Gå til innhold

Bostøtte- plutselig nedgang i utbetaling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk utbetalt bostøtte idag, og fikk sjokk da jeg så utbetalingen. Knapt over 1000 kr. Jeg har i over ett år fått utbetalt rundt 2500 pr.måned, så hvorfor skal dette endre seg helt plutselig akkurat nå?

Det er ikke noen endringer i inntekten min, og jeg har heller ikke søkt på nytt.

Bør jeg klage på dette, eller stole på at det er en forklaring på det..? Kanskje noen som vet eksakt hvorfor?

Anonymkode: 3b0da...8cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter at skatteoppgjøret er klart hvert år går de over til å bruke inntekten fra forrige år som grunnlag. Altså utregnes støtten din fra og med nå med utgangspunkt i 2015-ligningen. Før denne var klar ble 2014 brukt som grunnlag. 

Har det vært endringer i inntekten din fra 2014 til 2015?

Anonymkode: 3f31e...637

• Liker 1
Skrevet

Fant også dette hos husbanken i tillegg: 

• Økt egenandel - fra juli øker egenandelen søker må dekke selv. Det gjør at alle får noe mindre bostøtte. Søkere med svært lave boutgifter, kan ha mistet bostøtten helt.

http://www.husbanken.no/bostotte/2016-endringer-i-satser/

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter at skatteoppgjøret er klart hvert år går de over til å bruke inntekten fra forrige år som grunnlag. Altså utregnes støtten din fra og med nå med utgangspunkt i 2015-ligningen. Før denne var klar ble 2014 brukt som grunnlag. 

Har det vært endringer i inntekten din fra 2014 til 2015?

Ja, dessverre. Da er det årsaken.

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fant også dette hos husbanken i tillegg: 

• Økt egenandel - fra juli øker egenandelen søker må dekke selv. Det gjør at alle får noe mindre bostøtte. Søkere med svært lave boutgifter, kan ha mistet bostøtten helt.

http://www.husbanken.no/bostotte/2016-endringer-i-satser/

Skrevet

Hos meg var det motsatt- fikk nesten 1000 kr mer enn tidligere... Men det viste jeg for det kom ett brev fra husbanken i forkant.

Anonymkode: d36ac...3ee

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos meg var det motsatt- fikk nesten 1000 kr mer enn tidligere... Men det viste jeg for det kom ett brev fra husbanken i forkant.

Anonymkode: d36ac...3ee

Kan være at økonomien din har blitt svekket. Motsatt av meg.

Skrevet

Fikk noen kroner mer nå. Ikke mer enn 40 kr. Gikk drastisk ned i fjor pga endringen i uføretrygden. Men inntekten de har brukt nå stemmer nå ikke. Det er den gamle.. før endringen. Utbetalt har jeg det samme. Både  2014 og nå. Men så eier jeg boligen nå. Samme bolig jeg har leid tidligere. Fullfinansiert med husbanklån. Det har de heller ikke fått med seg. Ble sagt at det gikk automatisk. Så jeg vet ikke. Legger jeg inn inntekten fra ligningen 2015 og eid bolig så får jeg 0 kr. Da går jeg i minus. Og lar jeg inntekten de har brukt stå og legger inn eid bolig så får jeg 2500..

Anonymkode: dc11d...f03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...