Gå til innhold

Styrkeøvelser for løpere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som kan anbefale gode øvelser for å holde seg skadefri når man løper mye? Jeg har kun trent styrke i overkroppen da jeg har trodd at løping bygger styrke i beina uansett. Men nå har jeg hatt litt problemer med knærne, ikke akkurat smerte, men de føles litt ømme på en måte. Dere som løper mye - trener dere dere styrke også?

Jeg har ikke løpt så mye i vinter, men begynte for fullt igjen på våren, og løper nå annenhver dag 8-12 km. I tillegg har jeg en intervalløkt i uken for å forbedre hastighet. Har aldri hatt noen skader, men er 38 år nå, så er muligens mer utsatt for vondter etter hvert.

Anonymkode: a6704...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I denne artikkelen kan du få tips om hvilke styrkeøvelser som gjør en til en bedre løper. Styrke gir for øvrig bedre stabilitet, noe som kan gi mindre skader (uten at dette er noen garanti).

http://nhi.no/forside/hard-styrketrening-gir-bedre-utholdenhet-47394.html

TLDR-versjon:

- Fire øvelser, to ganger i uken, i elleve uker. En økt tok cirka 40 minutter.

- Knebøy til 90 grader i kneleddet, ettbens benpress til 90 grader i kneleddet, hoftefleksjon og tåhev.

- Tre serier per øvelse, treningsmotstand på mellom 4 og 10 RM.

- Ingen effekt på all-out-test, men gode resultater på en test på fem minutter etter en 1,5 timers løpetur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du burde trene alle muskler når du jogger! Men særlig i hoftene, området rundt knær og anklene. Det er lett å tråkke over men er anklene sterke så får du mindre skade av det. Tren hoftene slik at de kan ta mer av støtet enn knærne. Og generelt knær fordi de ofte slites ut. Men samtidig rygg og mage for å ha en god holdning når du jogger. Legger du press på ryggen kan du skade den.

Anonymkode: b5813...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...