AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #1 Del Skrevet 9. mars 2017 Noen som har gjort en skattefri omdanning fra enkeltmannsforetak til as? Interessert i å høre om prosessen, hva må en gjøre for å få dette gjennomført? Synes det er lite informasjon å finne på nett om dette. Anonymkode: 4ebba...ef0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #2 Del Skrevet 9. mars 2017 Det er en papirmølle som må gjøres i riktig rekkefølge. Skal se om jeg finner en liten punkt-liste. Anonymkode: 95fe7...8da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2017 #3 Del Skrevet 9. mars 2017 Vilkårene kan kort oppsummeres i følgende punkter: Enkeltpersonforetaket må drive virksomhet i skattelovens forstand Det vesentlige av aktivitet, eiendeler og forpliktelser må overføres Aksjeselskapet må være nystiftet/ikke hatt aktivitet Eiermessig kontinuitet Overføringen må skje til skattemessig kontinuitet Selskapsligning må starte 1. januar i et inntektsår selskapet må være stiftet senest 1. juli for selskapsligning i omdanningsåret Aksjekapitalen kan ikke settes høyere enn laveste av skattemessig verdi og virkelig verdi Omdanning kan skje ved stiftelse av aksjeselskap hvor enkeltpersonforetaket benyttes som tingsinnskudd, eller selskapet er nystiftet ved kontantinnskudd, og overtar virksomheten ved kapitalforhøyelse (tingsinnskudd) at eier etablerer en fordring på selskapet begrenset til de skattemessige verdiene Fant desverre ikke noen punktvis liste. DEt er betalingstjenester hvor man kan få veiviser. Anonymkode: 95fe7...8da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #4 Del Skrevet 10. mars 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Vilkårene kan kort oppsummeres i følgende punkter: Enkeltpersonforetaket må drive virksomhet i skattelovens forstand Det vesentlige av aktivitet, eiendeler og forpliktelser må overføres Aksjeselskapet må være nystiftet/ikke hatt aktivitet Eiermessig kontinuitet Overføringen må skje til skattemessig kontinuitet Selskapsligning må starte 1. januar i et inntektsår selskapet må være stiftet senest 1. juli for selskapsligning i omdanningsåret Aksjekapitalen kan ikke settes høyere enn laveste av skattemessig verdi og virkelig verdi Omdanning kan skje ved stiftelse av aksjeselskap hvor enkeltpersonforetaket benyttes som tingsinnskudd, eller selskapet er nystiftet ved kontantinnskudd, og overtar virksomheten ved kapitalforhøyelse (tingsinnskudd) at eier etablerer en fordring på selskapet begrenset til de skattemessige verdiene Fant desverre ikke noen punktvis liste. DEt er betalingstjenester hvor man kan få veiviser. Anonymkode: 95fe7...8da Ja, det er den infoen der jeg også har funnet. Eneste betalingstjenester jeg fant var advokater og de skulle de minimum 10.000 eks mva for å ordne alt. Tar gjerne imot forslag på andre om du vet om noen. Ringte skatteetaten i går, men mennesket jeg fikk snakke med kunne ingenting om dette..... Anonymkode: 4ebba...ef0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaro Skrevet 10. mars 2017 #5 Del Skrevet 10. mars 2017 Har inntrykk av at dette er en prosess som må gjøres av noen med kompetanse. Bruk heller en regnskapsfører enn advokat (litt billigere). Har en venn som eier og leder autorisert regnskapskontor og har holdt på i over 20 år, og han hadde kun en på kontoret som han tildelte slike oppdrag til. Det virker ofte uforståelig for mann i gata at regnskap og alt som hører med skal være så vanskelig, men jeg oppfordrer til å bare akseptere og ha respekt for det, og skaff den hjelpen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #6 Del Skrevet 10. mars 2017 En regnskapsfører kan fikse det for deg. Mye billigere enn advokat, og min erfaring er at advokatene ofte surrer til på ett eller annet punkt når de hjelper folk med ting som dette, som gjør regnskapsføringen eller registreringen mye mer komplisert enn den trenger å være, siden de ikke forstår de regnskapstekniske konsekvensene for det de gjør. Anonymkode: 95fe7...8da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CutTheRope Skrevet 10. mars 2017 #7 Del Skrevet 10. mars 2017 Kan ikke så mye om hvordan dette gjøres i praksis. Men et spørsmål, hva slags enkeltpersonforetak er det? Det er ikke sikkert det er noen poeng i en skattefri omdanning. For at det skal være noe å hente på dette må enkeltpersonforetaket ha noen eiendeler som er vesentlig mer verd enn hva de er skattemessig bokført til (vil ofte være tilfellet med eiendom for eksempel). I mange tilfeller tror jeg man like gjerne kan starte et AS, og fortsette driften fra AS uten å utløse noe særlig ekstra skatt på dette. Men det kommer som sagt an på hva slags eiendeler man ønsker å flytte over, og hva disse er verdsatt til i enkeltpersonforetaket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå