Gå til innhold

Kontokreditt hos Skandiabanken...igjen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan fungerer tilbakebetalingen av kontokreditt hos Skandiabanken? Er det slik at det trekkes når man får inn lønn, at man betaler tilbake hele beløpet neste måned, eller betaler man ned litt og litt?

Skrevet

Det er en kreditt som legges inn "permanent" på din konto. Du gir dem beskjed om at du ønsker å slette den.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er en kreditt som legges inn "permanent" på din konto. Du gir dem beskjed om at du ønsker å slette den.

Ja, det forstår jeg, men jeg tenker på tilbakebetalingen. Trekkes det jeg evt. har brukt av kontokreditten når lønnen kommer inn, eller er dette noe som betales ned gradvis eller?

Skrevet

Det trekkes når du får inn penger.

Altså, med kontokreditten så blir du stående med en sum i minus på konto. Når du får inn penger blir jo dette da automatisk "nedbetalt".

F.eks har du brukt 4500,- av kontokreditten, står det -4500,- på kontoen din.

Når du da får inn f.eks lønn på 19000,-, så blir kontosaldoen din 14500,- fordi du måtte "dekke opp" det du har brukt av kreditten først

Skrevet

Også må du huske på at det trekkes renter i slutten av hver måned. Så hvis du bruker hele kreditten, må du passe på at det er nok penger på konto til å dekke rentene. Ellers får du purring.

Stjerne :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Bare lurte for jeg ser at det er flere som anbefaler folk med forbrukslån å søke om kontokreditt i Skandiabanken for å samle lånene. Men, det må jo være en aldeles forferdelig dårlig løsning om det trekkes med en gang man får inn lønn.

eks: 50000 i kontokreditt, betaler ut lån på 50000 og man får inn 15000 i lønn = 35000 minus på konto :o

Det kan jo ikke være noen god løsning?

Skrevet
Bare lurte for jeg ser at det er flere som anbefaler folk med forbrukslån å søke om kontokreditt i Skandiabanken for å samle lånene. Men, det må jo være en aldeles forferdelig dårlig løsning om det trekkes med en gang man får inn lønn.

eks: 50000 i kontokreditt, betaler ut lån på 50000 og man får inn 15000 i lønn = 35000 minus på konto :o

Det kan jo ikke være noen god løsning?

Det er vel ingen som sier at det er en god løsning, men med såpass lav blir det faktisk billigere enn et tilsvarende forbrukslån.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er vel ingen som sier at det er en god løsning, men med såpass lav blir det faktisk billigere enn et tilsvarende forbrukslån.

Ok, så de krever ikke at du betaler tilbake alt med en gang altså? Man kan betale ned litt og litt? Da forstår jeg det bedre.. Men, da lønner det seg å ha kontokreditten på en annen konto enn lønnskontoen da, ellers har man jo ingenting å leve for....(om det trekkes med en gang mener jeg..)

Gjest skandiabankkunde
Skrevet

Jeg har kontokreditt. Jeg kan bruke penger til jeg har minus 10.000 på kontoen min. Når lønna kommer så står kontoen i pluss igjen, og jeg kan på nytt sette den i minus helt ned til -10.000.

Jeg syns denne ordningen er bra jeg, dette er jo en ordning hvor man kan overtrekke kontoen sin, ikke et lån med faste innbetalinger.

Hvis du tar kontokreditten på en annen konto så står du jo i minus hele tiden, og da blir det jo mer renter å betale. Når du har den på den vanlige lønnskontoen din så er du forhåpentligvis i pluss innimellom og det blir dermed ikke så dyrt.

Om du føler behov for å "betale ned" med faste avdrag så er det bare å lage en ny konto og sette av penger der hver måned, når du har spart 10.000 (eller hvor mye du har i kreditt) så kan du jo bare si opp kreditten og betale det inn.

Skrevet

Ok, så de krever ikke at du betaler tilbake alt med en gang altså? Man kan betale ned litt og litt? Da forstår jeg det bedre.. Men, da lønner det seg å ha kontokreditten på en annen konto enn lønnskontoen da, ellers har man jo ingenting å leve for....(om det trekkes med en gang mener jeg..)

Du kan betale ned litt og litt ja. Kontokreditt vil egentlig si at du får "lov" til å "overtrekke" kontoen med et beløp som tilsvarer den kreditten du har fått. Til gjengjeld betaler du selvsagt rente på beløpet.

Og du får jo penger å leve for selv om hele lønna spises opp av overtrekket, for du kan jo overtrekke igjen, hvis du vil/må. Men på sikt er det som nevnt ingen god løsning å ha permanent minus på kontoen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Du kan betale ned litt og litt ja. Kontokreditt vil egentlig si at du får "lov" til å "overtrekke" kontoen med et beløp som tilsvarer den kreditten du har fått. Til gjengjeld betaler du selvsagt rente på beløpet.

Og du får jo penger å leve for selv om hele lønna spises opp av overtrekket, for du kan jo overtrekke igjen, hvis du vil/må. Men på sikt er det som nevnt ingen god løsning å ha permanent minus på kontoen.

Ja, var det jeg mente...derfor lurer er vel ikke dette en så veldig god løsning for de som må samle forbrukslån... Selv om renten er lav.

Skrevet

Ja, var det jeg mente...derfor lurer er vel ikke dette en så veldig god løsning for de som må samle forbrukslån... Selv om renten er lav.

Jo, det er god løsning, FORUTSATT at du bruker kontokreditten til å betale ned forbrukslånet eller kredittkortsaldoen med, og IKKE tar opp nye lån eller bruker kredittkortet mer uten å betale regningen med en gang. Hvis målet er å kvitte seg med gjeld fortest mulig, velger du selvsagt det lånet som har lavest rente, og det er kontokreditten til Skandiabanken.

Hvis du har 20 000 i forbruksgjeld et eller annet sted og betaler over 20 prosent rente på dette blir det billigere å ta opp en kontokreditt på 20 000 hos SB og betale lavere rente. Og du vil bli motivert til å betale ned fortere fordi du helst ikke vil ha minus på kontoen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...