AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #1 Del Skrevet 4. august 2016 Jeg er student og måtte øke skattekortet mitt fra 95000 til 120000 (men må sannsynligvis øke det igjen til 150.000 for å være sikker), og nå står det at jeg blir skattet 43%! Til nå har jeg skattet 13%. Det er jo nesten ikke vits å ha noe skattekort da. Kan like så godt bare skatte 50% når de først er igang... Hilsen frustrert student som nå må jobbe dobbelt så mye.. Anonymkode: d740b...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 4. august 2016 #2 Del Skrevet 4. august 2016 Det beste og mest riktige vil jo være å ringe Skatteetaten og forhøre seg litt. Forklare hva som har skjedd og spørre om det virkelig kan være rett at en student som jobber deltid virkelig skal betale så høy skatt. Jeg tror ikke det stemmer, men hva vet vel jeg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #3 Del Skrevet 4. august 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er student og måtte øke skattekortet mitt fra 95000 til 120000 (men må sannsynligvis øke det igjen til 150.000 for å være sikker), og nå står det at jeg blir skattet 43%! Til nå har jeg skattet 13%. Det er jo nesten ikke vits å ha noe skattekort da. Kan like så godt bare skatte 50% når de først er igang... Hilsen frustrert student som nå må jobbe dobbelt så mye.. Anonymkode: d740b...aae Du er halvveis i året, første halvdel av året har du betalt altfor lite skatt i forhold til det som nå er din forventede inntekt. Dermed blir skattetrekket høyere de siste månedene av året for å gjøre opp for dette. Kjipt, men sånn er det. Anonymkode: 93c4e...fa0 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #4 Del Skrevet 4. august 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er halvveis i året, første halvdel av året har du betalt altfor lite skatt i forhold til det som nå er din forventede inntekt. Dermed blir skattetrekket høyere de siste månedene av året for å gjøre opp for dette. Kjipt, men sånn er det. Anonymkode: 93c4e...fa0 Nei. 13% skatt på 95 000 er nok helt riktig. Send Mail og spør du Ts! Anonymkode: 75125...775 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #5 Del Skrevet 4. august 2016 Høres ut som om det er lagt inn en null for mye, altså at du har fått skattekort for forventet inntekt på 1 200 000, ikke 120 000. Anonymkode: 552e1...d22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #6 Del Skrevet 4. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. 13% skatt på 95 000 er nok helt riktig. Send Mail og spør du Ts! Anonymkode: 75125...775 Misforstår du kanskje litt? 13 % på forventet årsinntekt 95 000 er sikkert ikke feil, men når forventet årsinntekt oppjusteres til 120 000 så sent på året blir 13 % hittil i år alt for lite. Dermed må det skattes en høyere prosent resten av året enn det som hadde vært riktig om forventet inntekt hadde vært 120 000 helt fra starten av, siden man i tillegg til å betale den "normale" skatten for en årsinntekt på 120 000 også må ta igjen det som er skattet for lite for de foregående 7 månedene. Og for å svare på TS' siste spørsmål: Det kan godt tenkes du bør oppjustere til 150 000 like gjerne først som sist., om det er mulig du kommer til å tjene så mye. Da får du i alle fall fordelt skatten over flere måneder. Alternativet er å risikere en dugelig restskatt neste år. Og om du ikke tjener så mye som 150 000 får du penger igjen i stedet. Anonymkode: 76694...d99 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #7 Del Skrevet 4. august 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Misforstår du kanskje litt? 13 % på forventet årsinntekt 95 000 er sikkert ikke feil, men når forventet årsinntekt oppjusteres til 120 000 så sent på året blir 13 % hittil i år alt for lite. Dermed må det skattes en høyere prosent resten av året enn det som hadde vært riktig om forventet inntekt hadde vært 120 000 helt fra starten av, siden man i tillegg til å betale den "normale" skatten for en årsinntekt på 120 000 også må ta igjen det som er skattet for lite for de foregående 7 månedene. Og for å svare på TS' siste spørsmål: Det kan godt tenkes du bør oppjustere til 150 000 like gjerne først som sist., om det er mulig du kommer til å tjene så mye. Da får du i alle fall fordelt skatten over flere måneder. Alternativet er å risikere en dugelig restskatt neste år. Og om du ikke tjener så mye som 150 000 får du penger igjen i stedet. Anonymkode: 76694...d99 Presisering: Jeg aner ikke om 43 % skattetrekk faktisk stemmer, det må TS sjekke med skatteetaten. Men prinsippet om at skatten må være uforholdsmessig høy de siste månedene av året for å ta igjen for for lite innbetalt skatt de foregående månedene av året er helt riktig. Det er årsinntekt som teller, ikke månedsinntekt. Anonymkode: 76694...d99 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #8 Del Skrevet 4. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Presisering: Jeg aner ikke om 43 % skattetrekk faktisk stemmer, det må TS sjekke med skatteetaten. Men prinsippet om at skatten må være uforholdsmessig høy de siste månedene av året for å ta igjen for for lite innbetalt skatt de foregående månedene av året er helt riktig. Det er årsinntekt som teller, ikke månedsinntekt. Anonymkode: 76694...d99 nettopp! Anonymkode: 93c4e...fa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #9 Del Skrevet 4. august 2016 Skattekortene skrives ut maskinelt på bakgrunn av opplysningene du gir. Du skal skatte av total årsinntekt dermed blir det du hittil har betalt for lite og % øker fordi inntekten øker. Hadde du vært smart hadde du satt inntekten høy ved årets begynnelse og endret den i september/oktober dersom du ser at intekten blir lavere. Anonymkode: af01b...dc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #10 Del Skrevet 4. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Presisering: Jeg aner ikke om 43 % skattetrekk faktisk stemmer, det må TS sjekke med skatteetaten. Men prinsippet om at skatten må være uforholdsmessig høy de siste månedene av året for å ta igjen for for lite innbetalt skatt de foregående månedene av året er helt riktig. Det er årsinntekt som teller, ikke månedsinntekt. Anonymkode: 76694...d99 Jeg har sjekket nå. De har visst gått ut i fra (ELLER jeg har gjort feil i søknaden) at jeg ikke har betalt skatt på de 80000 kronene jeg har tjent hittil i år, men de har jeg jo skattet 13% på, men det går fint for da får jeg igjen på skatten i juni, og hele poenget for meg med å jobbe nå er å spare penger til juni Hilsen TS Anonymkode: d740b...aae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #11 Del Skrevet 4. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skattekortene skrives ut maskinelt på bakgrunn av opplysningene du gir. Du skal skatte av total årsinntekt dermed blir det du hittil har betalt for lite og % øker fordi inntekten øker. Hadde du vært smart hadde du satt inntekten høy ved årets begynnelse og endret den i september/oktober dersom du ser at intekten blir lavere. Anonymkode: af01b...dc0 Jeg var smart og økte skattekortet fra 60000 i fjor til 95000 i år, for jeg trodde da virkelig ikke jeg kom til å tjene mer enn 95000 i året som student, men så har jeg jobba rumpa av meg da. Men har altså sjekka det og skatter nå mer enn det jeg egentlig skal, men det går fint. Anonymkode: d740b...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #12 Del Skrevet 4. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Misforstår du kanskje litt? 13 % på forventet årsinntekt 95 000 er sikkert ikke feil, men når forventet årsinntekt oppjusteres til 120 000 så sent på året blir 13 % hittil i år alt for lite. Dermed må det skattes en høyere prosent resten av året enn det som hadde vært riktig om forventet inntekt hadde vært 120 000 helt fra starten av, siden man i tillegg til å betale den "normale" skatten for en årsinntekt på 120 000 også må ta igjen det som er skattet for lite for de foregående 7 månedene. Og for å svare på TS' siste spørsmål: Det kan godt tenkes du bør oppjustere til 150 000 like gjerne først som sist., om det er mulig du kommer til å tjene så mye. Da får du i alle fall fordelt skatten over flere måneder. Alternativet er å risikere en dugelig restskatt neste år. Og om du ikke tjener så mye som 150 000 får du penger igjen i stedet. Anonymkode: 76694...d99 Jeg får forresten ikke restskatt så lenge jeg alltid følger med på hva jeg tjener og øker skattekortet deretter Anonymkode: d740b...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #13 Del Skrevet 4. august 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sjekket nå. De har visst gått ut i fra (ELLER jeg har gjort feil i søknaden) at jeg ikke har betalt skatt på de 80000 kronene jeg har tjent hittil i år, men de har jeg jo skattet 13% på, men det går fint for da får jeg igjen på skatten i juni, og hele poenget for meg med å jobbe nå er å spare penger til juni Hilsen TS Anonymkode: d740b...aae Det må du legge inn når du søker om endringer midt i ett år så ja, du gjorde feil i søknaden. Følg med neste gang Anonymkode: 91e04...d1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #14 Del Skrevet 4. august 2016 Ring dem, det er jo bare surr og rør til svar her, du skal ikke betale det du betaler nå. Anonymkode: 675a1...310 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå