Gå til innhold

Tropenetter og langtidsheving

Pawn Hearts

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg prøve meg på langtidsheving for første gang, og jeg har valgt en oppskrift som ble anbefalt i en annen tråd her:

http://www.matpaabordet.no/2015/11/19/eltefrie-ekstra-grove-rundstykker/

Det står at deigen skal hvile på kjøkkenbenken natta over, men hvor mye hvile får den egentlig når værmeldinga sier at minimumstemperaturen den aktuelle natta vil bli 26 grader? Bør jeg heller sette den i kjøleskapet og ta den ut noen timer før jeg skal forme og steke rundstykkene?

En annen ting er at jeg ikke har varmluftsovn. Burde jeg forandre på temperaturen eller steketiden?

Da håper jeg KGs glade og erfarne hobbybakere kan gi gode råd til en mindre erfaren (skjønt like glad) hobbybaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det står 220 grader senker du den til 200 hvis du har varmluftsovn og øk hvis du ikke har, men man må egentlig lære å kjenne ovnen sin og følge litt med. Sett deigen i kjøleskapet, og ta den ut par timer før. Jeg opplevde en gang på en jobb at deigen jeg hadde satt i kjøleskapet holdt på å renne over sine bredder neste dag, men deigen stod i kjøleskapet fjorten timer. Jeg skulle bake brød, det var ikke en av mine oppgaver, men jeg hadde litt ledig tid. Heldigvis gikk det bra. Hvis ikke hadde kjøleskapet sett delikat ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan evt også søke på kaldhevede rundstykker/deig, da er oppskriften spesielt beregnet på langtidsheving i kjøleskap. 

Anonymkode: 71e25...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg følger Ateas råd og håper på gode rundstykker til lunsj på lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...