, og vil ikke være alene hjemme i det hele tatt. Anonymkode: 85d88...7fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #14 Del Skrevet 31. mars 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Kvinner klarer å legge ned dolokket. Hvorfor skal menn måtte løfte det opp og ned bare fordi vi kvinner ikke klarer å legge det ned? Jeg er kvinne altså, å det plager meg fint lite om kjæresten ikke legger ned dolokket 😂 Anonymkode: a58ee...caf For meg er det ufattelig at folk er så ekle at de ikke legger ned hele dolokket når de spyler ned. Det er temmelig grundig filmet og dokumentert hvordan mikrodråper flyger metervis avgårde når man spyler ned. Jeg grøsser av vemmelse når jeg har hatt folk på besøk og finner dolokket åpent etter dem. Da skiftes håndklærne som henger en meter fra do, for å si det sånn. Anonymkode: 85d88...7fb 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
buffyjenta Skrevet 31. mars 2017 #15 Del Skrevet 31. mars 2017 mitt tips som ikke er nevnt er å skrive samboer kontrakt selv om dere har det fint.. eksempel på ting som kan stå i det er hvor mye dere skal betale hver. hva skjer vist det blir brudd osv. typ hvem flytter hvem eller hva av møbler osv.. kan han kaste deg ut på dagen ? om han skulle føle for det.. slike ting finnes ikke noe fasit men lurt å skrive ned noen punkter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #16 Del Skrevet 31. mars 2017 Samboerkontrakt er jo det aller viktigste. Ikke gå i kvinnefella og ta deg av kun interiør-kjøp mens kun han eier boligen. Begges navn bør stå på boligen. Snakk gjerne sammen om hvilke holdninger dere har til hva som kan starte brann. Er dere enige om det går an å ha på vaske-oppvaskmaskin når dere er ute av huset (altså, at dere har tatt en tur til senteret eller nabobyen for eksempel i mens). Og hva tenker den andre om å lade mobilen om natta? (Brannvesenet har vært ute og advart om dette, mange "alle" gjør det likevel, men som samboere bør dere ha felles meninger om det.) Ellers kan det være kilde til en evig krangel. Anonymkode: 3cbf7...115 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #17 Del Skrevet 31. mars 2017 Takk for alle tips. Jeg skal flytte inn til han. Han eier. Men jeg eier en annen leilighet, så jeg går ikke i kvinnefella hvertfall. Vi får ta oss noen runder med å prate gjennom ting. Vi jobber skift begge to, så alenetid skal vi nok hvertfall få Men vi bør nok snakke om hvordan vi skal oppføre oss når den andre sover, så vi ikke forstyrrer søvnen til hverandre. Det er hvertfall en kilde til frustrasjon hos meg. Anonymkode: 56f20...2b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mythic Skrevet 31. mars 2017 #18 Del Skrevet 31. mars 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal bli samboer for første gang. Er det noe vi bør snakke om på forhånd sånn at vi kan ha et mest mulig godt (og varig) samboerskap? Er det noen typiske feller man kan gå i når man ikke har bodd sammen med noen før? Anonymkode: 56f20...2b3 Økonomi, husarbeid, forventninger til det å være samboere, om man ønsker seg barn etter hvert - og da, barneoppdragelse. Det er veldig mange feller man kan gå i når man går inn i et samboerskap, spesielt hvis ingen av dere har bodd sammen med noen før. At de forventningene man har på forhånd ikke blir oppfylt, er en av fellene. At man ikke har snakket om økonomi og fordeling av husarbeid, er en annen felle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #19 Del Skrevet 31. mars 2017 Regler, hvordan har dere det? Spiller han mye? Liker du å høre høy musikk istede for tv? Noen er sent oppe med besøk og den andre skal opp tilig.(trøbbel!!) hobbyer, sosiale hendelser, husvask, matlaging, klær, handling, felles utgifter. Viktigst av alt!! SAMBOERKONTRAKT!!! Jeg har en sosial samboer som har gutta ofte over og de oppukerer stua, spiller tv spill med musikk i bak grunn og vråker forferdelig! Bra de henger i lag mn det ble et problem for meg som satt der og kke hadde noen steder å gjøre av meg.. så løsningen ble at tirsdag å fredag kunne gutta komme så fikk jeg avtalt med jentene. Festing blir det ikke mye av fra hans side mn drar han ut og jeg blir igjenn hjemme må han komme seg hjem selv( små barn). Det fungerer supert for oss. Anonymkode: c7a45...2c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå