AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #1 Del Skrevet 23. mai 2016 Har de siste dagene sett noen små biller i huset. Først da jeg vasket gulvet i stua, i haugen med rusk så jeg en liten bille som krøp- sort med et grått bånd over ryggen med 3 prikker på hver vinge. Den var kanskje3 mm. kverket den straks og søkte på google. Tror det var en fleskeklanner, selv om den var svart under og ikk egulhvit slik google sa. Men ryggen var lik. livredd at det skal være et problem i huset, men i følge FHI er det helt normalt å finne en og annen slik innendørs om sommeren. Har søkt gjennom matskapene og finner ingenting som minner om larver el biller av noe slag (kun bodd i huset i 2 mnd). men - ikke lenge etter fant jeg en til på kjøkkengulvet- dog det var av en annen sort. Den var mindre, ca 2- 2.5 mm og lignet på en kaffebønne. Brun, 2 vinger og oval. Og pinadø- nå krøp det jaggu meg en helt lik en over kontorpulten min her på jobb, også ca 2 mm. Nå begynner jeg å bli paranoid for at det skal være et seriøst billeproblem i nærheten av meg et sted! skal prøve å legge inn bilde her. noen som vet hva dette er? Anonymkode: 0dd89...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #2 Del Skrevet 23. mai 2016 Den på bildet kan ligne på pelsbille, hvis jeg ikke husker helt feil?! Vi hadde pelsbiller i forrige leilgihet vi leide i oslo. Ble bare verre og verre. Er vusst vanskelig å bli kvitt helt, men man kan holde det i sjakk ved å støvsuge ofte, og ikke la klær o.l. ligge å slenge rundt. Spesielt ull. Anonymkode: 0d7a5...755 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #3 Del Skrevet 23. mai 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den på bildet kan ligne på pelsbille, hvis jeg ikke husker helt feil?! Vi hadde pelsbiller i forrige leilgihet vi leide i oslo. Ble bare verre og verre. Er vusst vanskelig å bli kvitt helt, men man kan holde det i sjakk ved å støvsuge ofte, og ikke la klær o.l. ligge å slenge rundt. Spesielt ull. Anonymkode: 0d7a5...755 Æsj-- det vil man vel ikke ha i huset! Jeg har lest litt om den nå, og det virker ikke som den utgjør noe stort problem, men det er jo ikke hyggelig heller. Anonymkode: 0dd89...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 23. mai 2016 #4 Del Skrevet 23. mai 2016 Brun pelsbille er et helvete å bli kvitt siden de finner seg kriker og kroker å legge egg i. Larvene gnafser i seg alt fra støv til smuler, men er ekstra glad i ull og naturfiber. Pelser og bunader er ekstremt utsatt for angrep om de henger i nærheten av der larvene holder til. Du kan oppdage potensielt pelsbilleangrep ved å sjekke klærne i klesskapet. Pelsbillelarver har en tendens til å spise over en og en fiber slik at enkelte plagg får ett og annet bittelite hull i seg. Dette er det første tegnet. Får de meske seg lenge nok blir plagget mer hull enn plagg. Selvopplevd, jævlene gaflet i seg nesten hele den ene ulltrøya mi. I mitt tilfelle bodde de under den ene skuffen i kommoden og hoppet ned i den andre skuffen for å gafle ulltøy. Det andre tegnet er døde biller i vinduskarmer. Voksne biller formerer seg og dør ganske fort, det er larvene som gjør skade. De går også gjennom flere larvestadier, så du kan finne hudskifter i nærheten av der de holder til. Av egen innsats kan du først lete etter hvor de holder til. Billene gir ingen indikasjon, let etter levende larver og larveskall i skuffer, skap, under og bak kommoder og bokhyller og alt av kriker og kroker hvor et lite insekt kan komme til. Snu gjerne sofa og stoler også for å sjekke under dem. Har du funnet ut hvor jævlene holder til, støvsuger nøye du ALLE områder de har vært i, kaster alle plagg som har blitt ødelagt og kaster støvsugerposen med en gang. Gjenta om nødvendig, hold øye med vinduskarmene en måneds tid etter første utrensking og leit nøye gjennom områder hvor larvene kan komme til på nytt. Pelsbillen kan etablere seg på nytt enten ved at det er et par individer igjen, eller ved at den flyr inn vinduet ditt. De kommer gjerne fra en annen leilighet, gjennom vinduet, i byområder.http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6489&Main_6157=6263:0:25,5999:1:0:0:::0:0&MainContent_6263=6489:0:25,6007:1:0:0:::0:0&Content_6489=6430:56519::1:6229:14:::0:0 http://www.klikk.no/bolig/vedlikehold/bli-kvitt-brun-pelsbille-1447541.ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå