Spiteful Skrevet 5. desember 2016 #41 Skrevet 5. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor velger de da ikke i steden å bosette seg i et land som følger deres regler, da? Anonymkode: f1526...5b3 Nei si det. Jeg kan ikke svare deg på det...
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #42 Skrevet 5. desember 2016 Kjenner veldig mange muslimer, da jeg bor på Oslos østkant, og er født og oppvokst her. Og alle de jeg kjenner eier sin bolig, og har boliglån. Anonymkode: 0a32d...1e5 2
prt90 Skrevet 5. desember 2016 #43 Skrevet 5. desember 2016 10 timer siden, O.G. skrev: Poenget er at dette ikke skal tilbydes i Norge overhodet. Hvorfor ikke? Hvis noen har lyst på dårligere lånebetingelser ("muslimske lån" er mye dyrere enn lån med renter) så må de da få lov til det. Personlig synes jeg det er veldig rart at ingen banker har begynt med dette om det skulle være et marked for det. Tviler dog på at markedet er spesielt stort
prt90 Skrevet 5. desember 2016 #44 Skrevet 5. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner veldig mange muslimer, da jeg bor på Oslos østkant, og er født og oppvokst her. Og alle de jeg kjenner eier sin bolig, og har boliglån. Anonymkode: 0a32d...1e5 Nettopp.. disse rentefrie lånene er det nok et meget lite marked for
prt90 Skrevet 5. desember 2016 #45 Skrevet 5. desember 2016 1) Det fult lovlig å tilby "rentefrie" (sharia) lån i Norge. Finanstilsynet sier at det er helt greit. 2) Grunnen til at ingen tilbyr det er at det er et mikroskopisk marked, de aller fleste muslimer vil nemlig heller ha rentelån (sharia lån er dyrere) DnB vurderte forøvrig å begynne med slike lån for noen år siden, men gadd ikke ettersom det ikke var noe marked for det. 2
Druid Skrevet 5. desember 2016 #46 Skrevet 5. desember 2016 5 minutter siden, prt90 skrev: Hvorfor ikke? Hvis noen har lyst på dårligere lånebetingelser ("muslimske lån" er mye dyrere enn lån med renter) så må de da få lov til det. Personlig synes jeg det er veldig rart at ingen banker har begynt med dette om det skulle være et marked for det. Tviler dog på at markedet er spesielt stort Det er ikke så rart egentlig. Selv om lånet er dyrere for lånetager, så betyr ikke dette at inntjeningen er større for långiver. Ett slikt lån er som regel implementert i form av at banken reelt eier låneobjektet over lånetid, hvilket betyr at banken har låst hele lånekapitalen isteden for deler, slik som er vanlig med vanlige lån der banken kun garanterer. Produktet kan ikke ta hensyn til dette, så der banken med samme grunn kapital kan låne ut til en muslim, kan de låne ut til 5 som ikke ønsker denne typen lån, men kun ta like mye i rente som en av de fem. I tillegg får du ett sett med doble gebyrer. For at dette skal være lønnsomt trenger du i tillegg til volum, også tilgang til sharia kapital som motvekt. Og det volumet finnes ikke i Norge i dag, og neppe i lang fremtid. og da har vi ikke tatt hensyn til at man må få på plass tillempninger i datasystemene for å takle denne typen lån. Bare der drukner lønnsomheten. Og når du har kommet så langt, er konkurentene kun en webtjeneste unna.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #47 Skrevet 5. desember 2016 Det er ingen som krever noe som helst. Fikk i grunn litt sansen for tanken bak "rentefrie lån". http://www.islam.no/faq_480_85_5662.aspx Spørsmål Hva sier islam om renter og lån? Svar Koranen sier at renter er stor haram. (Se f. eks. K. 2:275, 276, 278, 279, 280, K. 3:130, K. 4:161) Det som Koranen retter angrep mot først og fremst er den siden som tar i mot renter. Profeten saaw sier allikevel i en hadith at begge sider inngår stor forbrytelse, både en som tar og en som betaler renter.Unntaket er når man er "nødt" til å ta opp lån for f. eks. å kjøpe seg et bolig elle til utdanning. Dette unntaket krever at man ikke har andre alternativer til finansiering av slike behov. Selv i slike tilfeller må man bare ta opp minimalt av lån slik at man ikke tar mer enn det som dekker det nødvendige behovet. Man skal f. eks. ikke kjøpe seg villa med lån men et passe hus som dekker familiens behov.Når en setter penger i banken vil banken etter hvert beregne renter og overføre dem til ens konto. Slike penger må ikke brukes av vedkommende selv, men de må gis bort til de fattige.Lån er derimot halal (Se K. 2:282). Uansett om lånetakeren har behov eller om vedkommende bare ønsker å bruke lånet til noe luksus. Det viktigste er å betale lånet tilbake til avtalt tid. Å gi bort lån til andre i nød er å anse som en meget god gjerning. Islam oppfordrer partene i en lånesituasjon til å dokumentere hendelsen og å bruke to vitner på avtalen. Anonymkode: 6b85a...e15 1
Druid Skrevet 5. desember 2016 #48 Skrevet 5. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke noe mer uredelig enn å si at en finanstjeneste som aldri har vært tilbudt i Norge er en "helt normal bankvirksomhet". Det at en bank har vurdert å gjøre det er ikke et bevis på at det ville vært lovlig hvis de gjorde det i praksis. Norge har flere særegne regler når det gjelder finanstjenester så selv om noe er lovlig i EU er det ikke sikkert at det kan tilbyes i Norge. Anonymkode: 8b0cf...fd0 Vi har aldri tilbudt lån på amerikansk modell heller, de driver helt normal bankvirksomhet der borte og. Fastrentelån er unntaksvise i Norge, det er mer regelen i resten av verden; Det at Norsk bankvesen har en spesifik produktmiks, betyr ikke at produkter vi normalt ikke ser eller bruker lite, er hokus pokus Vi har særegne regler for finansnæringen, men det gjelder kun for bedrifter som ønsker å tilby tjenester under Norsk regulering. Enhver banktjenester som tilbys i EU har du mulighet til å kjøpe. Så for de som virkelig vil ha denne typen lån, er det ett tilbud der ute.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #49 Skrevet 5. desember 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner veldig mange muslimer, da jeg bor på Oslos østkant, og er født og oppvokst her. Og alle de jeg kjenner eier sin bolig, og har boliglån. Anonymkode: 0a32d...1e5 Det er nok normalen i landet her, muslime rlever på lik linje som folk flest...tenk det.. Selv om noen prøver å fremstille det som om 99% av muslimer "krever" spesialbehandling, og ikke tar boliglån. De tror vel 99% av muslimene ikke eier bolig engang. Anonymkode: ecdac...17a 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #50 Skrevet 5. desember 2016 5 minutter siden, Druid skrev: Vi har aldri tilbudt lån på amerikansk modell heller, de driver helt normal bankvirksomhet der borte og. Fastrentelån er unntaksvise i Norge, det er mer regelen i resten av verden; Det at Norsk bankvesen har en spesifik produktmiks, betyr ikke at produkter vi normalt ikke ser eller bruker lite, er hokus pokus "Helt normal" er fullstendig intetsigende. Det er mange ting som ansees som helt normale i andre land og er forbudt i Norge. 7 minutter siden, Druid skrev: Vi har særegne regler for finansnæringen, men det gjelder kun for bedrifter som ønsker å tilby tjenester under Norsk regulering. Enhver banktjenester som tilbys i EU har du mulighet til å kjøpe. Så for de som virkelig vil ha denne typen lån, er det ett tilbud der ute. Denne saken handler om hva som tilbys i Norge. Anonymkode: 8b0cf...fd0
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #51 Skrevet 5. desember 2016 48 minutter siden, prt90 skrev: 1) Det fult lovlig å tilby "rentefrie" (sharia) lån i Norge. Finanstilsynet sier at det er helt greit. Hvor sier de det? Anonymkode: 8b0cf...fd0
Larsern Skrevet 5. desember 2016 #52 Skrevet 5. desember 2016 Dersom det med "rentefritt" menes at kun lånesummen skal betales tilbake, så er det urimelig at bankene ikke skal få dekket sine omkostninger og risiko ved lånet. Dersom det menes at lånes skal betales tilbake i en fast sum, uten løpende renter, der omkostningene og risikonen er bakt inn i en totalsum så burde det være uproblematisk. Dette er i praksis et fastrentelån. Jeg kan altså ikke helt se hva som er diskriminering her, men dersom konseptet her er å få et billiglån (gratislån) på bekostning av ikke-muslimske bankkunder (risikoen og omkostninger ved lån må jo betales av de andre), så kan de heller gå i moskeen og be om lån der. 1
Gjest Stolen Skrevet 5. desember 2016 #53 Skrevet 5. desember 2016 Hvem som helst kan kreve hva som helst. Hvorfor gjøre en særlig sak ut av det.
Gjest Ludolek Skrevet 5. desember 2016 #54 Skrevet 5. desember 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det der er en direkte misvisende overskrift, i alle fall i forhold til artikkelen du linker til. Det er ikke muslimer som krever rentefrie lån, det er en norsk professor som sier at tilpassede låneformer ville være et godt integreringstiltak. Anonymkode: 43620...011 Nja og tja. Torkel Brekke eller hva han religionsprofessoren heter var vel den som skrev en artikkel om temaet. Og han henter ikke det fra ingentsteds - det er faktisk noe som blir diskutert i mange foraer. Også på boligsosiale konferanser og diverse fagforumer for byutvikling. Det er noe enkelte har fremmet som et integrerende tiltak, som skal hindre at fattigdom går i arv. Slik jeg har forstått det så er argumentet kulturelle hindre for å ta lån med renter - dette regnes som "haram"(man skal ikke tjene penger på penger osv). Jeg er SV-medlem, i såogsi alle sammenhenger for integrerende tiltak og synes somregel alt @Drizzt ytrer seg om her inne er til å få surt oppstøt av. Men akkurat denne saken her er jeg enig i at blir helt bak mål med den situasjonen vi har idag hvor det slettes ikke bare er en enkeltgrupper som står utenfor boligmarkedet og har problemer med å komme seg inn på markedet. Dette gjelder flere og flere - inkludert enslige forsørgere(også norske/andre kulturer eller hvaenn), mange unge, mange nyetablerte familier, småbarnforeldre i Oslo, uføre, lavtlønnede, ufrivillig deltidsansatte, single etc. Jeg er for tiltak som kan hjelpe flere til å kunne eie sin egen bolig(leie for å eie for eksempel) - men ikke fader om dette skal tilbys kun en gruppe. Selv om jeg mener tiltak kan være positivt diskriminerende ved behov(som eks fedrekvoten) så er dette tiltaket kun diskriminering mot alle de andre som har tilsvarende problemer med å komme seg i en posisjon til å eie egen bolig. Ja til videre rammer på startlån, et sjukt stort neitakk til tilpassede låneformer(som i praksis betyr rentefrie lån om vi snakker den gruppen utfra jeg har fått med meg på fagforumer for boligpolitikk) for en spesiell gruppe utover å inkludere alle med tilsvarende inntekt/livssituasjon. Men det finnes altså banker i utlandet som tilbyr dette såvidt meg bekjent - og noen har forsøkt å starte slike tilbud i Norge uten hell foreløpig. Det sistnevnte er helt greit for meg - men ikke ved at norske banker eller Husbanken/kommuner skal tilby dette her til noensomhelst. Alle eller ingen av de som faktisk står reelt sett utenfor.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #55 Skrevet 5. desember 2016 2 minutter siden, Stolen skrev: Hvem som helst kan kreve hva som helst. Hvorfor gjøre en særlig sak ut av det. Fordi det er om muslimer, enhver sjanse til å kunne spre litt hatpropaganda mot de, og hause opp om at de er i ferd med å ta over landet og hele verden. Og at nordmenn dør ut om 30 år, eller noe. Anonymkode: ecdac...17a 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #56 Skrevet 5. desember 2016 Har du en kilde på påstanden om at muslimer krever rentefrie lån, trådstarter? For det er absolutt ingenting i linken i startinnlegget som engang vagt minner om belegg for den påstanden. Jeg synes det å "jobbe seg rundt" Koranens regler for å kunne ta opp lån med en slags god samvittighet likevel er tåpelig, og jeg synes igrunn Koranen som andre nedtegninger av vrangforestillinger kan hives på båten (eller bålet). Men det står jo ingenting som helst om noe "særkrav fra muslimer", som TS kaller det, i artikkelen det vises til. Anonymkode: 2281a...80d 4
prt90 Skrevet 5. desember 2016 #57 Skrevet 5. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor sier de det? Anonymkode: 8b0cf...fd0 De sa det da DnB for noen år siden vurderte å begynne med slike lån. DnB droppet det forøvrig fordi det ikke var noe marked for det. Ikke er det spesielt populært i andre land heller
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #58 Skrevet 5. desember 2016 Syntes muslimer har det vanskelig nok. syntes nav skulle dekke 50% ved kjøp av bolig. og muslimer dekker 50% selv (lån en million eller 2) betal ned det du låner. ingen gebyr ellen andre ting Anonymkode: 21c92...001
prt90 Skrevet 5. desember 2016 #59 Skrevet 5. desember 2016 Etter litt googling er det faktisk et firma som tilbyr/tilbød dette i Norge. For 3 år siden hadde de 20 -tjue- kunder. Ikke rart DNB droppet dette produktet
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #60 Skrevet 6. desember 2016 Jeg elsker sånne tråder som lirer av seg løgner og påstår noe som ikke står i artikkelen det linkes til en gang. Vri på sannheten som det så fint heter på norsk. Hvis du kan finne for meg i artikkelen hvor det står at muslimer krever disse lånene hadde det vært flott, for ut i fra det jeg leser så står det "problematisk". Altså i undersøkelsen som ble gjort kom det fram at noen muslimer syns det er problematisk å ta opp lån med renter. Jeg syns det er problematisk å måtte jobbe helger, men jeg kreve vell ikke å få fri i helgene fordi jeg syns det er problematisk. Dagens latter! Anonymkode: 9341f...778 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå